Disruption-bølgen er i høj grad kommet til den finansielle sektor. For så vidt angår den del, der handler om kreditter baseret på udestående fakturaer – hvad end det er som factoring eller som et almindeligt lån med virksomhedspant i blandt andet fakturaer – er der en god og en dårlig nyhed.
Den gode nyhed er, at de nye, digitale løsninger ikke kommer som et eksprestog med 300 kilometer i timen og tromler alt på sin vej ned. Den dårlige nyhed er, at disse løsninger til gengæld er sejlivede. På de hjemlige breddegrader har især Dansk Faktura Børs gjort sig bemærket. På selskabets hjemmeside kan man sætte sin faktura på auktion, og den effektive rente, man får på sin kredit, vil så være afgjort af, hvor mange interesserede købere, der er i markedet. Adm. direktør Juri Cetti oplyser, at væksten i volumen i 2016 var på 50 procent, og at man sigter efter en lignende vækstrate i indeværende år.
[irp posts=”499419″ name=”Factoring-branchen øger væksten og slår alle rekorder“]
Det er høje tal, men det skal ses i forhold til et lavt udgangspunkt. For et år siden lød meldingen, at den samlede volumen i de cirka fire år, tjenesten da havde været på banen, var 330 mio. kroner. Så volumen i løbet af et år ligger stadig på få hundrede mio. kroner, hvilket er forsvindende lidt i forhold til, at der i år bliver udstedt factoring-kontrakter for cirka 110 mia. kroner.
NÆSTEN BREAK EVEN
Men der skal heller ikke meget mere til, før butikken lø-ber rundt. 2016-regnskabet viste et underskud på blot 136.000 kroner, og det fremgår, at den investerede kapital er nærmest ubetydelig. Lidt mere fylder lønningerne, men med omkostninger på det felt på kun knapt 600.000 kr. om året er det ikke just noget stort bureaukrati, man trækker på.
Den store fortjeneste kommer med højere omsætning, hvor omkostningerne langt fra vil stige i samme takt. Juri Cetti oplyser, at man sagtens kunne have haft større vækst allerede, men at man hellere vil have solide kundeforhold end hurtig vækst. Han tvivler ikke på potentialet. ”Jeg tror, at den potentielt vigtigste drivkraft bag væksten i brugen af fakturafinansiering simpelthen er en øget bevidsthed om muligheden. I dag (mandag i sidste uge,
red.) var der f.eks. en nyhed om, at Dansk Supermarked har øget deres leverandørgæld med 4 mia. kr. på tre år, til knap 8,8 mia. kr. Så er det jo ikke så mærkeligt, at flere og flere små og mellemstore virksomheder lærer om fakturakøb og derefter vender sig mod fintech-baserede fakturafinansieringsløsninger som Dansk Faktura Børs,” skriver Juri Cetti i en mail til Økonomisk Ugebrev.
[irp posts=”499402″ name=”Leasing stabiliserer sig nu på højt niveau“]
”Vi tror fast på, at vores vækst vil fortsætte. En af katalysatorerne for os i fremtiden vil blandt andet være det nye EU-betalingsdirektiv PSD2 om ”open banking”, som kræver, at bankerne åbner deres betalingsinfrastruktur og kundedata til tredjepartsvirksomheder, såsom Dansk Faktura Børs. Med disse data kan vi blandt andet bruge ”machine learing” og kunstig intelligens til at opbygge endnu bedre kreditmodeller,” fortsætter han.
BANKENS LØSNING
Danske Bank har introduceret produktet DynamicPay, hvor pointen er, at leverandør og kunde kan aftale den rabat, sidstnævnte skal have for at betale regningen straks, i stedet for at benytte lange kredittider. Banken opkræver gebyr for at skabe kontakten og foreslå parterne en pris. Kunden har mulighed for at opliste alle sine udestående fakturaer i systemet, så det er nemt at vælge til eller fra, om hver enkelt skal sælges. På den måde kan kunden med mange udestående fakturaer meget præcist styre sin likviditet og sørge for, at der er lige så mange penge i kassen, som der er behov for – og ikke flere.
Banken sætter dog ikke tal på, hvor meget tjenesten bliver brugt, og man nedtoner eventuelle forventninger til, hvor hurtigt den skal slå igennem. ”Det går godt med udrulningen af DynamicPay på trods af, at der er tale om et helt nyt produkt på markedet. Vi har fået en række nye kunder ombord især gennem de seneste måneder, og vi oplever fra virksomhedernes side en øget interesse for løsningen. Men som det også er tilfældet med andre løsninger til store virksomhedskunder, er der tale om ofte langstrakte forløb, hvor løsningen skal integreres i virksomhedens øvrige processer. DynamicPay er et produkt, som ganske vist allerede i dag er lønsomt, men som vi først og fremmest har store forventninger til på sigt,” oplyser Lars Sjögren, der er chef for Transaction Banking i Danske Bank.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her