Fra virtuel reality shopping til hjemmerobotter, der genkender familiemedlemmer.
Her er fem trends, der ifølge internationale eksperter vil præge danske og udenlandske forbrugeres adfærd i det nye år. Ofte simrer nye teknologier i baggrunden – på universiteter eller i militæret – inden de for alvor slår igennem blandt forbrugerne. Ifølge Trendwatching.com vil særligt fem tendenser gøre sig gældende i det nye år:
Virtual reality: Inden for de seneste år har forbrugerne mere og mere efterspurgt digitale oplevelser så som at hente musik og video over internettet. I det nye år vil denne udvikling tage til med en modnet virtual reality-teknologi, som dækker over, at man med særlige briller kan få oplevelser, der kun eksisterer digitalt. Mens et svensk koncept går efter at tilbyde virtuelle koncerter med 70er popgruppen Abba i 2018, har den kinesiske shopping gigant Alibaba i sommeren 2016 lanceret en virtual reality shopping kanal under varemærket Buy+.
Kineserne er ikke alene om at udforske de nye muligheder som virtual reality byder på. Også den amerikanske eBay-koncern er gået sammen med det australske stormagasin Myer om at lancere en virtual reality måde at shoppe på. Men Kina er dog stadig i front inden for denne nye måde at shoppe på. Fx. har den taiwanesiske elektronikkoncern HTC planer om at åbne 10.000 virtual reality shopping centre i Kina.
Den positive side af globalisering: Mens en række politikere fremhæver de negative sider af globaliseringen, trækker en række virksomheder i den stik modsatte retning. De har erkendt, at en ganske stor gruppe forbrugere bevæger sig i en ganske anden retning. Et af stærkeste eksempler internationalt stod den danske online rejsetjeneste Momondo for med sin virale markedsføring om, hvor tæt beslægtede mennesker er, uanset hvor forskellige de end måtte se ud. Den type reklamekampagner går efter at appellere til en bestemt gruppe af forbrugere, der har et positivt syn på det at være globale.
Mere anonymitet: Mens forbrugerne er vant til at aflevere personlige data på online platforme som Facebook, Spotify og mange andre, er der også en tendens i retningen af, at brugerne efterspørger mere privacy – mere kontrol med de personlige oplysninger – eller ligefrem anonymitet. Ifølge Trendwatching.com vil stadigt flere forbrugere efterspørge produkter, der gør det muligt for dem at være anonyme online. Et eksempel er den sociale platform Candid, hvor det er muligt for brugerne at diskutere anonymt, uden samtidig at skulle udholde negative indlæg. Det sker ved, at kunstig intelligens – selvlærende systemer – filtrerer uønskede indlæg væk. Også den amerikanske Yahoo-koncern har i løbet af sommeren 2016 lanceret en algoritme, der fjerner kommentarer, som har karakter af online mobning.
Capacity Capture: I dag er deleøkonomien for mange forbrugere en nærliggende mulighed for at få mere ud af hverdagen og ferie. De mest kendte online platforme er Uber og Airbnb. Blandt de socialt bevidste forbrugere forventes øget efterspørgsel efter bæredygtige services, der tilbyder at udnytte ressourcerne bedre ved at eliminere spild som fx en brasiliansk idé. I et samarbejde med en række restauranter tilbyder den godgørende organisation Banco de Alimentos forbrugerne at donere mad, de ikke selv har brug for. Når folk får leveret mad udefra, spørger budene kunderne om de ønsker at donere mad fra køleskabet, der er på vej til at blive for gammel. Og når budene returnerer til restauranterne, bliver kundernes donationer hentet af Banco de Alimentos, der distribuerer den videre til de fattige i den brasilianske storby Sao Paolo.
Big Brother ind i stuen: Forbrugerne vil forvente en stadig mere personlig service også inden for hjemmet I dag har en række af internettets største brands, Apple, Amazon og Google, introduceret hver deres version af hjemmets egen Big Brother, der skal sørge for beboernes behov. Alle er de designet til at forstå, tale og udføre brugernes kommandoer. Og de bliver stadig bedre. Fx er den kinesiske søgemaskine Baidu hurtigere at anvende med talekommando end ved, at brugerne anvender et tastatur. Men nu har den kinesiske teknologivirksomhed Roobotaget det næste skridt i retningen af at tilfredsstille forbrugernes behov for at få helt personlig service. De er på vej med en robot, der kan genkende de enkelte familiemedlemmers ansigter, så de fx. får lige den musik, de kan lide. Samtidig skal den også kunne genkende uønskede gæster, og alarmere familien om indbrud.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her