Ny strategi: Danske Bank planlægger flere store forandringer på det nordiske marked end salg af den norske forretning. Den svenske privatkundeforretning skal indsnævres betydelig, så banken går efter velhavende kunder inden for private banking. Ledelsen forventer på sigt betydeligt højere lønsomhed herfra.
Det synes oplagt, at Danske Bank gentænker sin privatkundeforretning i Sverige. Banken har her kun en markedsandel på 3 pct., og det er faktisk halvdelen af den private markedsandel i Norge, fremgår det af bankens præsentation. Da Danske Banks markedsandel på erhverv i Sverige kun er marginalt højere end i Norge, synes det umiddelbart at være mest logisk at sælge den svenske forretning. Vigtigt for den endelige beslutning har antageligt været, at Danske Bank har flere store vigtige erhvervskunder på tværs af Øresund, hvor kunder ser det som vigtigt, at de har banken i begge lande.
STORT POTENTIALE
Under alle omstændigheder synes der ikke at være grundlag for den nødvendige stordrift i at dyrke almindelige svenske retailkunder, og derfor lægges nu op til en indsnævring af de privatkundesegmenter, banken vil fokusere på. I præsentationerne formuleres det ikke så skarpt, men betydningen er ikke til at misforstå:
At Danske Bank vil gå efter privatkunder med særlige behov betyder, at man vil forsøge at jagte flere velhavende, lønsomme, private banking-kunder, måske i tilknytning til de samme erhvervskunder, herunder direktionsmedlemmer, ejerledere og bestyrelsesmedlemmer.
I præsentationerne formuleres det, at banken vil være en ”leading and scalable retail bank in Denmark and Finland” – men altså ikke i Sverige. Målsætningen er at hente flere kunder blandt de ca. 30 pct. af svenskerne, der skønnes at have ”avancerede behov”.
En anden årsag til, at Danske Bank holder fast på den svenske privatforretning, er antageligt, at lønsomheden her er langt højere end i Norge. Ifølge bankens Factbook er nettorentemarginlen i den svenske retailforretning i seneste kvartal 1,01 pct., og den har været markant stigende over de seneste fire kvartaler. Til gengæld har privatudlånet også været faldende, hvilket kunne afspejle, at banken forsøger at indsnævre til den nye kundegruppe, man vil gå efter.
I den norske privatforretning er rentemarginalen kun 0,59 pct., og den har ikke bevæget sig nævneværdigt de seneste fire kvartaler. At banken nu vil fokusere mere på private kunder med højere lønsomhed i Sverige giver god mening, når man sammenligner med lønsomheden i den danske privatforretning og i private banking. Her var de gennemsnitlige rentemarginaler henholdsvis 1,33 i Danmark (inkl. RD), og 1,19 i private banking. Altså over det dobbelte af i Norge.
Ifølge bankens ”strategiske prioriteringer” skal indtægterne øges markant i den svenske privatkundeforretning, og det skal bl.a. ske gennem en øget markedsandel inden for ”primære kunder”, hvilket må opfattes som private banking-kunder. Kundetilbuddene skal være mere målrettede, og der skal afholdes flere kundemøder med kunderne. Hertil kommer, at der skal skabes ”new value propositions targeting life events”, hvilket typisk er bolighandler, jobskifter, pensionsovervejelser og investeringsovervejelser og formueanbringelser.
I en delpræsentation for banken nye privatkundefokus siges det mere klart, at den vil gå efter et snævrere privatsegment end tidligere. Strategien oplyses til at være at “become the premium Retail and Private Bank for business owners and customers with advanced needs based on broad relationships” med det underliggende rationale at gå efter “high quality customer base in large and lower concentration market, with strong corporate franchise as acquisition channel.” I en figur forklares direkte, at “kundefokus skal indsvævres betydeligt”, og det samme vil ske i mindre omfang i Finland.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her