En række fagforeninger har i årevis anbefalet deres medlemmer at tegne ejerskifteforsikringer i forsikringsselskaber, der efterfølgende er gået konkurs, og formidlingssalget skete også, mens advarselslamperne storblinkede. Nogle fagforeninger tjente samtidig store millionbeløb på henvisningsprovisioner. Var det baggrunden for, at fagforeningerne fortsatte med at samarbejde med åbenlyst konkurstruede selskaber, spørger fagredaktør Carsten Vitoft i denne analyse.
Den danske ingeniørforening IDA kan være på kollisionskurs med sine medlemmer efter ikke bare én gang, men hele tre gange at have anbefalet medlemmerne et forsikringsselskab, som efterfølgende er gået konkurs.
Det drejer sig særligt om ejerskifteforsikringer, som er den dyreste forsikring, man køber i livet, og som for en højtlønnet ingeniør nemt kan komme op i prisniveauet 50.000 kr. Via IDA’s samarbejde med forsikringsselskabet Frida blev ingeniører, der købte hus, først sendt til Alpha Insurance, så Qudos Insurance og sidst Frida Forsikring, som gik konkurs sidste år.
”Der er en tradition i fagforeningerne om at tjene penge via samarbejdsaftaler. Det er skandaløst, da de især skal passe på deres medlemmer i stedet for at anvende dem som fødekilde og trække fede lønninger,” siger direktør Dan Løkke fra Arvad Finanshus.
IDA har tjent flere hundrede millioner på den slags henvisningsprovisioner fra de kommercielle forsikringsselskaber, fremgår det af et selvstændigt regnskab for fagforeningens forsikringsaktivitet, hvor der nu er opsamlet en egenkapital på 400 mio. kr. Men indtjeningen gælder alle forsikringstyper, oplyser adm. direktør Niels Holm Jørgensen Enggaard, IDA Forsikring.
”Vi har ikke tjent penge på at henvise ejerskifteforsikringer i mange år, men det er vi så begyndt på i et samarbejde med Gjensidige,” fortæller Niels Holm Jørgensen Enggaard, der samtidig siger, at det er fortroligt, hvor stor en kommission IDA Forsikring får ved at sende kunderne videre.
”Det er småpenge, vi har tjent på ejerskifteforsikring, og når vi så alligevel gør det, så skyldes det, at markedet for ejerskifteforsikringer er meget svært at gennemskue for medlemmer. Det er en service, så de får tegnet en god forsikring. Vi har ikke oplevet nogle klager, og vores undersøgelser viser, at vores medlemmer er meget tilfredse med vores service,” siger direktøren.
Det er gået virkelig godt for ingeniørernes indtægter på forsikringsprovisioner, med et overskud på over 200 mio. kr. over de sidste fem år.
I Frida stod det i flere år klart, at kurator Boris Frederiksen havde et krav på 110 mio. kr. mod Frida, hvilket var tre gange mere end selskabets egenkapital. Alligevel fortsatte IDA med at sende medlemmer til Frida og stoppede først, da konkursen indtraf i august sidste år.
Utilfredsheden lurer
Det ændrer dog ikke på, at huskøbere på fagforeningens opfodring har tegnet ejerskifteforsikringer, som historisk har været ramt af tre konkurser på seks år i Alpha, Qudos og Frida.
Også medlemmer af Politiforbundet, pædagogerne, skolelærerne og sygeplejerskerne er blevet anbefalet at tegne forsikring i nogle af de konkursramte selskaber.
Men få fagforeninger havde i sidste uge lyst til at forklare om økonomien bag disse samarbejder, eller hvor mange af deres medlemmer som er kommet i klemme med deres ejerskifteforsikring efterfølgende. Det er kun IDA, der har samlet forsikringer i et selvstændigt selskab, hvor der udgives årsrapport.
I Politiforbundet henviser man til Forsikringsselskabet Popermo, og her lyder det fra direktør Henrik Boysen:
”Frida Forsikring gik konkurs august 2023. Popermo havde indtil foråret 2023 en aftale med Frida Forsikring om henvisning af medlemmer om at tegne ejerskifteforsikring. En aftale i lighed med en lang række af andre forsikringsselskaber i Danmark. Konkursen har ikke betydet mistet ejerskifteforsikring for forbrugerne, da denne fortsat er placeret i Domus Forsikring.
Domus Forsikring behandler stadig ejerskifteskader indtegnet via Frida,” skriver han i en mail til Ugebrevet, hvor han erkender at have modtaget provision fra Frida, men siger de er kommet medlemmerne til gode.
Han forholder sig dog ikke til, at Domus Forsikring er i krise og meget nemt kan blive den næste konkurs. Mange af kunderne er nu samlet i en facebookgruppe, hvor utilfredsheden slippes løs. Særligt fordi de netop valgte at bruge fagforeningen, som de troede havde tjekket selskaberne grundigt.
Carsten Vitoft