I sidste års brancheanalyse skrev vi, at de to tidligere giganter i dansk executive search, Korn/Ferry og Heidrick & Struggles, var på vej tilbage i offensiven for at generobre tidligere styrkepositioner, efter flere års massiv nedtur. Læs her, hvordan det er gået.
Både Korn/Ferry og Heidrick & Struggles er over de seneste fire-fem år gledet meget langt ned ad listen over de 30 største danske searchfirmaer. Nedrykningen af ranglisten blev bekræftet af sidste års analyse af searchbranchen.
Indtil videre har den offensive strategi været en succes for Korn/Ferry, som er sprunget frem fra en bundplacering i Top 30 til en plads som nummer 19. Bruttoresultatet er øget fra knap 3 til 10 mio. kr. Fremgangen er kommet, efter Korn Ferry i en opsigtsvækkende manøvre har formået at tiltrække tidligere international chef for Russel Reynolds, Kai Hammerich. Han har været hos Russel Reynolds i årtier og har senest været ansvarlig for de globale aktiviteter inden for teknologibranchen, samt medlem af den globale koncerns executive commitee.
Hedidrick ruster op
Hos Heidrick & Struggles har der i flere år været et næsten fuldstændigt tomrum, efter at hovedparten af konsulenterne startede Spencer Stuart. Men relativ upåagtet er der i 2016 sket store ting og sager hos Heidrick & Struggles i Norden, hvor ledelsen primo året blev overtaget af Jan Nørgaard Lauridsen, som kom fra Heidrick i Singapore. Til Økonomisk Ugebrev fortæller Jan Nørgaard Lauridsen, at man sidste år stort set startede forfra med at opbygge forretningen, og at man nu er på vej mod at blive fem-seks konsulenter i det danske marked.
Jan Nørgaard Lauridsen har tung international erfaring inden for det maritime, logistik og anden transport samt Private Equity, blandt andet som tidligere A.P. Møller-mand, og han har taget mange internationale kunder med hjem. Blandt andet er A.P. Møller – Mærsk kunde.
”Vi har lagt en langsigtet plan for at genopbygge en stærk position i Sverige, Danmark og Norge, men der er allerede klare resultater i forhold til de store danske virksomheder, som helt sikkert har lagt mærke til, at vi er på vej tilbage. Inden for de næste fem år skulle vi gerne være blandt de tre største herhjemme,” siger Jan Nørgaard Lauridsen.
Hans ambition er altså igen at sætte Heidrick & Struggles på det danske landkort, så markedspositionen modsvarer positionen som tredjestørste searchfirma i Europa og klar markedsleder i USA og Asien. ”Vi er ved at skabe et nyt team af erfarne konsulenter, og der kommer flere nye til,” siger Jan Nørgaard Lauridsen. Resultaterne af genopbygningsarbejdet i Heidrick & Struggles kan endnu ikke ses i seneste regnskab, som blev afsluttet ved udgangen af 2015 for det svenske moderselskab. En stor del af de internationale opgaver er dog faktureret lokalt.
Bredere tilgang Fra Korn/Ferry siger managing partner Kai Hammerich, at searchfirmaet i dag er foran vækstplanen, hvilket betyder, at sidste års fremgang i bruttoresultat på mere end 300 procent fortsætter: ”Vi fortsætter væksten ind i 2016 og har udvidet med flere seniorkonsulenter. Så vi er meget tilfredse. Vi er fortsat fokuseret på de allerstørste virksomheder, og vi har fået nogle stærke folk ind, blandt andet Simon Riis-Hansen fra LEGO, som bliver ansvarlig for den nordiske HR Advisory. Vores vækst er i høj grad baseret på et bredt fokus på talentudvikling.”
Kai Hammerich oplyser, at Korn/Ferry i dag har en bredere tilgang til at hjælpe virksomhederne end tidligere: ”Nu handler det ikke blot om at løse en searchopgave, men om at hjælpe virksomhederne med at blive bedre til at udvikle deres interne talenter. Ofte er det bedre at udvikle internt talent end at hente eksterne folk. Det er mindre risikabelt og billigere. Det er vores nye business proposition, så vi starter ikke nødvendigvis med at anbefale en searchproces. Og det er blevet meget vel modtaget af især de store globale virksomheder.”
De tidligere omvæltninger i de to firmaer afspejler to ting. Nemlig at det for det første er vanskeligt at opbygge organisationer fra bunden, fordi gode folk let kan blive kapret af andre firmaer med en solid markedsposition. For det andet skal der meget tunge og erfarne folk til for at opbygge en ny organisation.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her