Store globale kakaoproducenter dumper i en ny omfattende ESG-evaluering. De beskyldes for at medvirke til børnearbejde, afskovning, høje klimaaftryk og kritisable arbejdsforhold. Coop og Salling Group forlanger nu svar fra den tyske chokoladegigant Storck, mens AkademikerPension og Velliv vil undersøge forholdene hos japanske Morinaga.
Ifølge Etelle Higonnet, stifter af ngo’en Chocolate Scorecard, ville de fleste danskere sikkert blive forfærdede, hvis de viste, at den chokolade, de putter i munden, er forbundet med alvorlige overtrædelser af menneskerettigheder og skovrydning.
”Danske forhandlere bør stille virksomheder som den store tyske chokoladeproducent Storck overfor et ultimatum: Overhold de helt basale spilleregler for anstændig virksomhedsdrift, ellers fjerner vi jeres produkter fra vores butikker. Og samtidig kan de fortælle Storck, at deres kunder ikke ønsker at være medskyldige i børnearbejde eller skovødelæggelse,” siger Etelle Higonnet.
Stor industri
Store ESG-relaterede problemer i chokoladeindustrien fik for syv år siden Etelle Higonnet, som på daværende tidspunkt var kampagnechef i ngo’en Mighty Earth, til at stifte Chocolate Scorecard. Med udgangspunkt i seks udvalgte parametre, herunder børnearbejde og skovrydning, evaluerer vurderingsredskabet virksomheder i kakaoindustrien, der i 2024 forventes globalt at omsætte for 1700 mia. kr.
I bunden af listen med laveste ESG-score på fem ud af seks målepunkter ligger den tyske chokoladeproducent Storck, der står bag velkendte mærker som Toffifee-chokolade og Riesen-karameller. Selvom Storck vurderes at have store problemer med bl.a. børnearbejde, skovrydning og uhensigtsmæssigt brug af pesticider, forhandles chokoladegigantens produkter overalt i Danmark.
Økonomisk Ugebrev har spurgt Coop og Salling Group, hvad de gør for at sikre, at de kakaoprodukter, de forhandler er produceret under ordentlige sociale og miljømæssige forhold.
Anne Mette Brasen, ESG-Chef i Coop, oplyser at Coop er opmærksom på, at kakaoindustrien er særligt risikofyldt, Når det gælder Coops egne varemærker, skal kakaoprodukter være certificeret med enten Fairtrade eller Rainforest Alliance.
Anne Mette Brasen understreger, at alle Coops leverandører har skrevet under på, at deres produkter er fremstillet under ordentlige sociale og miljømæssige forhold, og at Coop derfor vil rette henvendelse til Storck for at sikre sig, at den tyske chokoladeproducent lever op til retningslinjerne.
Næsten samme melding kommer fra Carina Jensen, Group Director, Quality & Responsible Sourcing i Salling Group.
”Vores primære fokus er på egne varemærker. Men alle andre brands, herunder også mærkevarerne, såsom dem Storck leverer, skal naturligvis overholde vores forretningsbetingelser, der også omfatter vores adopterede code of conduct,” siger Carina Jensen.
Økonomisk Ugebrev har spurgt AkademikerPension og Velliv, der begge investerer i Morinaga, hvordan investeringen i den japanske chokoladegigant flugter med deres politik omkring ansvarlige investeringer.
Nye oplysninger
Ifølge Troels Børrild, ESG-chef i AkademikerPension, er man opmærksom på udfordringer med bl.a. børnearbejde i den globale kakaoindustris værdikæder. Han tilføjer, at AkademikerPension ikke har været bekendt med, at investeringen i Morinaga kan være problematisk. Efter henvendelsen fra Økonomisk Ugebrev vil pensionskassen dog undersøge sagen nærmere.
”Morinaga ser ikke ud til at leve op til denne forpligtelse. Det har vi ikke været opmærksomme på, men det vil vi kigge nærmere på nu. Vi vil i denne forbindelse bl.a. række ud til vores kapitalforvalter, som har udvalgt investeringen” siger Troels Børrild.
Sandra Metoyer, chef for bæredygtige investeringer i Velliv, fortæller til Økonomisk Ugebrev, at hun ikke kendte til Chocolate Scorecards undersøgelse, men at hun vil gøre deres leverandør af ESG-data opmærksom herpå.
”Vi vil selvfølgelig videregive denne information til vores dataleverandør, så vi sikrer os, at de også er bekendt med den og kan tage højde for den i deres fremtidige vurderinger,” siger Sandra Metoyer.
Læs en længere version af denne artikel her.
Claus Strue Frederiksen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her