For fjerde år i træk vinder Danske Bank førstepladsen i Økonomisk Ugebrevs årlige rating af Private Banking blandt de større banker. Men banken udfordres i stigende grad af andre aktører, og Nordea tager i år et solidt spring frem fra en bundplacering sidste år.
Økonomisk Ugebrevs årlige survey af Private Banking indikerer, at Nordea har oppet sig gevaldigt det seneste år. Af respondenterne, som har kendskab til Nordea, har 38 procent svaret at de er ”meget tilfredse” eller ”tilfredse”. Det er en betydelig forbedring i forhold til sidste år, hvor kun 23 procent svarede, at de i et eller andet omfang var tilfredse.
Modsat svarede 45 procent af kunderne med kendskab til Nordea sidste år, at de var utilfredse eller meget utilfredse med service og rådgivning. Denne utilfredsheds-andel er i år dykket til 17 procent. Altså en markant forbedring.
Sidste års vinder på Private Banking, Danske Bank, fastholder førerpositionen, men er ikke alene i toppen. 54 procent af Danske Banks kunder er tilfredse eller meget tilfredse, og samme bedømmelse får Handelsbanken og Nordnet. Herefter kommer altså Nordea, tæt efterfulgt af Sydbank og derefter Nykredit.
I Økonomisk Ugebrevs survey har vi også spurgt om kundernes tilfredshed med investeringsafkastet sidste år, hvor markederne som bekendt var stærk udfordret i november og december. Her scorer Nordnet højst, uagtet at onlinemæglerens tjeneste er baseret på selvforvaltning. I bankerne, med en mere aktiv formueforvaltning, scorer Danske Bank højest med 44 procent tilfredse kunder, mod 38 procent tilfredse kunder sidste år.
På de efterfølgende placeringer, målt på tilfredshed med investeringsafkastet, kommer Ringkøbing Landbobank og Sydbank med ca. 35 procent tilfredse kunder, Nordea med 31 procent tilfredse og Nykredit med 26 procent tilfredse.
Samlet set fastholder Dansk Bank altså sidste års guldmedalje som landets bedste til Private Banking, og der er vel og mærket målt på ældre, mere erfarne og også mere krævende privatkunder, som typisk stiller store krav til deres samarbejdspartner i Private Banking.
Økonomisk Ugebrevs survey viser derfor også, at kunderne generelt er ekstremt kritiske, og at de har store forventninger til de banker, de samarbejder med, og at
bankerne på lange stræk ikke lever op til kundernes forventninger. Vi har således også spurgt respondenterne, om de overvejer at droppe deres nuværende samarbejdspartner i Private Banking.
Suverænt ringest bedømmelse får Jyske Bank, hvor hele 44 procent af kunderne overvejer at droppe banken.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her