Alt tyder på, at de nye ejere bag Domus Forsikring har overladt det til kapitalforvalteren Capital Four at rydde op og få styr på skadesbehandlingen, der ligger i ruiner. Men de nye ejere, ATP, Danica og PensionDan- mark, kan ikke løbe fra ansvaret for at genoprette forsikringsselskabet, lyder det nu fra Forbrugerrådet TÆNK. Fagredaktør Carsten Vitoft har historien.
Tre af landets største pensionsselskaber er på direkte konfrontationskurs med erhvervsministeren, efter at de har overtaget ejerskabet af Domus Forsikring, som med ca. 50.000 kunder er landets næststørste forsikringsselskab inden for ejerskifteforsikringer.
Efter i årevis at have tjent gode penge på et stort tocifret millionlån til Domus, overtog ATP, Danica og PensionDanmark sidste mandag hele ejerskabet via kapitalforvalteren Capital Four. Overtagelsen sker i håbet om at sælge Domus Forsikring og kunderne videre til højestbydende i en hurtig millionhandel.
Problemet er bare, at alt tilsyneladende sejler i Domus Forsikring. I hvert fald er Trustpilot og Facebook ved at flyde over med sure og skuffede kunder, som ikke kan få behandlet deres skader efter en omfattende medarbejderflugt hos Domus.
Hører med til ejerskabet
Det er en regning, som ATP, Danica og PensionDanmark ikke bare kan løbe fra, lyder det nu fra Forbrugerrådet TÆNK.
”Hensynet til kunderne vægter højt i dette tilfælde. Situationen har gennem længere tid båret præg af turbulens og usikkerhed, og tilsyneladende også en høj grad af frustration hos forbrugere i forbindelse med skadesbehandling, og det, vil vi bestemt mene, hører med til et ejerskab at forsøge at rette op på,” lyder det fra seniorjurist Jakob Steenstrup.
Også ministeren har i seneste uge indirekte været på banen med en løftet pegefinger til folkene bag Domus Forsikring. Morten Bødskov har i et svar til Nick Zimmermann fra DF gjorde det klart, at man skal behandle kunderne ordentlig, altså også i Domus Forsikring. Den melding fra ministeren har dog tilsyneladende ikke gjort stort indtryk på Capital Four, som altså håndterer investeringen for de tre pensionskasser.
”Capital Four har tillid til, at Domus’ ledelse er opmærksomme på at håndtere selskabets forpligtelser over for de nuværende kunder på ordentlig vis, og kan ikke genkende det billede, som Økonomisk Ugebrev forsøger at tegne af skadebehandlingen i selskabet. Vi har ikke yderligere kommentarer,” siger en talsmand fra Capital Four, Karsten Anker fra kommunikationsbureauet Primetime.
Dette svar fik Økonomisk Ugebrev til at spørge, om Capital Four og pensionsselskaberne har læst de mange kundeklager på de sociale medier. Det spørgsmål blev ikke besvaret. Dermed kan sagen nemt udvikle sig til en konfrontation med Morten Bødskov, men også kunderne i Domus Forsikring, som alle sparer op til pension i ATP.
Ugebrevet har også spurgt de tre pensionsselskaber, hvad de vil gøre for at rette op på situationen, og om sagen risikerer at gå ud over deres image hos kunderne. Det ønsker ingen af dem at svare på, og dermed tyder det på, at man slet ikke erkender, at der er et problem.
”Vi oplever meget lange ventetider i Domus Forsikring, og vi oplever også forsøg på bare at trække sagerne i langdrag. Derfor er det bekymrende, hvis man ikke engang erkender, at der eksisterer et problem med kundernes skadesbehandling,” siger Pia Wange fra Villa Danmark, der hjælper en række kunder med deres sager mod Domus Forsikring.
Tavse pensionsselskaber
Domus Forsikring har udstedt omkring 50.000 policer, og det er altså det antal kunder, som potentielt kan komme i klemme her. De tre pensionsselskaber risikerer et forringet image, hvis den haltende skadesbehandling i Domus opfattes som et forsøg på at snyde kunderne for en retmæssig erstatning – så pensionsselskaberne selv kan tjene flere penge på at videresælge Domus Forsikring.
Økonomisk Ugebrev har også spurgt de tre pensionsselskaber, om de er klar til at indskyde flere penge i Domus Forsikring, hvis det bliver nødvendigt, enten for at rette op på skadesbehandlingen, eller hvis der ikke er nok penge sat til side i hensættelserne til de fremtidige erstatninger. Det har ingen af dem ønsket at svare på.
I dag tyder alt på, at det netop var ATP, Danica og PensionDanmark, der i 2018 muliggjorde stiftelsen af Domus Forsikring, med et lån på lige under 100 mio. kr.
Carsten Vitoft