Lukningen af discountkæden Kiwi sendte chokbølger gennem den danske discount-branche.
Men knap havde chok-bølgerne lagt sig, før en benhård kamp om det danske discount-marked begyndte. For første gang begrunder Coops Peter Høgsted her, hvorfor man til sidst valgte at trække sig ud af kampen om butikkerne.
”Det havde været bedre, hvis Kiwi havde fået lov til at dø i fred”.
Ordene kommer fra Coops topchef Peter Høgsted, når han efterrationaliserer på efterdønningerne af slagsmålet om de 81 discount-forretninger, der pludselig blev ledige, da Dagrofa meddelte, at selskabet lukkede 81 Kiwi-forretninger og trak Kiwi-kæden helt ud af det danske marked.
Foreløbig er kampen endt med, at Netto, med Dansk Supermarked i ryggen, har overtaget Kiwis 81 butikker uden at tage en eneste krone op af lommen. Coop ender med at overtage et par andre Kiwi-butikker, og dermed synes det umiddelbart som om, at Netto kan trække sig tilbage som sejrherren, ligesom Rema 1000 har gjort.
FOR MANGE DISCOUNTFORRETNINGER
”Der er alt for mange discountbutikker i Danmark i forvejen. Ser man på antallet af kvadratmeter og sammenligner med udlandet, ville det svare til, at vi skulle bo 18 millioner mennesker i Danmark. Og det gør vi som bekendt ikke. Det havde været bedre, hvis Kiwi havde lidt en stille død, og resten af branchen kunne kæmpe om den omsætning, Kiwi efterlod ved sin bortgang. Med færre kvadratmeter og dermed færre omkostninger”, siger Peter Høgsted til Økonomisk Ugebrev. Ikke overraskende bliver denne analyse afvist af Netto, der i en lynaktion overtog samtlige Kiwis 81 lejemål, også selv om kun knap halvdelen af dem vil blive omdannet til Netto-forretninger. Seks andre butikker vil blive omdannet til Føtex food, mens resten vil blive lejet videre ud til andre, der måtte have interesse i at bruge lokalerne.
”Tanken om, at vi blot skulle have fordelt rovet mellem os og sat den frie konkurrence ud af kraft, er mildest talt bizar. Og i hvert fald ikke noget, der ville komme de danske forbrugere til gode”
siger Mads Hvitved Grand, kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked.
”I stedet tilbød vi at overtage alle de ledige Kiwi-lejemål, og det var en løsning, der tjente både Dagrofa og os. Dagrofa, der ejede Kiwi-kæden, slap med ét slag for sine forpligtelser, og fordi vi overtog samtlige lejemål, var der ikke penge mellem parterne, hverken til nøglepenge eller lignende. Når vi valgte dette offensive træk, er det, fordi vi klart vurderer, at der fortsat er plads til gode discountbutikker, der tilbyder det, forbrugerne efterspørger.”
Coop kæmper selv med økonomien i sine Fakta-butikker. Sidste år blev 27 Fakta-butikker lukket, mens der blev investeret i en opgradering af de resterende butikker. I alt er der nu 411 Fakta-butikker. Med halvdelen af Kiwi-forretningerne omdannet til Netto kommer Netto-kæden op på næsten 500 butikker og distancerer sig dermed fra Fakta, målt på antallet af butikker.
ANGST ELLER EJ
Peter Høgsted mener, at det skyldes angst hos Dansk Supermarked, når selskabet vælger at kaste sig over de mange ledige Kiwi-butikker. ”I et marked, hvor ingen tjener penge på køb og salg af varer, er det bemærkelsesværdigt og forundrende, at de mange Kiwi-butikker ikke bare fik lov til at gå. Dansk Supermarked må have haft en angst for, at andre konkurrenter skulle overtage de butikker. Jeg kan ikke se, at Dansk Supermarked har behov for de mange ekstra Netto-forretninger”, siger Peter Høgsted. Den påstand afvises blankt af Dansk Supermarked. ”Situationen i dansk detailhandel er den, at nogle kan drive en rentabel forretning på at være relevante for kunderne og forbedre deres hverdag, mens andre ikke er relevante og rentable. I Dansk Supermarked genererer vi et overskud, som vi geninvesterer i forretningerne, og vi åbner udelukkende forretninger, vi forventer bliver økonomisk bæredygtige. I denne uge har vi eksempelvis åbnet en Netto i Århus, hvor der tidligere har ligget en Kiwi-forretning. Her er vores forventning, at vi kan øge omsætningen med 25 pct.,” siger Mads Hvitved Grand. En ting kan Coop og Dansk Supermarked dog blive enige om: At det kun var et spørgsmål om tid, før en af spillerne på det danske discount-marked måtte give op og forlade arenaen.
”På grund af den intense konkurrence slider halvdelen af dagligvarehandlen i Danmark med at få det til at løbe rundt. Men alligevel er det selvfølgelig en dramatisk situation, når en spiller som Kiwi fra den ene dag til den anden meddeler, at de lukker og giver op”
siger Mads Hvitved Grand.
Læs resten af artiklen her.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her