Efter nedskrivninger på tre mia. USD i 2023 var den omdiskuterede porteføljeinvestering i venturefonden, Bellabeat, bogført til knap én mia. USD, eller ca. syv mia. kr. Og den værdiansættelse anser fondens direktør Anders Kaasgaard stadig for retvisende efter et udfordrende 2024, hvor vækst, markedsføring og også cash burn er bremset op på grund af vanskeligere markedsvilkår. Inden for to år forventer han enten et exit eller overførsel af selskabet til en ny fortsættende Nordic Eye-fond.
De seneste år har der været meget medieblæst om Nordic Eyes største porteføljeinvestering, Bellabeat, som fokuserer på at udvikle helbreds- og wellness-produkter til kvinder. I efteråret kunne Ugebrevet berette, at Nordic Eye i 2023 måtte nedskrive 70 pct. af værdien på Bellabeat, eller med ca. 18 mia. kr., hvorefter den bogførte værdi er ca. syv mia. kr.
Nordic Eye fortæller detaljeret i fondens 2023-regnskab, hvad der ligger bag den store nedskrivning. Som det fremgår af Økonomisk Ugebrevs gennemgang, skyldes denne to forhold:
For det første er de generelle værdiansættelser på sammenlignelige peer group-selskaber styrtdykket over de seneste år – fra en værdi på 6-8 gange omsætningen til nu ca. to gange omsætningen. For det andet er værdiansættelsen også sat ned, fordi salget i 2. halvdel af 2023 svigtede. Derfor blev der skruet ned i budgettet for 2024 i forhold til de tidligere betydelige vækstrater.
Markant øget prisen
Anders Kaasgaard mener, at det endnu er for tidligt at sige noget klart om værdiansættelsen af Bellabeat ved udgangen af 2024. ”Men med forbehold for noget revisionsteknik forventer jeg, at værdien af selskabet er nogenlunde uændret, i forhold til udgangen af 2023,” siger han.
Han påpeger, at det umiddelbart vil være en forsigtig værdiansættelse – i forhold til de værdiansættelser, som nogle af de store amerikanske konkurrenter senest har fået tilført ny venturekapital til. Omvendt er det vanskeligt at værdiansætte et selskab, der har haft vigende vækst det seneste år.
Han fortæller, at BellaBeat for tiden er ved at justere på, hvordan virksomheden skaffer kunder. Det skyldes, at den i 2024 blev ramt af en række strukturelle udfordringer omkring den digitale markedsføring. Udfordringer, som dog har påvirket alle de aktører i branchen, der primært skaffer nye kunder gennem de sociale medier.
”For det første er reglerne om persondata blevet strammet, så selskabet har måttet slette mange tusinde tidligere kunder i vores kundebaser. For det andet er prisen på markedsføring på de sociale medier steget voldsomt, fordi der er flere aktører, der konkurrerer om de samme kundesegmenter. Det har markant øget prisen, de betaler for at få en ny kunde.”
Han tilføjer: ”Så derfor har Bellabeat anvendt en stor del af 2024 på at finde en ny balance, hvor de optimerer markedsføringsomkostningerne i forhold til kundevæksten. I denne testperiode, som fortsætter ind i 2025, har fokus ikke været på toplinjevæksten som tidligere, men på at finde en vej til profitabel vækst. Det har også medført lavere omkostninger, hvorfor der stort set er balance på driften. Så selskabet står ikke foran at skulle have tilført flere penge på den korte bane. Men når de forhåbentlig finder den nye formel, regner jeg med, at der kan trædes på speederen igen, og det kan indebære, at selskabet skal ud og rejse penge.”
Kaasgaard peger på, at selskabets revisorer i bl.a. USA samt Nordic Eyes revisor, Deloitte, har kigget selskabet ekstra efter i sømmene. Derudover har selskabet arbejdet sammen med førende konsulenthuse og investeringsbanker, der har undersøgt IT, produkter, økonomi og rapportering for at efterprøve regnskabstallene. Her er ikke fundet uregelmæssigheder, selvom der internt er forhold, som kunne forbedres.
”Bellabeats regnskaber har fået blanke revisionspåtegninger af revisorerne, så nu kan de koncentrere sig om selskabets drift og genopretning,” siger han.
Hvad angår fremtiden for Nordic Eyes investering i Bellabeat, oplyser Anders Kaasgaard, at investorerne i fond 1 fortsat har overskud på deres investering, også dem, der er kommet med penge i senere runder. ”I Bestyrelsen står vi midt i en vanskelig proces, hvor vi igen skal justere Bellabeats markedsføring, så den bedre understøtter vores vækstambitioner. På den lidt længere bane er udsigten, at fond 1 skal være afviklet om ca. to år. Og senest til den tid, skal vi finde ud af, hvad vi gør.”
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.