Det er nu kun et spørgsmål om tid, før Finanstilsynet trækker Gefions tilladelse til at drive forsikringsselskab. Altså med mindre Gefion meget snart får tilført ny kapital. Men det har tidligere vist sig umuligt at få tilført kapital, fordi ejerne ikke ville afgive magten til andre, som kunne sætte en stopper for overforbrug og millionlønninger, lyder det.
Garantifonden for Skadesforsikring, forsikringsbranchen og ikke mindst en lang række kunder i hele Europa er nu få måneder fra at blive vidner til den tredje store konkurs på det danske forsikringsmarked på to år.
Om mindre end to måneder udløber Finanstilsynets frist til danske Gefion Insurance om at finde mere kapital. Den mest sandsynlige udgang er, at tilsynet trækker selskabets tilladelse til at drive forsikringsselskab. Det ligger nu i kortene efter tilsynets meget skarpe meldinger omkring situationen i Gefion i sidste uge.
INDTÆGTSGRUNDLAGET VÆK
Gefions egen redningsplan blev fundet for let og afvist af Finanstilsynet. Resultat blev et fuldstændigt stop for at tegne nye forsikringer, eller for den sags skyld forlænge de gamle, så samtidig fjernede tilsynet hele selskabets indtægtsgrundlag. Tegningsstoppet skal opretholdes, indtil selskabet opfylder solvenskravet, eller Finanstilsynet på anden måde kan overbevises om, at selskabets fremtid igen ser mere lysende ud.
”Finanstilsynet sendte den 26. februar 2020 et udkast til afgørelse om, at Finanstilsynet ikke godkendte genoprettelsesplanen i høring hos Gefion Insurance. Det var Finanstilsynets vurdering, at det ikke var sandsynligt, at selskabet ville få tilført kapital. Det var endvidere Finanstilsynets vurdering, at selskabets budgetter var for optimistiske og forbundet med stor usikkerhed,” lyder det i afgørelsen.
Ultimo maj udløber de seks måneders frist for, at Finanstilsynet skal godkende en genoprettelsesplan, og uden tilførsel af yderligere kapital er det mest sandsynlige scenarie, at tilsynet til den tid trækker selskabets tilladelse til at drive forsikringsselskab. Gefion Insurance bliver så det fjerde danske forsikringsselskab, der inden for en årrække er endt i likvidation. Tidligere var det Alpha og Qudos Insurance (begge 2018) og før det Husejernes.
For ejer og adm. direktør Tonny Anker-Svendsen i Gefion bliver det hans anden konkurs på få år. Han var nemlig også en af ejerne bag Alpha Insurance. Det bliver også en nedtur på første klasse for direktøren, der kan følge slagets gang på første række fra hans penthouse på Fortkaj på Østerbro, der indtil for ganske nylig var Danmarks dyreste lejlighed . Imens ligger hans privatøkonomi i ruiner, som beskrevet i Økonomisk Ugebrev nummer 27, 2019.
Netop hans dyre smag vurderes af flere iagttagere at være en af de centrale årsager til, at det nu på tredje år ikke er lykkes at tiltrække ekstern kapital til Gefion Insurance, hvor han og en håndfuld andre danskere lige præcis kan holde magten i selskabet med en ejerandel på lidt over 50 pct. Ifølge Økonomisk Ugebrevs oplysninger har de indgået en musketered på ikke at slippe kontrollen. Derfor er der kun sket meget små kapitaludvidelser i de seneste år, hvor selskabet flere gange har været i alvorlige vanskeligheder med at opfylde solvenskravet.
HØJE LØNNINGER
Sidste år satte Gefion danmarksrekord med det laveste solvensniveau, tæt på 0,7 procent af lovkravet. Alligevel har Gefion kun fået tilført penge i det omfang, at ejernes privatøkonomier kunne holde for i samarbejde med banken, så deres ejerandele ikke skulle blive udvandet.
Flere kilder tæt på selskabet vurderer, at den stærke motivation kommer fra et voldsomt overforbrug på repræsentationskontoen, hvor Finanstilsynet tidligere har kritiseret selskabet for rod i bogføringen og bilagene. Oven i det at selskabets ledelse, der også er ejere, giver sig selv nogle gevaldigt høje lønninger. Tonny Anker-Svendsen får nu lige under 5 mio. kr. årligt for at være direktør. Det er efter en lønforhøjelse på 20 pct., mens selskabet var i alvorlige vanskeligheder.
Økonomisk Ugebrev erfarer også fra kilder tæt på selskabet, at andre af ejerne samtidig har tjent millioner i løn i selskabet, selv om de ikke varetager egentlige funktioner med ansvar. Flere i ledelsen har haft firmabiler til 25.000 kr. per måned. Det har ingen i den nuværende ejerkreds ønsket at ændre på med en kapitaludvidelse, der kunne få nye kritiske øjne på sådant et overforbrug.
Økonomisk Ugebrev har været i kontakt med ledelse og ejerkreds, men de har ikke ønsket at svare på spørgsmål.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.