Lige inden krisen satte ind for alvor, nåede selskabet Platypus at hente 17 mio. kr. i venturekapital. De penge skal helst holde op mod to år, da selskabet endnu ikke har nok kunder til at overleve på egen hånd. Investorerne frygter, at det bliver svært at hente ny kapital inden for det næste år. Fagredaktør Peder Bjerge gennemgår sagen.
En af de absolut sidste startups, der nåede at hente venturekapital, inden krisen for alvor slog igennem, er Platypus. I april måned investerede fem venturefonde 17 mio. kr. i selskabet, der er stiftet af Nicolas Blier-Silvestri og Daniel Bowen. Det store spørgsmål er, om den kapitalindsprøjtning vil være nok til at holde selskabet kørende, indtil det igen bliver nemmere at hente ny kapital. Som tidligere omtalt i Økonomisk Ugebrev er venturemarkedet bremset hårdt op synkront med den økonomiske krise.
IKKE ØKONOMISK LEVEDYGTIG ENDNU
Platypus håber, at man har et redskab, som virksomhedskunder vil efterspørge, selv i krisetider. Selskabet har udviklet en software, der gør det muligt for virksomheder at holde bedre på deres medarbejdere, ved at sikre at deres værdier stemmer overens med selskabernes. Mens det kan lyde lidt føle/røre-agtigt, handler det i sidste ende om bundlinje.
Kan selskaberne reducere antallet af medarbejdere, der forlader dem, sparer de udgifter til at rekruttere nye folk til at erstatte de gamle. ”Selv om mange virksomheder fyrer lige for tiden, bliver der stadig ansat nye medarbejdere til kritiske stillinger. I dag har vi 13 danske, lettiske, svenske og engelske virksomheder, som har valgt at anvende vores system,” siger Nicolas Blier-Silvestri, CEO i virksomheden, der i dag beskæftiger 17 medarbejdere.
Ifølge ham har Platypus fået henvendelser fra yderligere 12 virksomheder, der er interesserede i at anvende det it-system, som Platypus har udviklet. Men trods de positive takter i salget er det langt fra nok til, at virksomheden er økonomisk levedygtig i sig selv, erkender ledelsen.
”Vi er meget langt fra det mål, men vi tror på, at det i krisetider vil være endnu vigtigere end før at kunne holde på medarbejderne. Netop nu skal virksomhedernes kultur stå deres prøve, så vi tror på yderligere interesse for det, vi kan tilbyde” siger Nicolas Blier-Silvestri.
Mens den sidste kapitaltilførsel var forberedt, inden krisen for alvor ramte det danske og internationale venturemarked, kommer Platypus ikke uden om at skulle overbevise investorer om netop dette, når der skal hentes ny kapital inden for et år eller to, vurderer virksomhedens stiftere.
”Vi skal hente ny kapital i 2021, men vi mener, at vi har et meget attraktivt produkt, fordi vi kan tilbyde vores kunder at reducere de risici, der ligger i at ansætte nye medarbejdere og dermed at spare penge på langt sigt,” siger Nicolas Blier-Silvestri.
Ifølge Orson Stadler fra den portugisiske venturefond Mustard Seed Maze, der var med til at investere 17 mio. kr. i Platypus, er realiteten, at selskabet i løbet af det næ-ste år til halvandet kommer til at skulle hente ny kapital.
”Det er et spørgsmål om tid. Vi håber på, at venturemarkedet vender tilbage til nogenlunde normale forhold i løbet af de næste 24 måneder. Det er en forholdsvis lang tidshorisont. Men hvis man derimod skal have ny kapital inden for de næste 12 måneder, vil man helt sikkert have problemer med at skaffe den,” siger han.
TRODS ALT PENGE AT HENTE
Orson Stadler regner med, at det skulle give Platypus den fornødne tid til at udvikle virksomheden yderligere for at blive endnu mere attraktiv for investorerne. Han understreger, at der stadig er investorer tilbage i det internationale venturemarked.
”Trods krisen er der en solid kapitalbase i markedet til startups, men værdiansættelserne af startups er lavere end før,” siger han.
Ifølge Linus Dahg, partner i den finske venturefond Inventure, der ligeledes står bag den sidste kapitaltilførsel, adskiller Platypus sig ikke fra normen, hvor startups skal bruge ny kapital efter 15-18 måneder til at udvikle deres produkt. Det betyder, at selskabet skulle kunne klare sig igennem de næste seks måneder, som han forventer bliver stramme i markedet. ”Investorerne holder hårdt på deres budgetter, så det bliver f.eks. meget svært at sælge nye selskaber. Men omvendt, er et selskab i stand til at komme med et rigtigt godt produkt, er der tilstrækkeligt med kapital i markedet fra f.eks. institutionelle investorer til at kunne finansiere dette,” siger Linus Dahg.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her