Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Kultur

Hvad sker der i succeshistorien Altinget?

Morten W. Langer

onsdag 21. august 2019 kl. 8:39

Dagbladsanalysen 2019: Altinget er umiddelbart en succes uden sidestykke i det danske nyhedsbillede. Men for nylig blev adm. direktør Per Mikael Jensen fyret med øjeblikkelig fratrædelse. ”Hvorfor?”, spørger chefredaktør Morten W. Langer i denne analyse, hvor han giver et par mulige forklaringer.

Nyhedsmediet og konferencevirksomheden Altinget er over de seneste fem år vokset til en medievirksomhed med over 100 mio. kr. i omsætning, og under de seneste års hæsblæsende vækst har tidligere TV2- og Metro International-direktør Per Mikael Jensen stået i spidsen for butikken. I regnskabsåret, som sluttede sidste sommer, kom den danske del af Altinget ud med det hidtil bedste driftsoverskud på over 6 mio. kr. Likviditeten var dog sølle 1 mio. kr. på grund af likviditetsudlån til koncernselskaber på hele 32 mio. kr.

Holdingselskabet Rasmus Nielsen Holding, som også ejer koncernens svenske datterselskab, Ugebrevet Mandag Morgen og et hotel på Bornholm, har fungeret som koncernens bank, og stort set hele likviditeten er sendt videre ned i de andre datterselskaber som investeringer og underskudsdækning.

FINANSIELT PRESSET

Da Per Mikael Jensen for nylig blev fyret på gråt papir, var det ifølge den udsendte pressemeddelelse på grund af uenighed om strategien. I meddelelsen hedder det, at “Det er lykkedes Per Mikael Jensen et godt stykke ad vejen at vende udviklingen til overskud – ikke blot i Altinget Danmark, som hidtil har brødfødt de øvrige selskaber. Vi ønsker ham fortsat god vind.” Bemærk formuleringen ”et godt stykke ad vejen”. Holdingselskabet havde sidste år et resultat på 730.117 kr. og i en negativ egenkapital på 10 mio. kr., samtidig med bogførte immaterielle aktiver på 16 mio. kr. Anden gæld var 50 mio. kr. og 6 mio. kr. i likviditet. Grundlæggende er der tale om en ekstremt finansielt presset koncern.

Men det var altså for godt et år siden. Og hvad er der så sket siden da? Mens pressemeddelelsen giver sparsomme oplysninger om den økonomiske udvikling, har Per Mikael Jensen på sin facebookprofil forklaret sit syn på økonomien: Blandt andet skriver han, at ”I fjor var der kun ét af selskaberne, der gav overskud, nemlig altinget.dk. I det seneste regnskabsår giver alle fire selskaber overskud. Bundlinjen i seneste regnskab, der netop er lukket med udgangen af juni, er suverænt det største nogensinde og godt seksdoblet i forhold til året før målt på resultat før skat. Målt på EBIDTA er vi meget tæt på to-cifret margin, trods organisk vækst på tæt på 25% i fjor. I en tyve år gammel virksomhed…”

Og om den strategiske uenighed oplyser han, at ”Rasmus, der etablerede Altinget for snart 20 år siden, vil gerne have større fokus på optimering af bundlinjen og mindre på vækst, og han mener, at min bedste udskæring handler om at rekruttere store talenter og skabe vækst, og det er nok ikke helt forkert.” Holder Per Mikael Jensens vurdering af resultatet det seneste år vand, er det en imponerende bedrift, ikke mindst fordi mediemarkedet i disse år er under hårdt pres. Hans oplysning om, at koncernens EBIT-DA-margin er tæt på tocfiret, indikerer at driftsoverskuddet før afskrivninger ligger i nærheden af eller over 10 mio. kr.

NOGET STIKKER UNDER

Udefra set virker Per Mikael Jensens præstation hos Altinget mildest talt uovertruffen, og det er meget vanskeligt at forstå den abrupte fyring. Det er meget sjældent en ubetinget dygtig førstedirektør bliver fyret på den måde, og ofte stikker der noget under.

Den eneste store sprække i Altinget-koncernen forekommer at være tidligere års overskud i Altinget.dk, og den forudbetalte likviditet fra kundebetalinger, er blevet spenderet ligeså hurtigt, som pengene er kommet ind. Man kan sige, at vækststrategien indtil videre har været en succes. Men det har også skabt en finansielt meget sårbar koncern, som ikke har meget likviditet til at modstå svære tider.

Netop svære tider forude er generelt for mediebranchen meget sandsynligt. Det erkendes nu af de fleste, at tysk økonomi er tæt på en recession, og det kommer til at smitte af på dansk økonomi – og ikke mindst mediebranchen og virksomheder som Altinget. I en økonomisk nedtur er et af de første steder, virksomhederne sparer, netop på annoncer, ikke mindst jobannoncer, fordi der ansættes færre nye folk, samt på konference – og netværksaktiviteter.

Måske har Rasmus Nielsen blot været mere klarsynet omkring denne sandsynlige udvikling, end Per Mikael Jensen har.

MWL

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Kultur

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank