Danske Banks privatkundedirektør Thomas Mitchell er af flere grunde glad for, at banken i år kåres som bedste pensionsbank i Økonomisk Ugebrevs pensions-survey med knap 600 svar. 225 bankkunder har vuraderet Danske Bank, dels på kvalitet af rådgivning og information, og dels på investeringsafkast i forhold til omkostninger. Læs her interview med Thomas Mitchell.
Hvad er din umiddelbare forklaring på, at I vinder dette års pensionsrating i Økonomisk Ugebrev, efter en placering som nummer to sidste år?
TM: ”Grundlæggende synes vi, at det er vigtigt, at vores kunder får noget for pengene, og det gør vi os umage med. Men i det store perspektiv tror jeg også, at det betyder noget, at vi i nogle år har sat ekstra fokus på at forklare vores kunder, hvorfor pension er vigtigt. Pension opfattes som meget komplekst, og derfor er der eksempelvis meget mere fokus på realkreditlån, som er lettere at forstå. Men pensionsopsparingen er jo mindst lige så vigtig, og det kræver, at vi i rådgivningen har taget en anden tilgang til det.”
Og hvad er de vigtigste byggeklodser i denne læringsproces?
”I virkeligheden starter det hos vores egne medarbejdere, som har været gennem træningsforløb, hvor de har fået en større forståelse af, hvad pension er, og hvad det betyder for kundernes langsigtede økonomi. Vi forsøger at få både vores ansatte og vores kunder til at se deres privatøkonomi som et mere holistisk billede, hvor tingene spiller sammen. Og her indgår pension jo som en vigtig byggeklods, sammen med gæld, ejerbolig og anden opsparing. Så vores rådgivning skal mere være en helhed.”
Danske Bank er den eneste af de større banker, der ikke tager minusrenter på pensions opsparingskonti. Hvorfor har i valgt at gå den vej og adskille jer meget fra de andre? Er det fordi I gerne vil tiltrække nye kunder på den konto? Vi kan se i svarene i dette års pensions-survey, at mange bankkunder er opmærksomme på det.
”I virkeligheden har vi ikke fastholdt nulrenter på kunderne pensionskonti for at tiltrække flere kunder. Det har ikke været formålet. Men vi har da kunnet observere, at vi af den grund har fået nye kunder. Men det har på ingen måde været en stor bølge.”
Hvorfor har I så fastholdt nulrenter? Vi kan se i vores pensions-survey, at næsten to tredjedele af bankkunderne er meget utilfredse med at skulle betale minusrenter på pensionsopsparingen, og det har presset mange over i mere risikofulde investeringer.
”Vi har først og fremmest gjort det for at give vores kunder en god oplevelse. Vi ved, at mange kunder synes det er et problem, fordi de ikke lige kan flytte deres likvider andre steder hen.”
Er der også en sammenhæng over til, at Danske Bank de seneste år har haft en stribe problemsager, som har givet bankens image store ridser?
”Det er klart, at vi imagemæssigt står i en vanskelig situation. Vi kan se på målingerne af danskernes opfattelse af os, at vi scorer lavt på image. Men på service, rådgivning og andre parametre scorer vi højt. Derfor arbejder vi også ekstra hårdt på at ændre omgivelsernes billede af os. Og det handler både om at blive opfattet som en stærk sparringspartner og have nogle attraktive vilkår. Så overordnet skal vi sikre, at kunderne er tilfredse.”
MWL
Storbankes image løfter sig fra det katastrofale
Ifølge de seneste målinger scorer Danske Bank stadig lavt på image. Blandt andet i en Yougov-måling fra efteråret scorer banken minuspoint, men den fremhæves også som det danske selskab, der siden seneste måling er gået mest frem. Scoren fra Yougovs måling viser fremgang fra minus 23 til minus 12. Næststørst fremgang i den seneste måling er der hos DSB, mens Nordea er nummer tre, og den nordiske storbank har nu nået en score på minus to efter tidligere en måling på minus ni.
Den seneste Voxmeter-måling fra januar 2021 viser også, at Danske Bank scorer meget lavt: Efteråret har budt på nye negative historier i medierne – bl.a. om bankens overopkrævning af tusindvis af kunders gæld – og kunderne og omverdenen ser nu endnu mere skeptisk på Danske Bank. Voxmeter måler årligt vurderingen af landets 20 største banker. Her får Danske Bank en score på 4511 ud af 11.000 point. Det er den laveste score i de 13 år, Voxmeter har lavet undersøgelsen, og det giver banken en sidsteplads.