Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Danske Blue Chip: Når strategierne kører fast

Økonomisk ugebrev

søndag 26. januar 2020 kl. 17:58

Det seneste år har vi set, at ikke kun Ambu er rigeligt lang tid om at gentænke en strategi, der ikke fungerer optimalt: En gennemgang af aktiekurs- og resultatudviklingen i 2019 viser, at også selskaber som ISS, NNIT og Nilfisk har brug for mere fleksible – eller må-ske helt nye – strategier, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Det tager for lang tid.

ATP-vicedirektør Claus Berner Møller ramte en problemstilling, der er aktuel for adskillige store danske virksomheder, da han på Ambus generalforsamling den 17. december kritiserede medicovirksomheden: Den har i det forløbne år nok taget de rigtige strategiske beslutninger, ”men det havde stillet Ambu bedre, hvis de var truffet væsentligt tidligere.”

Ambu besluttede i 2019 at investere mere i marketing, salg, forskning og udvikling, hvilket umiddelbart gik ud over indtjeningsmargin og aktiekurs. Grundlæggende kan de nye investeringer dog også ses som et signal om fremtidstro. Og efter det første tilbageslag er Ambu-aktien langsomt begyndt at løfte sig igen.

En gennemgang af aktiekurs- og resultatudviklingen i det seneste år har vist, at også andre større børsnoterede, danske selskaber kan have brug for at sende nye strategiske signaler, og at de er ved at være sent ude med strategi-ændringer.

STORKUNDE-STRATEGIER SYNES SÆRLIGT RAMT
Det største eksempel er ISS, der, siden selskabet kom tilbage på børsen i 2014, har forfulgt en strategi, der går ud på at levere store pakker af serviceydelser til store, internationale kunder. Topchef JeffGravenhorst måtte imidlertid i 2019 levere en solid skuffelse i koncernens meddelelse for tredje kvartal: Selvom prognosen for 2019 viste en pæn vækst på 6,5 til 7,5 pct., blev driftsmarginen sænket fra 5,0-5,1 til 4,2 pct. Ud af væksten kom næsten 4 procentpoint fra en ny storkunde, Deutsche Telekom. Men samtidig risikerer ISS at miste storkunden Novartis, der repræsenterer en årlig omsætning på 2 mia. kr. Fornyelse af key account-kontrakter med store kunder fører ofte – sådan som det også sås i ISS’ halvårsmeddelelse – til lavere priser. Er ISS’ strategi om at gå efter store kunder den rigtige? Strategien har utrætteligt været forfægtet og forklaret af topchef JeffGravenhorst siden 2014.

Der er flere eksempler på, at de udbredte og populære strategier, der går ud på at gå efter store ofte globale kunder, løber ind i vanskeligheder. Novozymes har i 2019 måttet konstatere, at afsætningen til de store globale kunder i Household Care-forretningen (enzymer til vaskemidler) har været svag, og at salget til mindre lokale kunder har været bedre.

NNIT må notere et fald i omsætningen, der især skyldes, at store aftaler er røget på gulvet. Pandora har f.eks. opsagt samarbejdet med NNIT. I august hed det desuden, at NNIT’s aftale med DSB heller ikke ventedes forlænget, og som storleverandør til Novo Nordisk mister NNIT mere forretning end ventet.

Store kunder giver store portioner omsætning, men de gør også leverandørerne mere sårbare. Med tiltagende spare- og effektiviseringsiver bliver store virksomheder stadig mere barske i deres prisforhandlinger og tøver tilsyneladende ikke med at skifte leverandør, hvis de får et bedre tilbud.

HVIS BESLUTNINGER ER FORKERTE
En særlig problemstilling opviser Nilfisk, der først på året 2019 traf en strategisk beslutning om at beholde den så-kaldte consumer-forretning, produktionen og salget af støvsugere til private. I oktober måtte Nilfisk så ud med ganske negativ prognose for hele 2019: Der ventedes en samlet organisk vækst på minus 4,5 pct. i 2019, og omsætningen ventedes især trukket ned af et organisk omsætningsfald i consumer-forretningen på minus 10-15 pct.

Var den strategiske beslutning om at beholde consumer-forretningen på den baggrund rigtig? Det kan måske ikke afgøres på basis af udviklingen i et enkelt år. Men faldet har været markant og rejser spørgsmålet.

I et bredere perspektiv antyder ISS’, NNIT’s og Nilfisks eksempler, at der stadig kan være behov for mere fleksible strategiske rammer og for viljen til at tage smækket og skifte kurs. Også selvom der både indadtil og udadtil kan være lagt meget energi og prestige i at udarbejde og forklare bestemte strategier.

Konsulentfirmaet McKinsey understreger i en rapport , at den traditionelle tilgang til strategi forudsætter præcise forudsigelser og får ledere til at undervurdere usikkerhed. Der er næppe nogen perfekt opskrift på ufejlbarlige strategier. Men det er ofte muligt at udarbejde strategier, der kan rumme flere forskellige fremtidsscenarier.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank