Finans

Garantifonden taber hver anden sag i forsikringsankenævn

Carsten Vitoft

mandag 06. august 2018 kl. 9:46

Kunder anklager nu den danske Garantifond for Skadesforsikring for dårlig skadesbehandling, ringe kommunikationsevner og arrogance i forbindelse med oprydningen efter konkursen i Husejernes Forsikring, hvor 26.000 danskere kom i klemme. Meget tyder på de har ret: Godt og vel hver anden gang en kunde klager over fonden, får de medhold.

Garantifonden for Skadesforsikring ser nu ud til at have opnået status som den offentlige myndighed med den dårligste sagsbehandling. Det viser en gennemgang af de sager, der er opstået oven på oprydningen efter konkursen i Husejernes Forsikring, og hvor kunderne efterfølgende har klaget til Ankenævnet for Forsikring over deres afgørelser hos Garantifonden.

Hver anden gang – eller helt præcist i 48 procent af tilfældene – vinder kunderne nemlig deres sager over Garantifonden, når de går til ankenævnet. Det fremgår af statistikkerne fra Ankenævnet for Forsikring. Med andre ord har Garantifonden kun lavet korrekte afgørelser i 52 procent af sagerne, og det må være noget nær Danmarksrekord for en offentlig myndighed.

”Tallene skal ses i sammenhæng med, at Garantifonden overtog et forsikringsagentur, der ikke var under tilsyn i Danmark, der, jf. advokatundersøgelsen, har overtrådt lovgivningen på en række områder, og hvis sagsbehandlingssystemer mv. ikke kunne integreres med Garantifondens. Hertil kommer, at dækningen bygger på en særlov,” siger Garantifondens direktør Torben Weiss Garne.

Selv de private aktionærejede forsikringsselskaber har en bedre kvalitet i sagsbehandlingen end Garantifonden i Ankenævnets statistikker. Her har branchen som helhed – inden for ejerskifteforsikringer som der her er tale om – ret i 70 procent af deres afgørelser.

Torben Weiss Garne mener ikke disse tal kan sammenlignes. Han gør dog alligevel et forsøg.

”Ser man bort fra de sager ved Ankenævnet, som alene angår spørgsmål om fortolkning af tidsfrister, så er tabsprocenten cirka 38 procent. Ser man på den offentliggjorte statistik for ejerskiftesager ved Ankenævnet i 2016, så kan man se, at forbrugerne i 2016 fik noget ud af at klage over sin ejerskifteforsikring i 32 procent af sagerne. Set i lyset af sagerne, der blev overtaget mv, så er der altså ikke et holdepunkt for at sige, at Garantifondens afgørelser afviger markant fra ankenævnsstatistikken,” forklarer direktøren.

Men det er selvfølgelig nemt nok at opnå den klagestatistik man ønsker, hvis man fjerner de klager fra statistikken, der går en imod, siger Lone Hecht, der administrerer en Facebookgruppe for de over tusinder af skaderamte kunder: ”Ingen er ude på at malke fonden. Men vi så gerne, at tildeling af penge skete på et fair grundlag – i stedet for at Garantifonden afviser, fordi Husejernes Forsikring i sin tid sagde nej til en skade 2 dage før eller 2 måneder før konkursen. De kunder, der havde igangværende klager, er ikke omfattet af Garantifonden, og det kan jeg ikke forestille mig var intentionen med loven,” siger hun.

KUNDER MED STORE TAB

Ud over den dårlige statistik i Ankenævnet er langt flere danskere blevet ramt af store tab, uden det indgår i Ankenævnets statistikker. Også selv om de i sin tid blev lovet en fair behandling af den dengang siddende minister Brian Mikkelsen. De har nemlig aldrig fået deres sager behandlet i Ankenævnet for Forsikring grundet tidsfrister, som de mener blev meget dårligt kommunikeret ud fra Garantifondens side.

En af disse kunder er René Malmstrøm, der i dag står tilbage med et tab på mindst 150.000 kr. som han selv skal dække.

”Jeg blev ikke informeret om noget som helst omkring tidsfrister andet end hvad man kunne læse i medierne, og da jeg havde sat en advokat på sagen, så regnede jeg med, at der var styr på den slags. Desværre fik min advokat ikke klaget min sag i tide, så jeg kunne ikke klage til Ankenævnet efterfølgende,” fortæller han.

Det samme gælder Nichlas Permin og Maria Møller. Begge står i dag med ubeboelige huse og udsigt til et personligt tab. ”Kunderne fandt i sin tid, at en frist på 4 uger var kort, men havde forståelse for den på grund af omstændighederne. Ingen af kunderne eller deres advokater havde forestillet sig, at fristen ville blive håndteret og tolket på en måde, så igangværende, uafsluttede klager og sager ikke var omfattet,” siger Lone Hecht.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Jobannoncer

Sparekassen Sjælland-Fyn søger filialsupporter med speciale i bolig og kreditsager
Holbæk
21-05-2021
Finanstilsynet søger vicekontorchef til tilsynet med investeringsfonde & banker på investeringsområdet
København
18-05-2021
PensionDanmark
PensionDanmark søger medlemsrådgiver i Jylland
Jylland
01-06-2021
PenSam søger jurist i Farum – vikariat
Farum
07-06-2021
Forsyningstilsynet søger analytisk økonom til udvikling, overvågning og regulering af elmarkederne
Frederiksværk
25-05-2021
Orifarm Group A/S søger Finance Process Specialist
Odense
31-05-2021
Compliance Officer til Compliance i Sydbank
Aabenraa
16-05-2021
Obligationsanalytiker til Sydbank i Aabenraa
Aabenraa
21-05-2021
Sparekassen Kronjylland søger virksomhedsanalytiker
Randers
17-05-2021
SEGES søger specialist i ejendomsbeskatning
Aarhus
31-05-2021
Kreditmedarbejder til bankens hovedkontor i Ringkøbing
Ringkøbing
31-05-2021
SAGRO søger dygtig og topmotiveret skatte- og selskabsspecialist
Holstebro, Herning, Billund, Esbjerg
31-05-2021
SEGES søger Skattespecialist
Aarhus
31-05-2021
Kreditanalytiker med fokus på creditscore til Sparekassen Kronjylland
Randers
17-05-2021
Landbrug & Fødevarer søger CHEFØKONOM
København
20-05-2021

Mere fra ØU Finans

Seneste nyt

Langers skarpe

af Morten W. Langer
af Morten W. Langer
Seneste indlæg

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

OM ØU

Log ind

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15
Salgschef: Sidsel Bogh

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]