I en tid, hvor den almindelige bankforretning er under pres, kaster stadig flere banker sig over Private Banking, som ses som et lukrativt vækstområde uden de store forretningsmæssige risici. Læs her, hvad bankerne skriver om deres satsning.
Man skal bare tænde for tv’et for at spotte, at bankernes Private Banking, eller Wealth Management, ses som et af de mest lukrative forretningsområ-der at vokse på. Danskerne bliver i stigende grad bombarderet med tv-reklamer for Private Banking og ”Vi tager os af din formue”.
Indtil videre har de to store hovedbanker formået at sætte sig på en stor markedsandel, omkring 55 procent, med ca. en tredjedel af Private Banking-kunderne hos Danske Bank og godt 20 procent af dem hos Nordea. Nykredit, Sydbank og Jyske Bank synes at være nogenlunde lige store med en markedsandel på knap 10 procent hver, mens Nordnet tydeligvis er en voksende outsider, der har fremdrift på grund af lave omkostninger for selvforvaltere.
Også bankernes regnskaber indikerer, at der satses hårdt på at øge forrentningen inden for Private Banking. Eksempelvis har Danske bank den 1. april 2016 skabt en mere slagkraftig enhed for “Wealth management” med ekspertise fra både Danica Pension, Danske Capital og Private Banking. ”In order to strengthen our position further and expand our development capabilities within pensions and wealth management, we are establishing a new business unit, which organisationally will be in place from 1 April 2016,” oplyses det i årsregnskabet, hvoraf det også fremgår at “wealth management” sidste år øgede de samlede indtægter til 4.742 mio. kroner, fra 4.078 mio. kroner året før. Videre hedder det, at “the objective is to ensure that we are well placed to capture the expected growth in the wealth management area. By combining three strong units in one, we will be able to ensure an even more rapid response to customer demand. We will continue to develop investment solutions and deliver high-quality, proactive advisory services.”
Vækst på bundlinjer
Også for Nordea har Private Banking under Wealth Management udviklet sig til at være et ekstremt lukrativt område. Sidste år præsterede banken et overskud på 457 mio. euro, mod 372 mio. euro året før, svarende til en fremgang på ca. 20 procent i et ellers stagnerende bankmarked.
Hos Sydbank får Private Banking en fremtræ-dende placering i idegrundlaget: ”Kunden modtager rådgivning fra en dedikeret Private Banker. Denne rådgiver trækker på et hold af eksperter, der målrettet samles om den enkelte kunde, alt efter dennes behov. Det samlede hold rådgiver eksempelvis om investering, formueforvaltning og løbende finansielle forhold. Opstår der yderligere behov, trækkes der på særlige specialister fra bankens centrale funktioner.”
Nykredit, som især har fokus på investeringsrådgivning, skriver i regnskabet, at der “mod slutningen af 2015 blev lanceret et nyt Private Banking-koncept, for kunder med en formue på 2-7 mio. kr. Disse kunder vil blive serviceret af 10 Private Banking-centre.” Meldingen understreger Nykredits strategiske fokus på velhavende danskere.
Ringkjøbing Landbobank, der har kørt en aggressiv tv-annoncering i forhold til Private Banking, skriver i regnskabet, at ”banken har gennem de senere år gennemført en lang række opsøgende initiativer over for både nuværende og nye kunder. Herunder blev der i 2014 åbnet en Private Banking-afdeling i Aarhus og gennemført en opnormering af bankens Private Banking-afdeling i Holte.” Strategien synes således at være satsning på stort set alene velhavende danskere uden for det geografiske lokalområde: ”Bankens Private Banking-afdelinger i Ringkøbing, Herning, Holte og Aarhus har også i 2015 oplevet succes. Banken ser fortsat store muligheder inden for dette segment, og banken vil blandt andet med åbningen af Private Banking afdelingen i Trekantområdet fortsætte med en stærk fokusering på dette segment,” hedder det videre i regnskabet.