Den mest rene væksthistorie i den danske dagbladsverden står Kristeligt Dagblad for.
I regnskabet oplyses det, at oplagstal og læsertal fortsætter med at stige. Hovedparten af de øvrige dagblade oplever faldende eller flade læsertal.
Tal fra TNS Gallup viser for første halvår 2016 markant faldende læsertal for Information og Jyllands-Posten, mens Berlingske og Politiken lige holder skansen. Kristeligt Dagblad er det seneste år gået 18.000 læsere frem til 116.000. Fra Kristeligt Dagblad siger kommerciel direktør Hans-Christian Kock: ”Vi bruger de penge, vi tjener, til at udvikle avisen redaktionelt og markedsmæssigt. Vi har udviklet avisen til at blive en kultur-og eksistensavis, hvilket der har vist sig at være et marked for. I en periode, hvor stadig mere journalistik er blevet præget af det tabloide, har Kristeligt Dagblad styrket sit seriøse præg.”
Målt på en tilnærmet afkastningsgrad, baseret på EBITDA-resultat i forhold til samlede aktiver, var Ritzaus Bureau den suverænt mest lønsomme nyhedsmedieforretning. Kapitalen blev forrentet med 37 procent sidste år. Kun Dagbladet Børsen og Herning Folkeblad kom i nærheden med en afkastningsgrad på 19 procent. Opgjort på denne måned var kun Berlingske Media i minus, mens Information og Bornholms Tidende gav et afkast på 2-3 procent. Efter at Ritzau Finans overtog nyhedstjenesten Direct, og Berlingske har opgivet sin egen nyhedstjeneste, sidder Ritzau næsten på et monopol, kun lidt udfordret af Bloomberg og Reuters. ”På de traditionelle områder befinder Ritzau sig fortsat i et presset marked, der har betydet, at omsætningen af nyheder til medievirksomheder fra 2008 til 2013 faldt markant. Dette fald blev dog i 2014 vendt til en mindre stigning i salget af nyhedstjenesten til medier, idet det lykkedes at fastholde eksisterende kunder og samtidig indgå aftaler med flere nye mediekunder. Denne udvikling er fortsat i 2015. Ritzaus Bureau overtog Berlingske Nyhedsbureau, BNB den 1. december, og dermed abonnerer alle klassiske, danske medier igen på Ritzaus nyhedstjeneste,” hedder det i årsregnskabet.
Tal fra Dansk Mediainde x viser samtidig, at dagbladenes annonceomsætning fortsætter med at falde med stor hast. Fra første halvår 2015 til første halvår 2016 dykkede omsætningen fra 184 mio. kr. til 134 mio. kr., svarende til knap 30 procent. Samlet set er dagbladene – med pres på både oplag og annonceindtægter – fortsat udfordrede. Det er derfor stadig mere afgørende at udvikle forretningen på nye, kommercielle medieplatforme, opkøbe beslægtet virksomhed og dyrke særlige nicher, hvor konkurrencen er mindre hård. Netop disse forhold ligger bag tidens største økonomiske succeser.
Professor eremitus i medievidenskab, Frands Mortensen, siger til Økonomisk Ugebrev, at analysen også viser, at de danske dagbladsselskaber de seneste år over en bred kam ikke har øget lønsomheden gennem øget produktivitet, men især har skabt mere volumen gennem opkøb og fusioner. ”Jeg synes ikke at vi har set en klar tendens til, at der er sket en egentlig medieudvikling internt i dagbladsvirksomhederne, som man nok kunne have forventet. Generelt er det dog vanskeligt at gennemskue, hvad der sker i branchen, dels fordi virksomhederne ikke oplyser om fordelingen af indtægter på traditionel avisdrift og de digitale satsninger, dels fordi de ikke oplyser om indtægter fra henholdsvis annoncer og abonnement.”
Læs i den kommende udgave af Økonomisk Ugebrev mere om udviklingen i de danske dagbladshuse.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.






