Ejendomsmæglerkæden Home fortsatte med at sælge ejerskifteforsikringer fra konkursramte Gable flere måneder efter, de offentligt havde opsagt samarbejdet med agenten Husejernes Forsikring, og efter Gable var røget ud i svære økonomiske vanskeligheder. Under al kritik, lyder det fra Forbrugerrådet.
Ejendomsmæglekæden Home, som er ejet af Danske Bank, kommer nu under et voldsomt pres fra kunderne, som via Home købte ejerskifteforsikringer i nu konkursramte Gable. Økonomisk Ugebrev kan dokumentere, at Home i al stilhed fortsatte med at sælge ejerskifteforsikringer i Gable, selvom ejendomsmæglerkæden blandt andet i Økonomisk Ugebrev havde udmeldt, at samarbejdet med agenten Husejernes Forsikring var stoppet.
De økonomiske problemer i Gable eskalerede for alvor i juni, men Home fortsatte med at sælge ejerskifteforsikringer fra Gable i hvert fald frem til august, kan Økonomisk Ugebrev dokumentere. I udgaven den 12. juni skrev Økonomisk Ugebrev en artikel om, at Home nu stoppede samarbejdet med Husejernes Forsikring. Men alligevel fortsatte salget. Og det skete altså uden at oplyse kunderne om de eskalerende økonomiske problemer i Gable.
Ændrede forklaringer
”Det er korrekt, at vi har suspenderet vores rammeaftale med Husejernes Forsikring. Det skete i maj må-ned. Årsagen var, at vi blev bekendt med forretningsadfærd tilbage i tiden under den tidligere direktør, som vi ikke fandt foreneligt med værdierne i vores kæde,” skrev Homes Relationschef Mads Ellegaard i juni i en mail til Økonomisk Ugebrev under overskriften: Home stopper salg af omstridte forsikringer.
Men i realiteten fortsatte samarbejdet altså alligevel. En af de kunder, der i dag føler sig snydt, er Linda Rasmussen, der betalte Home for uvildig rådgivning i forbindelse med et huskøb – en såkaldt køberrådgiver. ”Jeg forstår ikke, hvordan vores rådgiver i Home kunne tilbyde os en forsikring fra Husejernes Forsikring lang tid efter, at Home havde afbrudt samarbejdet med dem. Sådan en information må hun da have. Det har kostet mig 72.000 kr., da jeg efterfølgende har fået en skade, som ikke ser ud til at blive dækket af redningspakken. Alene den rådgivning, vi købte hos Home, kostede 7000 kr.,” siger Linda Rasmussen. Allerede på det tidspunkt var Gables økonomiske situation kritisk. I samme artikel, hvor Home oplyste at have opsagt samarbejdet, skrev ugebrevet, at ”Gable nu er tæt på konkurs” og at ”spørgsmålet nu er, om samarbejdet med Husejernes Forsikring nu vil ride Danske Bank-koncernen som en mare mange år frem.”
”Ingen baggrund for at rådgive”
”Her hos Home har vi ikke været orienteret om den økonomiske situation hos Husejernes forsikring,” lyder forklaringen fra Homes rådgiver til Linda Rasmussen, som altså havde betalt køberådgivning i Home. Direkte adspurgt, hvordan rådgiveren kunne anbefale et produkt, som Home altså ikke fandt foreneligt med kædens værdier, svarer hun 19. november i en mail til kunden: ”Home har den. 19. maj 2016 suspenderet rammeaftalen med Husejernes forsikring. Selve samarbejdet blev ikke suspenderet.” Hun skriver endvidere: ”Jeg er ikke forsikringsrådgiver, så jeg har ingen baggrund for at kunne rådgive jer om forsikringernes indhold. Som jeres køberrådgiver, har jeg ikke tvunget jer til at skulle tegne ejerskifteforsikringen hos Husejernes Forsikring,” lyder det bl.a. i mailen til Linda Rasmussen.
I Forbrugerrådet finder man det stærkt bekymrende, at Home fortsatte salget, men også rådgav om forhold, de altså ikke selv havde forstand på. ”Det er bekymrende, at Home kommer med den udmelding og så tilsyneladende alligevel fortsætter samarbejdet. Det er under al kritik, at man rådgiver og anbefaler en forbruger et specifikt forsikringstilbud fra Husejernes Forsikring, og at man så bagefter erkender, at man ikke har styr på emnet. Kunderne må have en berettiget forventning om, at Homes rådgivere har styr på det, de rådgiver om, og som kunden betaler for. Man skal under ingen omstændigheder give sig i kast med at rådgive om og anbefale forsikringer, hvis man ikke har styr på det,” siger jurist Lea Markersen.
Konfronteret med ovenstående siger Relationschef Mads Ellegaard i dag, at samarbejdet med Husejernes Forsikring faktisk blev bragt til ophør den 19. maj, men at det ”formentlig” ville have været ulovligt for ham at påbyde de enkelte Home-mæglere, der er franchisetagere, ikke at samarbejde videre med Husejernes Forsikring. Mæglerne i Home kunne altså frit fortsætte samarbejdet, trods hans udtalelser om, at det var bragt til ophør.
Mads Ellegaards svar på Økonomisk Ugebrevs spørgsmål kan læses i sin fulde længde her .
Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her