Økonomisk Ugebrevs survey om erhvervsbankerne viser kæmpe omdømmeproblemer for den danske banksektor.
Direktør John Norden fra Mybanker.dk vurderer, at bankerne har brug for en kulturel revolution, hvor etik, moral og samfundsansvar for alvor sættes på bankbestyrelsernes dagsorden. Ellers smuldrer bankerne væk, vurderer han.
Økonomisk Ugebrevs netop gennemførte survey med knap 170 svar fra bankernes erhvervskunder afslører, at der over en bred kam er stigende utilfredshed med de danske banker – i forhold til for to år siden. Hertil kommer, at 60 procent ikke mener, at bankerne lever op til deres samfundsrolle som formidler af risikovillig lånekapital til erhvervslivet. Og hele 71 procent af respondenterne finder det vigtigt, at ”deres” virksomhed reducerer deres banklån, med henblik på at reducere afhængigheden af bankerne. I dette interview vurderer John Norden, at den lavere bedømmelse på ”tilfredshed” først og fremmest skyldes de mange møgsager, sektoren har haft de seneste år, og i mindre grad et stigende gab mellem det kunderne forventer, og det bankerne leverer.
Hvad finder du mest bemærkelsesværdigt i de resultater, som fremgår af Økonomisk Ugebrevs survey?
”Det er mest opsigtsvækkende, hvor stærkt erhvervskunderne reagerer med utilfredshed over for udviklingen i banksektoren. Jeg tror, at det i høj grad er drevet af de møgsager, der har været, og det generelt stigende omdømmeproblem, sektoren står med. Bankernes generelle omdømme er blevet svækket mere og mere de seneste år. Der er ingen tvivl om, at alle bankkunder – og måske især erhvervskunderne – forholder sig til, hvem man samarbejder med. (I tidligere survey vurderede 87 procent af bankkunderne, at det var ”vigtigt” eller ”meget vigtigt” at deres bank har et godt ry og rygte omkring forretningsetik og opførsel. Red.). En samarbejdspartner skal man være glad ved og synes er troværdig.”
En overraskende stor andel af erhvervskunderne (70 procent) synes, at det er vigtigt, at nedbringe deres banklån, så de er mindre afhængige af banken?
”Det er klart, at mange virksomheder husker, hvordan de blev behandlet under finanskrisen. Og man frygter, at de igen kan komme til at opleve det. Det er oplagt, at banken skal opfattes som en troværdig samarbejdspartner med nære relationer, og som en part man kan stole på. Og her er det gået den forkerte vej.”
Med de fortsatte problemsager kan man vil godt tillade sig at spørge om, hvorvidt banksektoren har lært noget af finanskrisen?
”De har tydeligvis ikke lært nok. De tror tilsyneladende stadig, at det eneste saliggørende er at gøre aktionærerne glade. De har alt for lidt fokus på, at de bliver bedømt af mange andre interessenter, blandt andet kunderne, presse, myndigheder, politikere og græsrodsorganisationer. Jeg tror ikke, at de har forstået at spillereglerne har ændret sig, og at de ikke længere kan styre det hele. De sociale medier udgør også en stærk kraft, som de bør indtænke i deres adfærd.”
Hvad skal der til for at ændre kulturen i bankerne, fordi de har jo selv sagt mange gange, at nu skal de nok opføre sig ordentligt?
”Der skal jo helt andre boller på suppen. De skal mene det dybt alvorligt, og den ændrede kultur skal rodfæstes helt oppe i bestyrelsen. Hvis bankerne ikke ændrer sig, og markedet samtidig er ved at forsvinde, så ser det ikke godt ud for fremtidens banker. Kunderne skal jo have lyst til at handle med dig. Så er det ikke nok, at man tjener en masse penge. Et tillidsforhold mellem parterne er jo en generelt forudsætning for at lave langsigtet business.”
Det lyder som om, at du synes at der er retfærdigt, at erhvervskunderne er blevet så meget mere kritiske over for bankerne?
”Jeg synes, at det er fuldstændig i orden. Virkeligheden er, at hvis kunderne synes sådan, så må bankerne forholde sig til det. Bankerne bliver nødt til at redefinere sig selv. De bliver også nødt til at se på, om de har ændret sig parallelt med kundernes ændrede krav til banken. De må finde ud af, hvorfor virksomhederne helst vil undgå at låne penge i banken. Det er et meget stort problem for bankerne ud fra et forretningsmæssigt synspunkt.”
Ser du andre begrundelser for den stigende utilfredshed?
”Ja, kunderne flytter sig meget i disse år, og bankerne flytter sig ikke i tilstrækkeligt omfang med. Samtidig står de i en situation, hvor de store virksomheder også vælger udenlandske banker, og de små virksomheder indebærer for store risici. Grundlæggende skal bankerne finde ud af, hvad de vil leve af i fremtiden. Og det har de indtil videre ikke noget svar på.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her