Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Guldfuglen DSB S-tog skaber politisk tumult

Lars Abild

torsdag 15. februar 2018 kl. 8:18

Den radikale transportordfører Andreas Steenberg var rasende på Økonomisk Ugebrev, da vi beskrev, hvordan et politisk flertal havde besluttet at udbyde DSB S-tog til private. De Radikales ordfører mener, at DSB S-tog er en underskudsforretning. Og han var bevæbnet til tænderne med informationer fra Transportministeriets departementschef. Men noget er gået galt i kommunikationen under de politiske forhandlinger: DSB frygter at miste sin ”guldfugl”, der ses som et vigtigt økonomisk fundament under hele DSB.

Forud for pressemødet 13. december 2017 i Transportministeriet med ministeren i spidsen havde Økonomisk Ugebrev fra morgenstunden afdækket, at DSB S-tog skulle udliciteres og i artiklen fortalt om, at DSB S-tog er et af statsbanernes få økonomiske guldæg. En af de få solide og lønsomme dele af DSB’s jernbanenet, som endda år efter år er vokset med flere og flere passagerer.

De Radikale var med i det politiske forlig, men ikke Socialdemokratiet, som ofte er samarbejdspartner for De Radikale i den slags spørgsmål. Sammen med den øvrige venstrefløj kaldte Danmarks største parti med store bogstaver det for liberal ideologi uden blik for, at det vil ødelægge DSB som en samlet virksomhed.

Økonomisk Ugebrevs artikel fik Andreas Steenberg til fluks at kontakte Transportministeriets departementschef Jakob Heinsen. Angiveligt for at finde ud af, om Økonomisk Ugebrev var ved sine fulde fem ved at konkludere, at DSB S-tog er et guldæg. Efterfølgende kontaktede den radikale transportordfører Danmarks Radio, der havde citeret Økonomisk Ugebrevs artikel, og fremsatte krav om, DR skulle udsende en rettelse. Det skete ikke. Som dokumentation for sine påstande fremsendte Steenberg en mail med korrespondance med departementchefen , hvoraf fremgår om Økonomisk Ugebrevs artikel: ”Det er det rene vrøvl.”

Det springende punkt er, at departementschefen ikke mener, man kan tale om et overskud i S-tog, som det ellers fremgår af DSB´s regnskaber. Økonomisk Ugebrev har i en artikel for nylig beskrevet, hvordan DSB’s ledelse frygter at miste DSB S-tog, netop fordi det er en sund forretning, der endda tjener penge uden statslige trafiktilskud. DSB skrev i halvårsrapporten 2017 fyldigt om problemstillingen: ”Hvis S-tog udskilles, vil det betyde en radikal ændring af DSB’s virksomhed. Det vil derfor være nødvendigt at omstrukturere organisationen samt ændre systemer og processer for den overordnede drift af DSB til alene at drive Fjern- & Regionaltog. Samtidig vil en udskillelse af S-tog indebære et tab af stordriftsfordele og synergieffekter i virksomheden, og der vil være begrænset mulighed for at reducere koncernfælles omkostninger,” skrev DSB. Og videre: ”S-tog har i alle årene fra 2014 til 2017 givet et positivt resultat .”

DSB’s årsregnskab kom tirsdag, og her fremgår det, at S-tog samlet i 2017 økonomisk har været det hidtil bedste år og, at: ”Oplysningerne om økonomien i togkørslen på enkeltstrækninger giver også et godt overblik over de samfundsmæssige prioriteringer i dansk togdrift, for eksempel at DSB kan drive togkørsel på fjerntog og S-tog uden subsidier fra staten.”

Økonomisk Ugebrev har forsøgt at få Transportministeriet til at forklare, hvorfor man binder De Radikale en historie på ærmet om underskud i DSB S-tog, når DSB selv mener noget helt andet. I det første svar fra ministeriet står: ”DSB’s overordnede forretningsområder (Fjern- og Regional, Øresund, S-tog) er alle underskudsgivende, hvis togsystem omkostningerne medregnes, hvilket også er afspejlet i det forhold, at det er nødvendigt for staten at subsidiere togtrafikken.”

Det er imidlertid ikke nødvendigt for staten at betale for at få udført togtrafik. Det er et politisk valg at gøre det, hvad ministeriet da også erkender i svar nummer to. Transportministeriet har på baggrund af den politiske beslutning indgået en tiårig kontrakt med DSB. Økonomisk Ugebrev har mailet artikler, links til halvårsrapporten oplysninger fra DSB´s regnskaber til Andreas Steenberg og forsøgt at kontakte ham per telefon og via sms. Vi ville gerne have stillet ham spørgsmålet, om De Radikale er gået med i et forlig om blandt andet udbud af DSB S-tog, fordi man troede, at det var en underskudsforretning. Vi ville også gerne have spurgt ham, om han føler sig misinformeret om de økonomiske sammenhænge i DSB af Transportministeriet, så han traf beslutning om at indgå i det politiske forlig på et forkert grundlag. Andreas Steenberg har via sms meddelt, at han ikke ønsker at deltage.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank