Velkendt er det, at Danske Bank de seneste år har mistet mange private kunder på grund af hvidvask og andre problemsager. Men landets største bank har formået stort set at fastholde de lukrative velhavende kunder i private banking-segmentet. Mange står dog fortsat på spring til at droppe banken, viser årets Private Banking Survey.
Danske Bank har over de seneste år mistet private banking-kunder, men i forhold til den dominerende markedsandel er det moderat. Over de seneste år er markedsandelen dykket til aktuelt 30 pct., mod 31 pct. sidste år og 32 pct. for to år siden. I forhold til 2019 er markedsandelen faldet markant fra hele 38 pct.
Umiddelbart ser det ud til, at faldet i markedsandele næsten er bremset op, og det hænger ikke mindst sammen med, at private banking for velhavende privatkunder fortsat er et strategisk satsningsområde for mange banker.
Det er også et område, hvor der er stigende prisbevidsthed, og hvor især de mere investorøvede velhavere stiller stigende krav til bankernes onlineplatforme til værdipapirhandel, og til skarpe priser. Det har givet Nordnet en stor konkurrencefordel, selvom der i årets survey også er kritiske røster om stigende priser, og inden for visse værdipapirer kun er mulighed for at vælge Nordnets egne produkter.
Det ændrer dog ikke ved, at Nordnet ligger i top sammen med Handelsbanken, når kunderne skal give en vurdering af kvaliteten af rådgivning og service. For Nordnet er det næsten udelukkende en attraktion, at der tilbydes en intuitiv handelsplatform, mens de store private banking-rådgivere lægger mere vægt på at rådgive om hele paletten omkring formue- og pensionsforhold.
Særligt i Økonomisk Ugebrevs læserunivers er det især de kvaliteter, som Nordnet kan levere, der vægtes højt. Kun 7 pct. af de respondenter, som er kunder hos Nordnet, svarer, at de overvejer at flytte til en anden udbyder.
Til gengæld siger hele 28 pct. af Danske Bank-kunderne, at de overvejer at flytte til en anden udbyder. Overraskende er de aktuelle kunder tilsyneladende heller ikke særligt tilfredse med Nykredit, hvor 26 pct. af kunderne siger, at de overvejer at flytte. Signalet er ikke mindst interessant i forhold til, at Nykredits markedsandel på private banking de seneste år er halveret, fra 10 pct. i 2020 til 7 pct. sidste år, og med en aktuel markedsandel på 5 pct.
Det gør Nykredit til den potentielt største taber inden for private banking-segmentet, hvor også Nordnet og Saxo Bank ser ud til at tabe markedsandele, måske på grund af deres begrænsede produkt-pallette i forhold til full service private banking-forretninger. Hele 27 pct. af Saxo Banks private banking-kunder overvejer at flytte. Til gengæld er der langt større stabilitet hos Handelsbanken, Spar Nord, Nordea og Jyske Bank, hvor ”kun” 10-15 pct. overvejer at flytte.
I svarene på spørgsmålet ”Er du tilfreds med den service og de ydelser, du får hos din primære Private Banking i forhold til den pris, du betaler?” er der dog meget stor variation. Eksempelvis selvom Danske Bank ikke ligger i front på en gennemsnitsscore, er der en stor andel af meget tilfredse kunder.
Man kan ikke udelukke, at de særligt velhavende kunder får en ekstra god behandling. 49 pct. af Danske Bank-kunderne siger, at de er meget tilfredse eller tilfredse, og det matches kun af Nordea-tilfredsheden, hvor 48 pct. af kunderne siger, at de er meget tilfredse eller tilfredse.
Eksempelvis hos Nykredit en denne andel 30 pct., og hos Jyske Bank 26 pct. Vi ser dette som et udtryk for, at de store banker har mere avancerede private banking-afdelinger med flere eksperter, og det er også med til at tiltrække de superrige, hvorfor der er penge til at yde en service ud over det sædvanlige. Men det er altså næppe alle private banking-kunder, som kommer i denne kategori.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her