Finanstilsynet er igen ude efter pensionsmæglernes uafhængighed. Mæglerne skal tænke mere på kundernes tarv end deres egen pengepung.
Tilsynet skriver: ”Uafhængige forsikringsformidlere skal udelukkende rådgive efter kundens interesse og skal dokumentere et match mellem kundens behov og de anbefalede pensionsprodukter. Det understreger Finanstilsynet på baggrund af en konkret sag.
Når en virksomhed ønsker at markedsføre sig som uafhængig forsikringsmægler, skal virksomheden også rette sig efter den lovgivning, som følger med det mærkat. Reglerne siger, at virksomheden i sin rådgivning alene må handle efter kundens behov.
Mægleren må i rådgivningen af kunden hverken tage hensyn til sine egne eller en tredjeparts interesser,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets Forbrugerkontor.
”I en konkret sag har vi set en uafhængig forsikringsformidler med forretningskoncept baseret på, at stort set alle kunder automatisk blev tilbudt det samme pensionsprodukt. Det er ikke individuel rådgivning, og det er ikke i kundens interesse.”
MWL