Bruttoresultatet blandt de 30 største danske kommunikationsrådgiver steg sidste år ti procent – til 457 mio. kr. Der var fremgang over en bred kam. Men nogle løb hurtigere end andre, blandt andet Friday & Partners, Bro Kommunikation og Publico Kommunikation.
Kommunikation, ekstern såvel som intern bliver stadig vigtigere for virksomheder, organisationer og det offentlige. De bruger flere og flere penge på det og tendensen vil sikkert fortsætte mange år frem. Digitale kommunikationsformer vokser fortsat med lysets hast, og marketing, branding og information smelter mere og mere sammen.
Top 30 kommunikationsrådgiverne øgede sidste år det samlede bruttoresultat med ti procent til 457 mio. kr. Men det er over 50 procent mere end i 2013, hvor det samlede bruttoresultat var 306 mio. kr. Ud af de 30 kommunikationsrådgivere gik kun fem af dem tilbage i bruttoresultat, mens andre ni firmaer øgede aktiviteten med mere end tyve procent.
De fire største rådgivere, Advice, Operate, Radius og den nye nummer fire, Rud Petersen, fortsætter ufortrødent fremad. Mannov og Geelmuyden.Kiese står med store ufordringer, som det fremgår af artiklen næste side. I mellemgruppen har en stribe firmaer klaret sig rigtig godt, blandt andet Bro Kommunikation, der siden 2013 er vokset fra fem mio. kr. i bruttoresultat til 12 mio. kr. Her fra siger stifter og direktør Helle Bro, at væksten er skabt jævnt over de seneste år, med opgavetilgang fra både nuværende og nye kunder, som er kommet ind i butikken via anbefalinger fra andre kunder. Væksten er ikke genereret af fusioner og nye partnere, men af det samme hold, oplyser hun.
Som for de fleste andre kommunikationsrådgivere, fremgår det af Bro Kommunikations hjemmeside, at man kan hjælpe kunderne på rigtig mange felter. Vi har bedt Helle Bro om at pege på et særligt kompetenceområde, som er medvirkende til fremgangen: ”Størst vækst ser vi på kommunikationsstrategiske opgaver især for semi-offentlige institutioner og store virksomheder. Vi arbejder med kommunikationsstrategiske opgaver, og slet ikke med busreklamer og den slags. Vi hjælper typisk med at lægge en kommunikationsstrategi i forhold business-to-business interessenter, og vores consulting hjælper så med at implementere strategien og få den rodfæstet i organisationen. Altså vi bistår med at få det til at virke.”
På hjemmesiden oplyses at kunderne blandt andet er ATP, Totalkredit, SEB, Skat, Nordea, Siemens, Oticom og Ældre Sagen.
Landets største kommunikations- og ledelsesrådgiver Advice fortsætter med at buldre derud af. Firmaet har vel bedre end de fleste formået at indtænke den digitale verden ind i ydelser inden for ledelse, strategi og kommunikation, som smelter mere og mere sammen. Advice er, efter fremgang i bruttoresultat på 15 procent til 80 mio. kr. nu mere end dobbelt så stor som nummer to, Operate. Advice skriver om sig selv, at ”1991 blev Advice født ud fra en idé om at skabe integrerede løsninger til netværkssamfundet. En målsætning, der måske var lidt forud for sin tid, men har formet, hvem vi er (…). Vi er ikke mindst lykkedes med at kunne tiltrække de dygtigste specialister inden for udvikling af digitale kundeoplevelser, marketing, PR og PA.”
MWL