Leasingbranchen oplevede i 2015 massive vækstrater på næsten alle brancher, og for-øgede leasingaktiver fra knap 56 mia. kr. til 65 mia. kr. ved udgangen af 2015. Langt hovedparten af udbyderne fik del i væksten. Men bundlinjerne følger ikke med.
Det er måske for meget at tale om eksplosiv vækst, men det er ikke nogen overdrivelse at tale om, at leasingbranchen oplever et boomende marked. Mange segmenter er vokset med mere end 20 procent. Men trods det massivt voksende marked, er billedet generelt, at leasingselskaberne ikke tjener flere penge end året før. Samlet tjente de 25 største leasingselskaber lige godt 1,6 mia. kr. før skat, og året før var det lige knap 1,6 mia. kr.
Denne stilstand kommer efter, at der året før også var en pæn fremgang i indtjeningen. ”Vi oplever helt klart en hårdere konkurrence, hvor vi ser marginalerne blive presset nedad,” siger Henrik Bech-Hansen, der er formand for leasingdivisionen i brancheforeningen Finans & Leasing. Det er den ene del af forklaringen på, at branchen ikke tjener flere penge. Det andet element er den lave rente.
Blandt de tre største aktører på markedet, Jyske Finans, Danske Leasing og Nordea Finans er det faktisk kun førstnævnte, der formår at have fremgang i driftsresultatet, selvom alle tre aktører har betydelig fremgang i aktiviteten og tilsammen sidder på omkring halvdelen af det danske leasingmarked. For Jyske Finans er forklaringen på den lidt bedre indtjening, at nedskrivningerne blev lavere end forventet.
Også hos Kommuneleasing, der er en del af Kommunekredit-koncernen var fremgangen betydelig med en vækst på 15 procent i leasingaktiverne. Ifølge leasingchef Frank Hammer er der også her tale om en bredt funderet fremgang. Han fremhæver dog særligt medio-teknisk udstyr til regionerne, og i den forbindelse blandt andet en masse udstyr, der skulle anskaffes i forbindelse med indførelse af Sundhedsplatformen.
”Herudover er der en række OPP-projekter og både skoler og svømmehaller, som f.eks. svømmehallen på Frederiksberg,” siger Frank Hammer. I modsætning til de andre aktører er formålet hos Kommuneleasing ikke at tjene penge, men at lavere billig finansiering til ejerne. Den massive vækst er i øvrigt forsat her i 2016, så leasingaktiverne nu udgør omkring 20 procent mere end ved indgangen til året. En af de aktører, der trods alt har formået også at få indtjeningen til at følge med op, er Nykredit Leasing. ”Vores vækst er bredt funderet, men særligt inden for industriområdet. Også leasing af lastbiler er et af de områder, der er vokset,” siger direktør Mik Kristensen. Et af de forhold, der bliver fremhævet i regnskabet som forklaring på resultatudviklingen, er lave tab og nedskrivninger, som har medvirket til et bedre resultat end ventet. Selvom vi nu gennem de seneste tre år har haft massiv vækst på leasingområdet, ser Henrik Bech-Hansen ikke umiddelbart, at markedet er mættet. ”Vi er begunstiget af, at der i højere grad er interesse for at leje og lease end at eje, og det er en del af udviklingen mod ’sharing economy’,” siger han. Navnlig på bilområdet fylder leasing mere og mere. I 2013 var det 25 procent af alle personbiler, der blev leaset – enten af virksomheder eller som privatleasing. Det er siden vokset voldsomt, så det i de første ti måneder i år tilsammen nu udgør 42 procent. En del af denne udvikling er den markante stigning, der er sket for privatleasing af biler. Kun omkring 2 procent af de biler, der blev indregistreret tilbage i 2012, var privatleasede, men det udgør her i 2016 næsten 13 procent. Det er præcis dette marked, bl.a. Alm. Brand Leasing satser voldsomt på, og som også har givet plads til en større indtjening det seneste år. ”Men vi oplever en særdeles hård konkurrence, der helt klart er skærpet det seneste par år,” siger direktør Thomas Lindgren Mortensen. Alm. Brand Leasing har de seneste år haft en voldsom vækst, der netop udspringer af leasing på bilområdet – både personbiler og varebiler, og både til erhverv og private. Fra 2012 til 2015 er der sket en firedobling af leasingaktiverne. Det betyder at Alm. Brand Leasing nu står bag næsten hver tiende privatleasede bil. Det er primært i samarbejde med Opel, men selskabet tilbyder også leasing af Subaru, Renault, Audi, Citroén, Ford og Skoda.
Ejlif Thomasen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her