Globale Megatrends 2017: Ved du hvad ”IoT” står for? Selvfølgelig:” Internet of Things”. Men sådan er det ikke for alle.
19 procent af erhvervsfolket og ansatte i det offentlige ved ikke, hvad det står for. Andre 18 procent har kun en vag fornemmelse. IoT står ellers for at revolutionere erhvervslivet og de services, vi som forbrugere og professionelle vil få tilbudt.
”There will be some unbelivable winners,” udtaler IoT ekspert Evan Kirstel om IoT perspektiverne for 2017. Han refererer til de virksomheder, som formår ikke blot at forbinde produkter med styring via internet, men som også formår at udnytte de nye muligheder til at løse reelle problemer og skabe nye services, som forbrugerne faktisk tager til sig.
Men det kræver ekstra opfindsomhed og fantasi at blive en vinder. Indtil videre har det nemlig ikke overbevist forbrugerne, at de skulle købe internetforbundne tandbørster, vaskemaskiner og kaffemaskiner. Men virksomhederne er begyndt at lære det. Bare fordi man kan forbinde en ting med internettet, er det ikke ensbetydende med en salgssucces og en oplevet nytteværdi hos kunden. Hvor producenterne af IoT udstyr til industrien har været bedre til at forstå kundernes behov, er det først noget, der er ved at ske nu for de forbrugerrettede produkter. IoT ses også som endnu en potentiel byggeklods for små smarte startups, som kommer ind fra højre og disrupter store etablerede virksomheder. Gennem de seneste ti år har mindre innovative virksomheder gang på gang udviklet teknologier, som har gjort kundernes liv lettere. Den samme historie gælder for IoT, vurderer eksperter.
Typisk er startups nemlig bedre til at forstå kritiske forhold for den gennemsnitlige forbrugere og erhvervskunde, end store etablerede virksomheder, der ofte er fokuseret på deres egen velkendte teknologi. ”The bigger the company, the slower they move,” lyder vurderingen.
Forbruger IoT og Industri IoT
I virkeligheden er der ved at udvikle sig to hovedspor: Forbruger IoT og Industri IoT. På forbrugersiden er der i det seneste år kommet en flodbølge af nye produkter, blandt andet inden for kategorien Smart Homes. Førende udviklere er blandt andet Amazon Echo Alexa og Google Home. I det nye år forventes et boom i smart styring af energi i hjemmet, smart styring af hjemmeunderholdning og automatisk stemmestyring af andre husholdningsapparater.
Men hvor kommer så det første rigtig store boom i den forbrugerrettede IoT? Faktisk ved man det ikke, og det kan jo heller ikke undersøges, fordi almindelige forbrugere ikke har føling med muligheder, fordele og ulemper i IoT, blandt andet fordi nye produkter måske slet ikke findes endnu. Branchefolk med fokus på forbruger IoT siger, at de kæmper med at komme ind i forbrugernes hoveder, for at forstå, hvad de måske gerne vil have. Vejen frem er mere basalt at forstå forbrugernes behov, ønsker og motivation i bredere forstand.
Det handler også om, at branchen skal kunne forklare, hvorfor et IoT produkt er nyttigt. Hvad skal man eksempelvis bruge et køleskab til, som er forbundet med internet. Jo, eksempelvis hvis man er på indkøb i supermarkedet, kan man via mobilen tjekke indeholdet i køleskabet for at se, hvad man mangler, eller allerede har. Nogen vil finde det nyttigt.
I industrien ventes IoT at blive en stadig vigtigere byggeklods i virksomhedernes vigtige digitale transformation, som Økonomisk Ugebrev Ledelse dækker i en artikelserie. IoT ses som en afgørende drivkraft i 2017 med henblik på at koble hele virksomheden sammen, også hvor den er lokaliseret på forskellige geografiske lokationer. IoT vil ikke mindst kunne anvendes til at indsamle data om alle dele af forretningen, med henblik på at effektivisere forretningen yderligere på den ”smarte” måde. I produktudviklingen vil IoT-relaterede produkter i højere grad tage afsæt i, hvordan slutbrugeren får en bedre service eller en større brugeroplevelse. I den yderste konsekvens sælges selve produktet ikke længere, men der ydes i stedet en løbende service med produktet som en del af denne service. Eksempelvis er flyfabrikker begyndt at sælge flymotorer som en service, hvor fabrikken bevarer ejerskabet til selve motoren. Omstilling af forretningsmodeller i den retning kræver radikal nytænkning, fra en produktstrategi til en servicestrategi.
IoT giver altså helt nye muligheder for at følge og forstå kunderne, og deres brug af virksomhedens services og produkter. Det vil blive langt lettere at forstå, hvor og hvornår kundens loyalitet svigter eller forstærkes på grund af de vedvarende IoT målinger. Men det vil også blive en udfordring for virksomhederne at håndtere den nye form for kunderelationer. Også derfor ses IoT og analyse af kundeadfærd at gå hånd-i-hånd, idet indsigt i kundeadfærd er afgørende for den digitale transformation.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her