Komiteen for god Selskabsledelse sætter kritisk lys på formåls-bølgen. Mange virksomheder har defineret et formål, men meningen med og indholdet af formålet kan være svært at gennemskue, konstaterer komiteen i sin årsberetning: ”Idet komitéens gennemgang alene har omhandlet 11 selskaber, bemærker komitéen, at der ikke kan udledes generelle tendenser for selskabernes anvendelse af purpose (formål, red.). Gennemgangen har dog været med til at vise forskelligheden i, hvordan selskaberne arbejder med purpose. Det er komitéens erfaring, at det kan være vanskeligt at definere, hvad selskabets purpose skal være, og særligt vanskeligt at definere og implementere et purpose, der er i overensstemmelse med et selskabs vedtægtsmæssige formål, men som også er i tråd med selskabets kultur og værdier. Særligt kan fremhæves, at nogle selskaber oplyser, at selskabet følger anbefalingen omkring purpose, men at det hverken kan ses af ledelsesberetningen, selskabets hjemmeside e.l., hvordan anbefalingen efterleves. Det er derfor for disse selskaber vanskeligt at se, hvordan anbefalingen følges. En del selskaber arbejder med andre begreber, der kan være tilsvarende purpose, f.eks. ”mission /vision”, men det kan være vanskeligt at konstatere for nogle selskaber, hvorvidt det, der beskrives, er et egentligt purpose, og hvorvidt dette bruges internt og/eller eksternt i selskabet.”
Sten Thorup Kristensen