Amazon er godt på vej til at rulle sin teknologi- og distributionsplatform ud over bankmarkedet. Men de danske storbanker står stærkt i en fremtidig konkurrence med store teknologiselskaber, som allerede nu gør deres entré på bankmarkedet. Læs interview med partner Niels Peder Nielsen fra det internationale konsulenthus Bain, som blandt andet rådgiver store danske banker om digitalisering.
ØU: Bain har netop publiceret en artikel med overskriften ”Banking’s Amazon Moment”, som beskriver truslerne for det etablerede banksystem, når verdens største retailer med ekstremt godt kendskab til kundebehov og kundeadfærd udvider sin eksisterende bankforretning. Hvordan ser truslen ud for den danske banksektor?
NPN: ”Vores undersøgelser viser, at selskaber som Amazon står stærkest i de lande, som ikke i forvejen har en veludviklet bankinfrastruktur. I de lande, som eksempelvis Danmark, der har et meget veludviklet bankvæsen med en høj grad af digitalisering, er appetitten hos forbrugerne for nye løsninger markant mindre. Så umiddelbart er truslerne mindre i det danske, svenske og norske bankmarked. Muligheden for, at en Amazon vil gøre sin éntre på det danske bankmarked, er altså betydeligt mindre, da vi allerede har en høj digitaliseringsgrad.
Ser du forskelle i robustheden mod ny teknologidrevet konkurrence for store og mindre danske banker?
”Også i en international sammenligning er de store danske banker kommet meget langt med udvikling af netbanking og mobilbanking. Dynamikken har i høj grad væ-ret drevet af stor investeringskapacitet i de store banker, mens de mindre banker langt fra har investeret i sammen omfang, enten på grund af et strategisk valg eller af nød. De har typisk haft rigeligt at gøre med at leve op til nye regulatoriske krav, som de mindre bankers edb-samarbejder typisk har haft meget fokus på. Samtidig har de ikke den samme investeringskraft som de store banker. De anvender mange kræfter på bare at følge med.”
Har de mindre banker en mulighed for enkeltvis at gøre en forskel ved at være gode til at samarbejde med eksterne vendors og formidle cobrandede versioner af nye produkter og services?
”Det er oplagt, at der ligger nogle muligheder. Men vores opfattelse er, at de mindre banker skal foretage en ret markant accelerering, hvis de skal indhente det aktuelle efterslæb de kommende år. De mindre banker skal komme op med nogle nye ting for at kunne konkurrere med de digitale løsninger fra storbankerne.”
Vil denne udvikling på den lange bane lægget et øget pres på de mindre bankers konsolideringsbehov? Lige nu tjener de mindre banker jo mange penge, men der er også mange engangsindtægter fra kursgevinster og tilbageførte hensættelser.
”Det er klart, at der er nogle større tricker-events: For det første hvis vi får en ny økonomisk nedgangsperiode, som typisk vil ramme bankernes lønsomhed. For det andetden langsigtede demografiske udvikling, hvor de unge vælger de billigste og bedste digitale løsninger. Her kan de mindre banker blive klemt.”
Ser du udvalgte forretningsområder inden for banking, hvor det måske er ekstra attraktivt for nye store digitale aktører at gå ind: I jeres analyse om truslen fra Amazon peger I jo på udvalgte kundesegmenter, hvor de traditionelle banker ikke har været særligt gode?
”Hvis vi særligt ser på det nordiske forbrugskreditmarked og betalingsmarked, sker der rigtigt meget for tiden. Særligt de unge er jo slet ikke så tro over for en bestemt bank, som de lidt ældre kunder er. Og så er der stadig store kundegrupper i Danmark, hvor man enten ikke kan få en forbrugskredit, eller også føles det ikke godt, når man kontakter bankerne. Og så er man parat til at tage dyrere løsninger, hvor priserne er højere. Og det er klart, at her kunne det nok være interessant for en Amazon-lignende cobranded aktør at gå ind. Så der vil være nogle kundegrupper, som er mere parate til at forsøge sig med nye digitale løsninger.”
Kan man afkode, hvordan Amazon foreløbig har grebet det an med deres entré på bankmarkedet?
”En stor del af det foreløbige fokus, de har haft i Nordamerika, har været på SMV-kunder i erhvervslivet. Deres ekspansion inden for small business har været ret markant. De ønsker også at få skabt en B2B-markedsplads. Det er rimeligt at sige, at de nordiske banker ikke er kommet særligt langt med at digitalisere services og rådgivning til SMV-kunderne, ud over det rent transaktionsbaserede. Der er uden tvivl banker, som har ambitioner på dette felt. Men de er bare ikke kommet så langt her som på personområdet.”
Læs hele artiklen fra Bain om Amazons vej ind på bankmarkedet her.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her