Finans

International trafikekspert: Metroen ved at køre af sporet

Lars Abild

mandag 30. september 2019 kl. 7:46

Samtidig med, at den nye Metro Cityring åbner søndag, er den ”gamle” metro ved at køre fuldstændig af sporet. Kapaciteten var fra start for lille, og folk bliver efterladt på perronen. Det bliver værre, men der er ikke meget at gøre ved det. International trafikekspert kalder det en skandale allerede i planlægningsfasen, hvor perronerne blev gjort for korte for at spare penge.

I dag, søndag, vil tusindvis af københavnere få mulighed for at køre med den nye Metro-Cityring med 17 underjordiske stationer. Ringen er, som Metroselskabet skriver i sin seneste forretningsstrategi, ”det største anlægsprojekt i hovedstaden siden Christian IV anlagde Christianshavn i 1600-tallet.” Cityringen koster 25 mia. kr. Den næststørste investering i infrastruktur til kollektiv trafik i hovedstaden er den eksisterende metro, der kostede 15 mia. kr. Også den blev væsentligt dyrere end budgetteret. Passagertallet i metroen har været støt stigende igennem årene – sidste år knap 65 mio.

STADIG FLERE PASSAGERER

Men Metroen har en enorm udfordring: Kapaciteten er alt for lille. I dag står folk som sild i en tønde i myldretiderne, og Metroselskabet forventer, at passagerantallet vil stige år for år til 80 mio. i 2025. Selskabet ved godt, at der er store problemer. Selskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen, der modtager 400.000 kr. om året for formandsposten, skriver i den seneste forretningsstrategi. ”Metroselskabet vurderer, at kapaciteten i myldretiden allerede vil begynde at blive udfordret i 2020 og blive væ-sentligt forværret i de følgende år. Kapacitetsudfordringen er koncentreret om stationerne på tværs af havnen og på afgreningerne på Amager. Åbningen af Cityringen vil ikke aflaste disse stationer.”

Videre hedder det: ”Passagerstigningen er også en udfordring for kapaciteten i metroen, og allerede i 2020 forventes kapacitetsudfordringerne at kunne mærkes. Særligt på Amager forventes både afgreningen til Lufthavnen og afgreningen til Vestamager at være tæt på den maksimale kapacitet i myldretiden i strategiperioden.”

Det er med andre ord Nørreport og Christianshavn og den vigtige linje til lufthavnen, som er under det største pres. Professor Bent Flyvbjerg på University of Oxford er

ekspert i såkaldte mega-projekter og analyserer internationale anlægsinvesteringer. Han har fulgt metroen fra dengang, han var professor på Aalborg Universitet. Han retter nu en hård kritik mod Ørestadsselskabets ledelse. Det offentlige selskab blev efterfølgende til to selskaber, henholdsvis Metroselskabet og By & Havn.

”Fra starten har metroen været plaget af dårlig ledelse og dårlige beslutninger. En af de rigtig dårlige beslutninger var at afkorte togstammer og perroner ned fra fire til tre vogne. Det var for at spare penge i en situation med store budgetoverskridelser. Men det virker selvfølgelig som at tisse i bukserne for at holde varmen. Nu kommer den dårlige beslutning nemlig tilbage som en boomerang og rammer metroen i form af kapacitetsproblemer. Man har ikke plads til passagerne,” siger han

Hvad kan man gøre ved det?
”Først kan man øge hyppigheden af tog, og det har man gjort, og det er ikke nok. Så kan man bygge nye linjer, som med Cityringen, og det har Metroselskabet tidligere sagt vil aflaste, især på Nørreport. Om det er rigtigt, får vi snart at se.” Der er også den store løsning at øge fra tre til fire togvogne, men så skal man også til at ændre på perronerne på eksempelvis Nørreport og Christianshavn. Togtrafikken vil blive voldsomt reduceret i måneder, hvis ikke metroen lukkes i en længere periode.

REN KLODS-HANS

I 2006 sagde viceadm. direktør i Ørestadsselskabet, Anne-Grethe Foss, i metroens kundeblad om de udfordringer, der var på vej: ”Er det ikke nok, har vi også mulighed for at indsætte en ekstravogn i alle metrotog”.

Bent Flyvbjerg siger: ”Man kan forlænge perronerne og sætte en ekstra vogn på hvert togsæt. Det vil være meget dyrt. Lang dyrere end hvis det var gjort fra starten, som planlagt. Så det er ren Klods-Hans, hvis det ender med at blive løsningen.” En af de metoder, der allerede har skaffet lidt mere plads, er ”sædeoptimering”. Groft sagt at mindske antallet af siddepladser. Senest har der været offentlig kritik af, at samtlige passagerer i hele metrosystemet skal betale cirka én krone og 60 øre mere med åbningen af Cityringen. Det er et såkaldt kvalitetstillæg, der politisk blev vedtaget for adskillige år siden.

Lars Abild

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Finans

Ekspertforslag: Sådan undgås skæve værdier på pensionssektorens alternativer

Arbejdet med at skabe fælles rammer for værdiansættelse af pensionsbranchens milliardstore alternative investeringer er gået helt i stå. Derfor står flere investeringseksperter nu frem med en løsningsmodel, der én…
Formue
ØU Trader: Porteføljen spurter forbi dansk aktieindeks, + 33,6% i 2020
Finans
Hvornår løber Waturus pengekasse tom?
Samfundsansvar
Regeringens udspil til Grøn Skatterefom
Finans
Parken høster stort skjult sommerhus-guldæg næste år
Samfundsansvar
Podcast fra P4: ØU-redaktør om ny database for kontroversielle investeringer
Formue
Langers Skarpe Aktietips: Nu skal man tænke både kortsigtet og langsigtet
Samfundsansvar
Nasdaq køber firma til afsløring af finansiel kriminalitet og hvidvask
Finans
Slemme røde tal i Vækstfondens ventureportefølje
Samfundsansvar
EU-strategi for vedvarende offshoreenergi
Ledelse
Andelen af kvindelige ledere vokser, men ikke i topledelsen
Samfundsansvar
Kun et dansk selskab på nyt Dow Jones Sustainability Index
Ledelse
Kapitalismen skal tæmmes, ikke slås ihjel
Formue
Børshandel startet i Huscompagniet: Emissionsbanker holder hånden under aktien
Samfundsansvar
Analyse: ESG ratings forvirrer investorer om reel bæredygtighed

Seneste nyt

Formue
Aktieanalyse: Spirende optimisme hos Novo Nordisk
Finans
Qudos: Aarhusianske finansfolk stod bag kæmpe forsikringskonkurs med milliardtab
Samfundsansvar
Investeringsdirektør i PFA: Med Joe Bidens valgsejr i USA vil den grønne transformation tage fart
Finans
Optræk til stærkt comeback til SAS, efter mere corona
Finans

Dansk venture i historisk investeringsræs

De seneste opgørelser over danske ventureinvesteringer viser, at vækstvirksomhederne  i overraskende grad er i stand til at tiltrække venture-penge på trods af coronakrisen. Antal selskaber, der senest har fået…

Aktuel artikelserie

Trænger First North vækstbørsen til en opstramning?

Chefredaktør Morten W. Langer har i en artikelserie påpeget en stribe huller i NasdaqOMX’s arbejde med at skabe en dansk vækstbørs, investorerne kan have tillid til. Selskaber som Conferize og NPinvestor har fra start været baseret på ekstremt svage forretningsmodeller og overvurderede værdiansættelser. Aktuelt viser sagen om Waturu, at institutionen med Certified Advisors ikke fungerer godt nok, når det gælder sikring af fyldestgørende information til investorerne. Baggrunden for ØU’s fokus på First North er, at en velfungerende dansk vækstbørs er samfundsmæssig vigtig som formidler af risikovillig kapital til små vækstvirksomheder.

Andre artikelserier

Dilemmaer i det aktive ejerskab
Finansiering af den grønne omstilling
Sustainable Finance: Nye spilleregler for den finansielle sektor
Nye krav til bestyrelsen i kølvandet på Coronakrisen
Hvilke strategier sikrer den bedre performance under coronakrisen?
Den danske banksektors lange vej mod konsolidering?
Finans
HusCompagniet klemmer citronen med slap vækststrategi
Formue
S&P Future: Så kom startsignalet til det næste aktierally
Samfundsansvar
ATP kræver mere specifikke skattepolitikker af virksomheder
Formue
MSCI: Europæiske aktier har givet minus 5% i afkast i år, Danmark +30%
Samfundsansvar
Investorer opfordrer europæiske virksomheder til at vise ‘manglende’ klimaomkostninger
Samfundsansvar
Læger uden Grænser: Aftaler om vacciner skal lægges frem for offentligheden
Ledelse
En verden til forskel: 20 år med god selskabsledelse
Formue
Finanshus går mod uberbullish udsigt: “Reopning Rotation Story is bearish”
Formue
S&P Future står foran megastærkt aktierally – eller en flad udvikling med rotation
Samfundsansvar
Nordea overvejer JP/Politikens sexannonce-forretning
Samfundsansvar
ATP skærper investeringsstrategi overfor kulindustri
Samfundsansvar
Moraløkonomien stærkt på vej i dansk erhvervsliv
Samfundsansvar
Private fondsinvestorer sender 30% af midlerne til ”bæredygtige” eller ”grønne” fonde
Ledelse
COVID-19: Sverige har nu dobbelt så mange smittede som Danmark, per million

Seneste nyt

Formue
SAS: En af fondsbørsens mest perpektivrige aktier lige nu
Finans
Ny CEO udstikker ny vej: Her er ISS’ nye strategiske retning

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Defensive foranstaltninger på vej mod landene på EU’s sortliste
Lægemiddelstyrelsen åbner nyt dataanalysecenter
Konsekvenser efter aflivning af minkbesætninger
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X