Corporate venture-investorer, som udspringer af store virksomheder, skærper kravene til de start-ups, som de investerer i, når der, som nu, er krise. Men de er stadig i business: KMD’s corporate venture-selskab har netop foretaget nye opkøb, og fondens chef ser gode opkøbsmuligheder i det aktuelle markedsmiljø.
Corporate venture-investorer øger ofte deres investeringsomfang i økonomiske nedture, som nu under coronakrisen. I normale tider kan start-ups være mere skeptiske overfor at få corporate venture-investorer fra samme branche. Årsagen kan være frygten for at få potentielle konkurrenter inden for dørene eller at binde sig til én bestemt partner. Den aversion eller frygt for at få ulven indenfor er mindre i krisetider, hvor det er sværere at tiltrække risikovillig kapital.
Eksempelvis har KMD Venture for nylig investeret i en ny virksomhed. Direktør Niclas Marschall siger: ”Med os som partner er der kortere vej til kunderne. Så de virksomheder, vi investerer i, kan komme hurtigere i gang med at få solgt noget. Samtidig gør det også, at det er nemmere for dem at tiltrække yderligere kapital. I krisetider er der simpelthen en bedre ballast ved at have et selskab som os som investor.”
KMD Venture har senest været med til at investere 15 mio. kr. i selskabet Cerebriu, der nok i skemaet er rubriceret som healthtech, men som også arbejder med at udvikle kunstig intelligens, hvad der er med til at gøre det interessant for KMD, fortæller Niclas Marschall. ”En del af de kunder, som Cerebriu sælger til, er også virksomheder, som KMD arbejder sammen med,” siger han.
Francesco Di Lorenzo, lektor på Copenhagen Business School (CBS), der er ekspert i ventureinvesteringer, siger, at ventureinvestorer agerer anderledes under kriser: De stiller skærpede krav til nyinvesteringer. Egentlig er det logik for begyndere: Hvis du har færre penge at gøre godt med, er du nødt til at bruge de få, du har, rigtigt. Han mener også, at venture-investorer i krisetider skærper kravene til de start-ups, som de investerer i.
”Generelt bliver investorerne skarpere og mere kræsne i, hvilke start-ups de investerer i. Data viser, at disse start-up-investeringer efter krisen værdisættes højere end ved opkøb under mere normale forhold,” siger den italienske forsker, der igennem flere år har studeret corporate venture-markedet, med hovedvægt på etablerede virksomheders investeringer i start-ups.
”Ikke bare klarer de sig bedre finansielt, de står også bedre i forhold til en senere børsintroduktion eller et salg til en anden virksomhed,” siger Francesco Di Lorenzo.
Som de mest åbenlyse eksempler peger han på Adobe, Facebook og Google, som selv under og efter den såkaldte dotcom-nedtur for små 20 år siden kunne tiltrække investorer. I dag er de blandt de mest værdifulde virksomheder i verden. Ifølge Francesco Di Lorenzo betyder det generelt, at de start-ups, som corporate venture-investorer som KMD Venture går ind i, har en bedre chance for at udvikle sig positivt.
”Samtidig investerer corporate venture-investorer mere målrettet, fordi de f.eks. som medicinalvirksomhed bedre forstår værdien af start-ups inden for denne sektor, end normale venturefonde gør. De har simpelthen en større viden, som gør dem i stand til at gennemskue al den støj, en krise giver i markedet,” siger Francesco Di Lorenzo.
Som det fremgår af Økonomisk Ugebrevs månedsopdatering på venture-transaktioner, er der fortsat en vis handelsaktivitet. Faktisk har der været syv registrerede venture-transaktioner, med VF Venture, altså Vækstfondens ventureselskab, som den drivende kraft.
Peder Bjerge
GRAFIK
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her