Med Sydbanks nye strategiplan er adm. direktør Karen Frøsig blevet kritiseret for, at det er ”mere af det samme”. Her fortæller hun chefredaktør Morten W. Langer om det konkrete indhold i strategiplanen med fokus på formuleringen om ”vækst”: Vi skal kapre markedsandele, siger hun.
Sydbanks nye strategiplan er ikke ligefrem nogen omfangsrig redegørelse, i hvert fald ikke med de oplysninger, som er fremlagt for offentligheden. Tværtimod er der tale om nogle få siders præsentation, som ikke vidner om store konkrete initiativer. Økonomisk Ugebrev har derfor talt med Karen Frøsig for at få lidt mere kød på.
ØU: Du skriver i strategiplanen, at I gerne vil vokse. Men hvordan skal man opfatte ”vokse”? Betyder det, at I vil vokse i samme takt som det generelle bankmarked, eller er ambitionen at tage markedsandele?
KF: Vores plan er, at vi skal vokse ved at tage markedsandele. Vi vil gerne slå markedet. Vi skal ikke vokse helt vildt, fordi det ville også betyde, at vi skulle flytte os på priser eller kreditrisiko. Og det er ikke planen. Vi har set mange gange gennem historien, hvor galt det kan gå, når en bank forsøger at vokse markant ved at øge kreditrisikoen. Så den vej skal vi ikke.
Overraskende ukendt
Hvad skal så være den afgørende drivkraft, som driver væksten fremad?
Første byggeklods i vores vækstplan er at bygge videre på, at godt nok er vi en stor dansk bank. Men vi er også blevet opmærksomme på, at vi mange steder i landet, ikke mindst de store byer, ikke er så kendte, som vi burde være. Nogle steder er vi overraskende ukendte på markedspladsen. Et eksempel på, hvad vi vil starte med at gøre, er kampagnen ”Danmarks Erhvervsbank.” På privatkunder og private banking skal vi selvfølgelig også skabe en mere klar profil dér, hvor vi ikke er så kendte i dag. Vores plan er at tage markedsandele på hele paletten, men vores landsdækkende udgangspunkt er stærkest i SMV-universet. Især i hovedstaden er vi ikke særligt kendte, og der er jo et meget spændende potentiale.
Hvad ser du i vækstplanens fase to, efter at I har skabt øget kendskabsgrad?
Jeg ved godt, at vi ikke umiddelbart får flere kunder af øget kendskabsgrad. Men det er en forudsætning, at de kender til os, for at vi kan komme videre. Den øgede kendskabsgrad skal vi bygge videre på. I disse uger arbejder vores områdedirektører på konkrete forretningsplaner, som gerne skulle udmøntes i, at vi får flere kunder.
Kommer en del af den forventede vækst fra yderligere integration af kunderne fra Alm. Brand Bank-overtagelsen, eller er disse indtægts-synergier fuldt indarbejdet?
Vi har ret hurtigt sammenlagt elleve ud af de tolv filialer, hvor der var geografisk overlap, men vi har fastholdt én. Men potentialet i de nye kunder, som kommer fra Alm. Brand Bank, har vi slet ikke fået udløst. Vi har først gennemført den IT-mæssige sammenlægning den 18. – 19. september, altså for ganske nylig. Og det er først derefter, at vi har fået mulighed for at arbejde systematisk med de nye kunder, så der ligger stadig et stort uforløst potentiale. Man kan godt sige, at det et af benene i vækstplanen.
Venligsindet
Du skriver, at I gerne vil vokse organisk og gennem ”venligtsindede” overtagelser. Er det efterhånden ikke lidt gammeldags med det venligtsindede. Senest har I jo selv købt op i Fynske Bank, uden at den selv har bedt om det?
Jeg tror, at for at det skal lykkes, så skal man være venligtsindet. Så kan man altid diskutere, hvad venligtsindet er. Og hvor lagt det rækker. Vores erfaring med overtagelser er, at det, man med sikkerhed overtager, er inventar, bygninger og personale. Men det vigtigste er, at man også kan overtage kundebasen, og der har man brug for, at medarbejderne og ledelsen spiller med over for kunderne, så vi kan fastholde værdien. Kunderne er jo det meste af værdien.
Dvs. når I køber jer ind i Fynske Bank, så er det et signal om, at I er interesserede, når de selv er parate til at rykke videre?
Jeg har ringet til Fynske Banks direktør og sagt, at de ikke skal opfatte købet som fjendtligt, men at vi er interesserede, fordi vi synes, det er en god og veldrevet bank. Vi står allerede stærkt på Fyn, efter at have overtaget en del banker dér gennem årene.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her