De seneste tre år har der været en ubrudt vækst i leasingaktiviteterne, og den er fortsat for fuld styrke i 2016.
En stadig stigende andel af erhvervslivets investeringer bliver finansieret gennem leasing. Årsniveauet for bruttoinvesteringer via leasing er nu oppe på 45 mia. kr. Det er næsten en fordobling på tre år.
De to seneste kvartaler blev der indgå-et leasingkontrakter for knap 24 mia. kr., og det er et niveau, der ligger 24 procent over den tilsvarende periode i 2015. Væksten er høj over stort set hele linjen, men den er ekstra kraftig for biler. Det gælder først og fremmest personbiler til erhverv og private, men også varebiler. ”Generelt er det alt med hjul, der oplever markant fremgang,” siger direktør Christian Brandt fra brancheforeningen Finans og Leasing. ”Vi havde et kæmpe dyk under finanskrisen, og der har været et stort investeringsefterslæb. Men vi ser også, at leasing tegner sig for en større og større andel af erhvervslivets investeringer,” siger Christian Brandt.
Han peger på flere årsager. En af dem er, at virksomhederne gerne vil sprede deres risiko på finansieringen på flere områder. Herudover handler det også meget om likviditet, fordi alternativet til leasing i praksis tit vil være et træk på kassekreditten, og så har virksomheden ikke denne reserve til andet brug. Endelig gælder det ifølge Christian Brandt for mange virksomheder om, at de hellere vil fokusere på deres kerneområde, og så lade leasingselskabet tage sig af f.eks. hele bilflåden.
For leasingtager er der samtidig den fordel, at når der er indgået en leasingkontrakt, kan den ikke opsiges af leasingselskabet. Det er dermed et karaktertræk, som man også finder på realkreditområdet, mens en bankfinansiering til sammenligning kan opsiges af banken.
Herudover er en af forklaringerne på, at leasingselskaberne måske har nemmere ved at levere et konkurrencedygtigt produkt end pengeinstitutterne, at de har mere kontrol over aktivet. Kommer ydelserne ikke, kan leasingselskabet ret hurtigt sætte sig på selve aktivet og dermed begrænse det eventuelle tab.
Fremgangen for branchen her i 2016 dækker som nævnt stort set alle brancher, men med en enkelt undtagelse. For landbruget er der tale om en tilbagegang på otte procent målt på første halvår 2016, sammenlignet med samme periode i 2015. Men her skal det med i betragtningen, at den tilsvarende beregning for et år siden viste en fremgang på 48 procent. Dermed er der to mulige forklaringer på den seneste tilbagegang. Dels kan tallene tyde på, at landbruget har fået opfyldt et efterslæb i investeringerne, der gav den tidligere fremgang, og dels kan den seneste tilbagegang være en konsekvens af den krise, dansk landbrug i øjeblikket befinder sig i. Finans & Leasing har beregnet, at leasing og factoring tilsammen nu står for finansiering af 15 procent af erhvervslivets bruttoinvesteringer på godt 300 mia. kr., mod kun 9 procent tilbage i 2010. Det er navnlig de seneste år, leasing har gnavet sig ind på markedet. Ifølge beregningerne var finansieringsdelen i 2013 på 10 procent, mens den i 2015 var vokset til 15 procent.
Spørgsmålet er så, om vi er ved at have nået et mætningspunkt med leasing. Christian Brandt tvivler, og han peger på, at man kan argumentere for, at leasing vil fortsætte med at tage markedsandele ved at se på, hvor meget det udgør i andre lande. ”Ser vi f.eks. på England og USA, udgør leasing her en større andel,” siger han. På nogle segmenter er andelen dog nu så høj, at en fortsat betydelig vækst bliver svær. Således finansieres omkring 70 procent af alle lastbiler nu via leasing.
Ejlif Thomasen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her