Kommunikationsrådgiverne Mannov og Geelmuyden.Kiese har i mange år ligget i top 5 på Økonomisk Ugebrevs årlige brancheanalyse af de 30 største danske kommunikationsrådgivere. Men hvor gode er de egentlig til at kommunikere om deres tydelige udfordringer?
Det hurtige svar er, at de håndterer den eksterne kommunikationsopgave meget forskelligt. Hos Geelmuyden.Kiese tager man fat om hornene på tyren og fortæller åbent om de seneste års udfordringer, og hvordan man vil håndtere udfordringerne. Hos Mannov ser det ud til at tingene gik i stå i rekordåret 2014, for på firmaets hjemmeside er hverken regnskabsdata, den historiske gennemgang af sejre eller mærkedage blevet opdateret siden 2014.
Tilbage i 2014 var Mannov lige ved at overhale Operate i bruttoresultat, som Økonomisk Ugebrev måler efter i den årlige brancheanalyse. Faktisk var Operate kun 10.000 kr. større end Mannov, som næsten var landets næststørste kommunikationsrådgiver. Siden er det gået ned ad bakke, og sidste år dumpede Mannov ned på en placering som niende største kommunikationsrådgiver – med en bruttoomsætning på 16 mio. kr. – mod knap 30 mio. kr. i 2014. Altså tæt på en halvering.
I 2014 var Geelmuyden.Kiese fjerde størst, og i 2015 gik det fremad til en placering som landets tredjestørste – med et bruttoresultat på 28 mio. kr. – kun overgået af de to hurtigløbere Advice og Operate, der de seneste år har konsolideret deres position som landets to største og bredeste inden for kommunikation og beslægtede opgaver.
Nedturen i de to store kommunikationsrådgivere er sket i en periode, hvor branchen ellers har præsteret solid samlet fremgang i aktivitet. Meget tyder således på, at de to rådgivere ikke har været helt fremme i skoen med at fange nye tendenser i erhvervskundernes behov og ønsker. Det fordrer hele tiden ledelser, som har det rette netværk, og nye partere, som er opdateret på de nyeste tendenser, redskaber og muligheder.
Men hvordan har Mannov og Geelmuyden.Kiese så kommunikeret eksternt om deres ret bratte nedtur? I Mannovs regnskab for 2016 omtales faldet i bruttoresultat slet ikke, heller ikke selvom medarbejderstaben er reduceret fra 31 til 26. Det gennemsnitlige bruttoresultat pr. medarbejder på
kun 0,6 mio. kr. kunne indikere en overvægt af relativ mange lavværdiopgaver, eksempelvis personaleblade. På denne måleenhed ligger Point Communication stadig i top med et gennemsnitligt bruttoresultat på 2,6 mio. kr. mod 2,5 mio. kr. året før for de tre registrerede fuldtidsansatte.
Seneste fortælling i Mannovs historieskrivning på hjemmesiden er fra 2015 hvor der fortælles om et 40 års jubilæum. Under hjemmesidens faneblad ” Rå facts ” fortælles om 2014 regnskabet med et bruttoresultat på knap 30 mio. kr. – men altså ikke om regnskabsresultaterne for 2015 og 2016. Altså er firmaets information om sig selv ikke helt aktuel.
Geelmuyden.Kiese har en noget anden tilgang til udviklingen: I 2016 regnskabet redegøres detaljeret for, at starten af 2016 var udfordrende med markante fald i omsætning og faktureringsgrad. Det oplyses, at der i foråret tiltrådte en ny direktør, nemlig Janne Sundewall, som er tidligere CEO for det internationale firmas svenske kontor. Det oplyses, at den tidligere ledelse skabte fine resultater i 2014 og 2015. Men i starten af 2016 blev der ”tydeliggjort udfordringer med en indadvendt og utidssvarende organisation uden tilstrækkelig faglig tyngde i en række rådgivningstilbud.”
Det oplyses, at omsætningsfaldet også skyldes ”organisatoriske ændringer og udskiftninger og investeringer i styrkede kompetencer inden for kreativitet og det digitale område”. Videre oplyses det, at ”omfattende organisatoriske ændringer er igangsat med henblik på reetablering af virksomhedens klangsigtede forretningsgrundlag, og et øget fokus på kundetilfredshed, herunder etablering af en ny ledelsesgruppe med fokus på kundeudvikling.”
Endelig nævnes det omkring 2017, at firmaet vil have fortsat fokus på forretningsudvikling og investering i kreative områder og udvalgte sektorer: Finans, klima, energi, NGO og offentlig sektor. Ledelsen fremlagde i starten af året en ny strategi frem mod 2020.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her