Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Guide: Sådan indarbejdes det digitale i strategien

Linda

søndag 29. januar 2017 kl. 20:21

Blot 16 procent af de store globale industrivirksomheder har en egentlig strategi for den igangværende digitale revolution.

Selv om man medregner dem, som er i fuld gang med strategiarbejdet, er man stadig vel under halvdelen, viser undersøgelse fra McKinsey.

Mange virksomheder har i dag digital tænkning som en grundlæggende del af forretningen. Ikke blot de virksomheder, der er født digitale, men også f.eks. virksomheder inden for olieudvinding, der i stort omfang bruger digitale værktøjer til at forudsige, hvor forekomsterne findes, og til at holde øje med maskinel, således at nedbrud kan forebygges.

Men mange halter bagefter: Industrivirksomhedernes konservatisme er på trods af, at de har de samme muligheder som andre til at få gavn af digitaliseringen. Ikke blot ved introduktion af robotter i produktionen, men også i markedsføringen og kundekontakter og i indsamlingen og analysen af relevante data om markedet.

Undersøgelsen er baseret på meget store industrivirksomheder, men konservatismen er næppe mindre blandt SMV’er. McKinsey bringer en guide på fem punkter til, hvordan industrivirksomheder kan få greb om ikke selve digitaliseringen, så i hvert fald til det strategiske arbejde med den.

Prioriter og skaler op: Ved introduktionen af et nyt produkt eller en ny digital salgskanal er det naturligvis vigtigt at vide, om kunderne ser et behov, og i givet fald om de er parate til at betale prisen for at få det opfyldt. Om det er tilfældet, kan være mere end svært at få et klart svar på uden digitale værktøjer. Til start er det oplagt med traditionelle interviews med eksperter og potentielle kunder. Men digitale værktøjer giver mulighed for at måle lynhurtigt og meget præcist på kundereaktioner, herunder salgsbudskaber, salgskanaler osv.

Learning by doing: Medierne har haft stor fornøjelse af at tvære rundt i Nordea og lokal- og regionalbankernes mislykkede forsøg på at få betalingstjenesten Swipp til at slå igennem. Men faktisk er det et skoleeksempel på, hvordan man driver forretning i den digitale tidsalder: Man ser et marked, og så angriber man det hurtigst muligt, idet man høster sine erfaringer direkte hos kunderne i stedet for at gennemføre endeløse analyser, indtil man står med det perfekte produkt. Formen indebærer, at man engang imellem taber, og det er naturligvis ikke godt i sig selv. Men til gengæld vil der i den digitale verden ofte være en mulighed for at føre en nye kamp på et senere tidspunkt. Det er den virkelighed, som også de konservative industrivirksomheder må vænne sig til.

Den dobbelte organisation: En væsentlig grund til industrivirksomhedernes konservatisme kan være, at deres organisationer simpelthen ikke er gearet til den digitale transformation. Entydighed, således at både medarbejdere og kunder oplever det samme i alle situationer og på alle markeder har groft sagt være normen.

Men det harmonerer dårligt med f.eks. lynhurtigt at teste et nyt produkt baseret på en ny teknologi. I første omgang behøver det dog ikke at være mere indviklet, end at man simpelthen lægger et nye lag oven på det gamle på it-fronten f.eks. med et topmoderne, cloud-baseret system ved siden af det gamle med alle dets sikkerhedsforanstaltninger. Tankegang kan også bruges på personalesiden, hvor udviklere og specialister skal arbejde og tænkte på en anden måde, end man traditionelt har gjort i virksomheden.

Brug og beskyt data: I den digitale verden er data endnu mere nøglen til analyse og markedsfø-ring, end det er i den analoge. Og da enhver virksomheds data er unikke, udgør de isoleret set en konkurrencefordel, som skal udnyttes og beskyttes optimalt. Derfor er det vigtigt, at ledelsen har fokus på data, og ikke blot den defensive del i form af it-sikkerhedssystemer, omend dette element naturligvis også er vigtigt. Hvert adgangspunkt til nettet, det være sig fra en maskine, en webshop eller noget tredje, er et sårbart punkt for angreb.

Håndter den samlede forandring: Digitalisering medfører ikke blot ændrede produkter og arbejdsgange, men også ny kultur og nye normer. Ledelsens må være forberedt på dette og så vidt muligt tænke proaktivt. Mærker man en ny strømning blandt medarbejderne, skal den ikke bare plaffes ned, selv om den umiddelbart kommer på tværs. Men omvendt skal man heller ikke uden videre give normer fra den digitale verden forrang for det, medarbejderne kender og har vænnet sig til. Kodeordet er forandringsledelse.

læs hele udgivelsen her

Sten Thorup Kristensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank