Der er byggevirksomheder, der har opnået særlig fremgang i omsætning og indtjening eller som tilsyneladende er kommet godt ind i en turnaround-proces.
Og der er en række fællestræk ved deres planer: Dialog med kunder, bedre måling af performance og mere uddannelse af de ansatte.
Kunderne skal i fokus, de skal følges tæt gennem et helt byggeprojekt – ja, helst fra projekt til projekt – og de skal have en særlig merværdi ud af samarbejdet. Det er de måske mest centrale fællestræk for de udviklingsplaner, der i de seneste år er blevet fulgt af danske byggevirksomheder, som har opnået særlig stor salgsvækst, god fremgang i indtjeningen eller tilsyneladende er kommet godt i gang med en turnaround-proces.
Ingredienserne i en recept for bedre entreprenørdrift kan ikke mindst hentes fra årsberetningerne for entreprenør- og developerselskaber som MT Højgaard, KPC, Jorton, Jakon og B. Nygaard Sørensen. Hovedingredienserne er:
Byggeriet skal tættere på kunderne. Jorton, der har opnået en imponerende salgs- og indtjeningsfremgang i de seneste år understreger, at dialog med kunderne løbende giver inspiration til forbedringer og korrektioner, hvor det tilfører både kunder og Jorton værdi. Også B. Nygaard Sørensen, som har skabt betydelig resultatforbedring i 2015 understreger, at virksomheden vil skabe merværdi ved at optræde som kundernes konsulent med fokus på ”bygbarhed” og overholdelse af budget. Adskillige andre byggevirksomheder satser også på nærmere kundekontakt, blandt andet gennem:
Mere vedvarende kundekontakt: MT Højgaard understreger, at gruppen i stigende grad involverer sig i en fremadskuende dialog med kunderne om deres aktiviteter og fremtidige behov. Målsætningen er at få kunderne til at vende tilbage. Developervirksomheden og totalentreprenøren KPC præsterede i 2015 en omsætningsstigning på 49 procent og forklarer væksten med, at virksomheden har udviklet langvarige samarbejdsrelationer med en række nøglekunder, særligt inden for den finansielle sektor.
Anvendelse af moderne teknologi: Især MT Højgaard understreger, at selskabet ved hjælp af it vil styrke dialogen med kunderne. Informationsteknologi, inklusive Virtual Design & Construction (VDC) bliver brugt stadig mere i vore projekter som et effektivt værktør i denne afgørende vigtige dialog, skriver virksomheden.
Mere systematiske målinger og evaluering.
MT Højgaard måler kundetilfredshed, og Jorton har i løbet af året fået implementeret Key Performance Indicators, KPI’er, der skal sikre, at de interne målsætninger nås. Jorton betegner sig som ”en af frontløberne i branchen, når det gælder kravene om at få evaluering af nøgletal i offentligt byggeri til at gælde alle bygge- og anlægsopgaver. Selv om nøgletalsevaluering i statsligt og alment byggeri blev gjort frivilligt fra 1. november 2015, fortsatte vi med at anvende evaluering af nøgletallene som udgangspunkt for at skabe et meget mere målrettet kundefokus i hele organisationen.”
Ekspansion ud fra kernekompetence. Jakon, der i de seneste år er blevet en af Danmarks mest profitable byggeforretninger, understreger, at fastholdelse af en central kernekompetence er en vigtig del af virksomhedens strategi. Med udgangspunkt i tømrerarbejde, der udføres af tømrere med lang anciennitet, har familievirksomheden udviklet sig til en betydelig totalentreprenør. Også B. Nygaard Sørensen fastholder netop tømrer- og snedkerarbejdet som en central kompetence. Når disse nøglemedarbejdere er ansat direkte i virksomheden kan organisationen reagere hurtigere på uforudsete forhold, understreger B. Nygaard Sørensen.
Satsning på videreuddannelse. Virksomheder som C.G. Jensen, Jakon og B. Nygaard Sørensen understreger, at de lægger særlig vægt på selv at uddanne medarbejdere ved at tage mange lærlinge ind og ved at sikre grundig efteruddannelse. B. Nygaard Sørensen har et særligt uddannelsesforløb, som alle medarbejdere skal have gennemført inden for to år, og har netop indført en overbygning på dette forløb.
Et stærkt arbejdsmiljø. En række af de byggevirksomheder, der klarer sig godt, lægger også særlig vægt på et sikkert og trygt arbejdsmiljø. Det ses ikke blot som en fordel for medarbejderne, ”det sætter også en tyk streg under C.G. Jensens seriøsitet og tilgang til virket som en ansvarsbevidst entreprenør,” skriver en af entreprenørerne. En anden, B. Nygaard Sørensen, har netop fået Arbejdsmiljøprisen 2016 efter at have sat særlig fokus på samarbejde for at få de forskellige afdelinger til at dele erfaringer og dermed undgå frustrationer og fejl.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her