I de seneste fem år har forventningen i erhvervslivet været, at revisionshonorarerne ville falde på grund af mere effektive digitale processer. Men det er ikke sket. Eventuelle besparelser er mere end modsvaret af ekstraomkostninger til processer, som revisionskunderne betaler dyrt for. Det gælder bl.a. indførelsen af yderligere revision ved implementering af den såkaldte ISA 315-standard.
Selvom store dele af serviceindustrien og den finansielle sektor i disse år kan høste store effektiviseringsfordele ved at indføre digitale, automatiserede processer, så mærker kunderne ikke meget til disse oplagte gevinster. Myndighederne har indført nye krav omkring hvidvask og en masse andre kontroller, og det tager servicevirksomheder, herunder revisorer, sig rigtig godt betalt for.
Nyeste skud på stammen er en nærmest automatisk forhøjelse af revisorernes revisionshonorarer i kølvandet på en ny revisionsstandard. Det drejer sig om den såkaldte ISA 315, der er lovpligtig fra 2022. Økonomisk Ugebrev er blevet gjort opmærksom på eksempler, hvor denne yderligere revision har kostet over 20 pct. oveni det almindelige revisionshonorar.
Den ajourførte version af ISA 315 fokuserer i højere grad på, hvad revisor skal gøre i forbindelse med risikovurderingen, og standarden uddyber, hvordan revisor skal udøve professionel skepsis i tilknytning til at forstå virksomheden og risikoen som helhed.
Den nye ekstraregning, som i de fleste tilfælde er blevet sneget ind i det almindelige revisionshonorar, kan være en medvirkende forklaring på, at revisionsbranchen over en bred kam har øget indtægterne. Sidste år blev bruttoindtægterne løftet til 12,6 mia. kr., mod 11,3 mia. kr. året før, svarende til 12 pct. Det er dobbelt så meget som væksten året tidligere.
Bemærkelsesværdigt har de seks største revisionsfirmaer næsten samme fremgang, omkring 10-12 pct. Hos særligt Deloitte og EY steg driftsoverskuddet markant mere end bruttoomsætningen. Særligt EY øgede antallet af ansatte, fra 1643 til 1902, eller med 16 pct. Antal ansatte hos PwC steg kun 7 pct., men stigningen var 12 pct. hos Deloitte, der nu igen lægger klar afstand til PwC på det samlede antal medarbejdere.
KPMG har atter i år været en af hurtigløberne. CEO Morten Mønster har tidligere indtaget en forside på ØU Finans sammen med et citat om, at ”We are the speedboat”. Og det holder indtil videre stik. Det næste regnskab er lige på trapperne. Men i den foregående regnskabsperiode leverede KPMG en vækst i bruttoresultatet på 27 pct. Det blev kun overgået af et at de mindre revisionsfirmaer på Top 30-oversigten, nemlig revisionsfirmaet Baagøe Schou, der øgede bruttoresultatet med 43 pct., til 26 mio. kr.
Blandt de mellemstore og mindre revisionsfirmaer var der over en bred kam stilstand med nogle få procents fremgang i bruttoresultatet. Særligt udskilte Martinsen, Redmark, Baker Tilly, Accountor og Aalbjerg sig med solide vækstrater.
KPMG hentede langt den største del af sin vækst fra rådgivningsopgaver, der nu udgør knap 80 pct. af den samlede koncernomsætning. Hvis man indregner omsætningen fra søsterselskabet KPMG Acor Tax på 474 mio. kr., udgør revision kun 15 pct. af koncernomsætningen. Selve revisionsfirmaet hentede i seneste regnskabsår knap 600 mio. kr. af den samlede omsætning på rådgivning for ikke-revisionskunder, så KPMG får mere og mere karakter af et rådgivningshus.
Med kun 200 mio. kr. i samlede revisionshonorarer, mod 175 mio. kr. året før, bevæger revisionsomsætningen sig meget langsomt fremad. KPMG har ikke formået at bevare de helt store revisionskunder, som tidligere kom fra det internationale netværk. Ifølge gennemsigtighedsrapporten for 2022 er det blandt de store selskaber nu kun Topdanmark og Codan, som bruger KPMG til revision, og sidstnævnte hænger sikkert også i en tynd tråd efter Alm. Brands opkøb. De seneste år har KPMG mistet NNIT til PwC og Royal Unibrew til Deloitte.
Ifølge tal fra Bisbase er KPMG også et af de revisionsfirmaer, som har sværest ved at faldholde sine revisionskunder. Frafaldet svarer til næsten 20 pct. af kundebasen, og nye kunder modsvarer kun lige netop frafaldet af kunder. Den beregnede fastholdelsesrate er kun 83 pct., hvor Partner Revision topper med 92 pct., efterfulgt af Beierholm og RSM med 90 pct.
Tallene viser også, at Beierholm og BDO fortsat tager markedsandele på det totale revisionsmarked, hvor Beierholm det seneste år netto har fået 2422 ekstra revisionskunder, og BDO har kapret ekstra 1527 kunder. Deloitte og KMPG har næsten lige så mange revisionskunder, men deres tilgang er markant mindre. Relativt størst fremgang har Martinsen, Grant Thornton og Redmark, som næsten har fordoblet antallet af revisionskunder.
Fremgangen hos Grant Thornton understøttes af, at antallet af revisorer er øget til 89, mod 51 året før. I juni 2023 blev det meddelt, at revisionsfirmaet overtager det jyske revisionshus Kvist & Jensen og firmaet National Revision. Hos Redmark er der 60 revisorer, mod 39 året før, efter at firmaet har overtaget Dansk Revisions afdelinger i Randers, Hadsund og Hadsten. Til gengæld er antallet af ansatte revisorer faldet lidt hos PwC, Partner revision, Inforevision, KPMG og Aaen & Co.
Morten W. Langer
Læs også de øvrige artikler om ugens tema: Top 30 Revisionsfirmaer:
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.