Icotera har femdoblet omsætningen og tredoblet driftsresultatet på tre år. Ny business-case med globalisering er let at få øje på og attraktiv for nye ejere. Her forklarer adm. direktør René Brøchner, hvad hemmeligheden er bag Icoteras lukrative forretningsmodel.
Kapitalfonden Maj Invest fik fingrene i en sand pengemaskine, da fonden for fire år siden erhvervede aktiemajoriteten i Icotera, som leverer gateway-, wifi- og softwareløsninger til fibernetværksoperatører.
Selskabet, der har hovedkontor i Brøndby og forsknings- og udviklingsafdelinger i Polen, har de seneste tre regnskabsår femdoblet sit primære driftsresultat fra 6 til 32 mio. kr. Selskabet opgiver ikke omsætningstal, men bruttofortjenesten er tredoblet fra 17 til 62 mio. kr.
Organisk vækst
Dermed ser det ud til, at adm. direktør René Brøchner og hans 100 medarbejdere har indfriet de løfter, Brøchner (tidligere TDC og YouSee) gav ejerne i en artikel i Dagbladet Børsen, da han tiltrådte som direktør i 2017. Det seneste regnskabsår sluttede med udgangen af september, men ifølge Brøchner fortsætter fremgangen. Og den er endda opnået organisk ved at øge salget og øge produktpaletten. Der er ikke skudt genvej til øget vækst ved opkøb.
Brøchner vil ikke udtale sig om selskabets exitstrategi, men det er ikke svært at få øje på en ny business-case for selskabet, som gør Icotera attraktiv for nye ejere.
Icotera opererer nemlig i dag primært i Norden, Tyskland og UK, men der er stort potentiale i Syd- og Østeuropa og for den sags skyld i Asien og USA for selskabets produkter.
Forklaringen på den succeshistorie, som Icotera foreløbig har udviklet sig til, handler i høj grad om, at virksomheden har skabt en lukrativ niche. Icotera leverer kundetilpassede løsninger til mellemstore fiberudbydere, der gør det muligt for dem at optimere deres tilbud til slutkunderne.
Mellemstore fiberudbydere er ifølge René Brøchner fiber- og bredbåndsleverandører, som dem vi kender fra Danmark: TDC, Norlys, Fibia, Telenor og mange andre.
I dansk forstand er de store, men målt med europæisk målestok er de mindre leverandører, der mange steder i Europa konkurrerer mod de gamle teleselskaber, som stadig dominerer markederne, selvom de ikke længere har monopol.
Adspurgt om, hvad der kendetegner den forretningsmodel, som har skabt succesen, er René Brøchner ikke i tvivl.
”Vi opererer i et kraftigt voksende fibermarked. Vores niche er leverancer til mellemstore netværksoperatører og internetudbydere, hvor vi i samarbejde med kunderne tilpasser de modulopbyggede løsninger vi tilbyder, så de enkelte selskaber kan skræddersy deres eget slutprodukt til kunderne. Og vi tilbyder dem til konkurrencedygtige priser i lavere volumener end vores konkurrenter, men med mindst lige så god performance og kvalitet,” forklarer han.
Udvikler selv software
”Samtidig har vi de senere år udvidet produktpaletten, så det bliver muligt for vores kunder at tilbyde stadig flere wifi access points i hjemmet for den netadgang, som de leverer. Desuden har vi udviklet et monitoreringssystem, der giver netværksoperatører adgang til let at diagnosticere, hvor og hvorfor der opstår fejl i netværket, så skaderne hurtigt kan udbedres.”
René Brøchner fremhæver desuden, at Icotera selv udvikler størstedelen af den software, der skal bruges. Samtidig er man tæt på hardware-leverandørerne i Asien, så der ikke opstår forsyningsproblemer.
Icotera vokser organisk i et marked, hvor massive investeringer i digital infrastruktur driver udviklingen. Den største vækstudfordring er derfor i realiteten at skaffe tilstrækkeligt med kvalificerede medarbejdere, bl.a. i Polen, hvor selskabets softwareudvikling sker. Her oplærer Icotera i høj grad selv medarbejderne, samtidig med at firmaet benytter sig af en voksende skare af polske it-konsulent-firmaer.
Desuden er det vigtigt, at væksten foregår i et tempo, der sikrer, at den voksende kundemasse til stadighed kan serviceres på et tilstrækkeligt højt niveau.
Icoteras vækstudsigter afhænger selvsagt også af, hvordan konkurrenterne agerer. På fiberløsningerne er den største konkurrent Nokia, der engang var stor i mobiltelefoner, men i dag primært leverer telekommunikationsudstyr til de store netværksudbydere.
Her konkurrerer Icotera ved at agere mere agilt i forhold til kunderne.
Carsten Steno
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her