Rating af Børsmæglere for aktier 2022, del 1: Tre banker skiller sig positivt ud, når det gælder IR-folkenes bedømmelse af deres servicering af børsnoterede selskaber med bl.a. betalte analyser, investormøder og assistance ved emissioner. Nordea får dog signifikant bedre bedømmelse end Danske Bank og SEB. Fagredaktør Sten Thorup Kristensen gennemgår årets rating af børsmæglerne, bedømt af IR-afdelingerne.
Det seneste årti har været hårdt for børsmæglerne på aktiemarkedet. Omsætningen fra de traditionelle kunder – de store investorer – er af forskellige grunde styrtdykket. Til gengæld har der været fremgang på de ydelser, der vender den modsatte vej; altså mod de børsnoterede selskaber.
Disse selskaber er der kommet flere af, de repræsenterer langt mere kapital end tidligere, og de har brug for at komme i kontakt med de mange typer af investorer, der er derude, og som leder efter alternativer til de ultralave eller direkte negative renter på obligationer og bankindeståender.
Særligt tre mæglere skiller sig ud i serviceringen af børsnoterede selskaber: Nordea, Danske Bank og SEB. Det viser Økonomisk Ugebrevs undersøgelse med svar fra 29 IR-ansvarlige. De tre banker får alle en bedømmelse på over 4, på en skala fra 1 til 5, og de er de eneste på området, som over halvdelen af respondenterne kender godt nok til at give en karakter.
Ydelserne over for de børsnoterede selskaber omfatter en blandet buket af commissioned research, altså udarbejdelse af aktieanalyser mod betaling, servicering i forbindelse med roadshows og investormøder og håndtering af aktieemissioner. Opgaverne håndteres af forskellige afdelinger, sådan som lovgivningen kræver det (se næste side).
I Nordea glæder Kasper Dichow, som har ansvaret for corporate finance-opgaver, sig over bankens førsteplads i ratingen. Hans afdeling håndterer bl.a. aktieemissioner, og han forklarer om bankens ydelser på dette felt:
”Vi har en løbende dialog med kunderne i banken, og hvis vi ser nogle muligheder i markedet, kommunikerer vi med dem om det, så de hele tiden ved, hvad vi kan, og hvad vores kompetencer er. Hvis de har et behov, kan de så række ud til os. Men det kan også være proaktivt. Hvis vi vurderer, at markederne er gunstige, kan vi pitche ideer til selskaberne. En dag – måske tre eller fem år senere – kan dialogen føre til en transaktion,” siger han.
I forhold til de børsnoterede selskaber tog Nordea for fem år siden et stort skridt, da banken som en af de første i Danmark begyndte at tilbyde commissioned research, altså analyser, som de dækkede selskaber selv betaler for, og hvor man dermed kan rejse tvivl om analytikernes uafhængighed. Dengang var det et kontroversielt træk, men siden er de fleste af de store rivaler kommet med på vognen.
Danske Bank har de seneste fire år vundet Økonomisk Ugebrevs Børsmæglerrating, især fordi den uden sammenligning har fået de bedste karakterer fra investorerne. Men når det gælder serviceringen af de børsnoterede selskaber, må banken tage til takke med en andenplads.
Danske Bank undlod i første omgang at følge Nordeas eksempel omkring commissioned research. Man fastholdt til det klassiske synspunkt, at man var rådgiverne for køberne af aktierne – ikke for sælgerne. Men i dag udfører også Danske Bank commissioned research.
”Vi vægter samarbejdet med alle vores interessenter utrolig højt, herunder også vores gode forhold til de selskaber, vi har analysedækning af. Vi er derfor rigtig glade for den høje vurdering, vi får fra selskaberne, samt det faktum, at vi er den broker, som flest selskaber, ifølge undersøgelsen, føler de har et tæt forhold til. Vores primære opgave i ”Aktier” er dog at agere sparringspartner for de professionelle investorer i deres investeringsbeslutninger, og her føler vi ligeledes, vi står rigtig stærkt,” oplyser Asbjørn Nicholas Mørk, head of equity research fra Danske Bank.
Også SEB har stærke traditioner for at være på investorernes side i aktieanalysen, men ligeledes her har man indledt commissioned research; dog uden danske selskaber på listen.