I konkurrencen med andre store banker om startups satser Danske Bank målrettet på Impact-iværksættere. Altså iværksættere, der forsøger at kombinere f.eks. bæredygtighed med profit. Men det kan også være inden for andre globale områder, som fødevaremangel, ligestilling eller bekæmpelse af fattigdom.
Klavs Hjort er chef for iværksætteri hos Danske Bank i afdelingen ”Growth & Impact”. Han fortæller, at banken har taget en strategisk beslutning om at satse målrettet på iværksætteri. ”Halvdelen af dette strategiske fokus kan henføres til samfundssind. Den anden halvdel skyldes ren og skær business,” siger han.
I dette interview forklarer Klavs Hjort, at iværksættere har været et strategisk fokusområde for Danske Bank siden 2015, hvor banken ændrede sit generelle fokus på mindre virksomheder. ”Her taler vi også om små virksomheder som køreskoler og bagere – altså virksomheder, der bliver ved med at være små. Men også om dem, vi kalder for vækstvirksomheder,” siger han.
IKKE ET NYT FOKUS
”Vi står over for nogle globale udfordringer med bæredygtighed. Her er virksomhederne en del af problemet. Men de skal også være en del af løsningen. Vi kan se, at de helt nye virksomheder har bedre mulighed for at fokusere på at skabe et positivt impact fra starten. Så hvis man kan støtte de virksomheder, som gerne vil gøre noget ved plasticproblemerne eller fødevarespild, dem vi kalder impact-virksomhederne, vil vi gerne støtte op om det.”
Fokus på impact er ikke noget nyt fænomen, selv om Danske Bank først aktivt er gået ind i det fra 2018. I EU’s pendant til Innovationsfonden, Horizon2020, kan iværksættere og forskningsinstitutioner søge om risikovillig kapital til f.eks. at gøre en prototype færdig. Selve ansøgningen bliver bedømt på, hvor høj kvalitet forskningen har, og hvor godt teamet og forretningsplanen er.
Men der er et lige så stort fokus på impact. Her skal man f.eks. beskrive, hvor mange arbejdspladser virksomheden forventes at generere, om man har taget højde for køn, eller hvor meget CO2-udleding, produktet kan reducere.
”Indtjeningen er stadig lille i forhold til bankens samlede indtjening, men den vokser markant år for år i takt med, at kundernes forretning vokser, og der kommer flere kunder til. Samlet set er det en overskudsforretning,” siger Klavs Hjort.
Der er en række områder, hvor Danske Bank tjener penge på iværksætteri allerede fra starten. Ligesom Nordea går Danske Bank aktivt ind og hjælper med at finde risikovillig kapital til iværksættere. ”Når vi tjener penge på det her segment, er det fordi, vi hjælper iværksætterne med at finde nogle risikovillige penge, der sætter dem i stand til at skalere deres forretning. Det kan f.eks. være penge fra Vækstfonden, Innovationsfonden, en venturefond eller business angels,” siger Klavs Hjort.
”Vi får indtægter, når iværksætterne begynder at vokse. Så vil der jo typisk være én eller anden form for finansiel transaktion. Men det kan også være ved valutaafdækning, hvis man har omkostninger i én valuta og indtægter i en anden. Eller man laver det, der hedder cash-management, hvor man hjælper med at styre salg og omkostninger i virksomheden. Så er der det, som hedder trade finance, der handler om at lave garantier på produkter, du sælger til fremmede markeder.” Så der er faktisk også indtægter til banken, før der sker større transaktioner. ”Siden vi gik i gang i 2015, har vi oplevet det som en fornuftig business. Specielt fordi de her virksomheder jo vokser hurtigere end traditionelle virksomheder,” siger Klavs Hjort.
MODNER ØKOSYSTEMET
Danske Bank har blandt andet hjulpet med at finde kapital til virksomheden Substairs ApS, som har udviklet en softwareplatform for boligforeninger. CEO Brian Sandholdt forklarer, at han via Danske Banks business angels-netværk kom i kontakt med interesserede investorer: ”Vi sendte et pitchdeck til Danske Bank, som sendte det rundt i deres netværk, så én af vores investorer har vi fået den vej rundt. Vi deltager også i nogle af Danske Banks arrangementer, hvor vi især sætter pris på netværket, da vi har mødt flere potentielle investorer ad den vej.”
Om bankernes stigende engagement i startup-virksomheder siger han: ”Vi glæder os over, at flere banker er aktive overfor startups. Det er med til at modne økosystemet og dermed bygge en større kage til alles glæde. Danske Bank har en stærk ensartet struktur på tværs af de nordiske markeder, hvilket vi udnytter som en fordel.”
Christina Yoon Petersen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her