Det er grundlæggende superpositivt, hvis vi kan få en seriøs og saglig debat om konkurrencen i banksektoren, herunder om baggrunden for, at de større banker de seneste år har købt ejerandele i de mindre banker, mener chefredaktør Morten W. Langer, der her kommenterer pensioneret bankanalytiker Per Grønborgs indlæg i Børsen og Lars Krulls kommentarer til Finans.dk.
Per, i debatten om konkurrencen i banksektoren fokuserer du kun på, om banksektoren har haft en overnormal forretning af egenkapitalen. Udgangspunktet er de data, som Konkurrencestyrelsen har fremlagt i sin seneste rapport om bankkonkurrencen, og det er data baseret på tidligere beregninger fra Nationalbanken.
Du skyder tallene ned med henvisning til, at beregningerne slet og ret er forkerte. Og det er de måske også.
For høje lønninger
I min første kritiske kommentar om Konkurrencestyrelsens rapport lagde jeg mest vægt på to andre elementer, som efter min mening er langt vigtigere. For det første omkostningsstrukturen i banksektoren, hvor beregninger, understøttet af bankeksperten Johannes Raaballe, viser, at der er knap 13.000 flere ansatte i den danske banksektor, end der burde være – i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med.
Hvis omkostningsniveauet i den danske banksektor er alt for højt (også med overnormale lønninger, som rapporten påviser), vil ineffektiv konkurrence ikke engang sætte sig i overnormale afkast. Så debatten afspores ved kun at kigge på egenkapitalforretningen.
For det andet har Økonomisk Ugebrev tidligere påvist, at både bankernes udlåns- og indlånsrenter over en bred kam er mindre attraktive end i de fleste andre vesteuropæiske lande. Danskerne betaler simpelthen for meget for deres lån, og de får for lidt på deres bankindlån.
Den ”rigtige” debat om konkurrencen i den danske banksektor bør tage afsæt i disse to målepunkter, altså omkostninger og priser. Men Konkurrencestyrelsen har slet ikke fokuseret på disse forhold i sin analyse.
I forlængelse heraf kan det undre, at bankforsker Lars Krull for nylig i Finans.dk kaldte bankernes opkøb af ejerandele i andre banker ”mærkelig” og uhensigtsmæssig. Efter min mening er konsolidering i banksektoren en helt central og vigtig udvikling, der på sigt skal sikre færre, større og mere effektive banker. Danmark har i dag alt for mange banker, og derfor er omkostningerne også alt for høje.
Det vil give en kæmpe samfundsgevinst, hvis konsolideringsbølgen i den danske banksektor fortsætter. Vi har de seneste år allerede set en stribe nyttige og perspektivrige sammenlægninger. Bl.a. Jyske Banks overtagelse af Handelsbanken, Spar Nords overtagelse af BankNordiks filialer og Sydbanks overtagelse af Alm. Brand Bank.
Sammenlægningerne forløser enorme synergigevinster, som både kan komme kunderne og aktionærerne til gode. Opkøb af aktieposter er en del af positioneringskampen, når det gælder om at sætte sig på godbidderne i den fremtidige konsolidering.
Øget konsolidering kan også give en mere effektiv banksektor, som herefter vil have bedre mulighed for at stå i mod, når de globale tech-giganter begynder at interessere sig for det danske marked.
Mindre magt til supermarkeder
Finans.dk’s kortlægning af, hvordan en stribe store danske banker har positioneret sig til yderligere bankovertagelser med at købe aktieposter i en lang række lokalbanker, er interessant, men old news. Artiklen fremstår forfejlet og misvisende på grund af Lars Krulls besynderlige vurdering.
Endelig bør det fremhæves, at erhvervsminister Simon Kollerup nu ser ud til at ville tage fat i et vigtigt konkurrenceproblem. Til Økonomisk Ugebrev siger ministeren: ”Jeg har absolut ingen intention om at splitte (finansielle supermarkeder) op. For der er ingen tvivl om, at det er nemt med én enkelt indgang for danske forbrugere til finansielle produkter. Men det må selvfølgelig ikke ske på bekostning af, at forbrugerne får de bedste og billigste produkter.”
Som det fremgår af Økonomisk Ugebrevs artikel, er det ret beset en bombe under de finansielle supermarkeder. Hvis Danske Bank, Nordea, Nykredit og Jyske Bank bliver tvunget til at sælge konkurrenternes produkter (hvis de er billigere end egne produkter), vil der komme et opgør med, at over 90 pct. af danskerne nærmest automatisk køber supermarkedets egne produkter, uanset om de er billigst eller bedst.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her