Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Krig mellem Scandlines og transportministeren

Josephine Daniel

onsdag 06. september 2017 kl. 14:43

Forretningskrig hæmmer Danmarks største anlægsprojekt: Det kommer til at koste skatteyderne mere end 100 mio. kroner kr. at besvare 12.000 klager over forbindelsen over Femern Bælt. Et projekt til godt 50 mia. kr. Konkurrenten Scandlines på den lukrative Østersøfærgetrafik er med til økonomisk at fodre klagestrømmen. Transportministeren er rasende på rederiet, han tidligere var medejer af.

Fløjlshandskerne er taget af i den ophedede kamp mellem transportminister Ole Birk Olesen (LA) og det tidligere statsejede rederi Scandlines om herredømmet over Østersøen som transportforretning.

Det afgørende stridspunkt er den kommende faste forbindelse over Femern, som vil blive en benhård konkurrent til Scandlines´ nuværende indbringende monopolforretning: Sejladsen mellem Rødby og Puttgarden. Her sejler rederiet med seks færger. På de to andre ruter, Scandlines driver, er tallet fire.

Rederiet har netop købt et par nye færger, og har i årevis leveret solide resultater. Omsætningen. I 2016 var omsætningen på 470 mio. euro. Overskuddet før skat endte på 88 mio. euro. Tallene for 2015 var endnu bedre. Ud af et omsætning på 460 mio. euro kunne Scandlines putte hele 109 mio. euro i lommen.

Parterne beskylder hinanden for at lave lobbyarbejde, der alene har til formål at skade den anden part. Ministeren skrev til Scandlines: ”Jeg noterer mig, at du i dit brev bekræfter, at I yder støtte til organisationer, der arbejder for, at Femern Bælt-forbindelsen ikke skal realiseres (…). jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg ikke opfatter det som en legitim interesse at ville forhindre byggeriet af en fast forbindelse over Femern Bælt, fordi man som færgerederi ikke kan tjene så mange penge, når de rejsende mellem Østdanmark og Tyskland tilbydes mulighed for at købe deres transportløsning hos en fast forbindelse (…)”.

Transportministeren skriver videre, at Scandlines åbenbart ikke har blik for, der er stor politisk opbakning til forbindelsen, og at EU har afsat nogle milliarder til det vigtige infrastrukturprojekt. En 18 kilometer lang sænketunnel, som ifølge driftsselskabet Femern A/S bliver verdens længste. Og det bliver Danmarks samtidig største anlægsprojekt. Anlægsbudgettet blev i maj opgjort til 52,6 mia. Hertil kommer en opgradering af vej og jernbane i Danmark til 9,5 mia. kr. Lånebeløbet skal brugerbetales som på Storebælt. Ministerens brev er en skarp reaktion på et tilsvarende fra rederiet. 4. juli i år skrev Scandlines adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen: ”Kære transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen. Det var med nogen forundring, at jeg i TV Øst den 27. juni kunne høre dig fremføre det synspunkt, at Scandlines har igangsat et omfattende lobbyarbejde for at sørge for, at der er en modstand mod Femern-forbindelsen (…). Hvis du henviser til den støtte, vi fra tid til anden yder til organisationer, som kun dårligt kan rejse penge til advokater og anden assistance mod indsatsen fra Femern A/S’ velfinansierede projektorganisation, så falder det nok lidt spagt ud.”

Direktøren mener, at Scandlines lobbyarbejde eksempelvis kan sættes overfor de resurser Femern A/S bruger: ”Jeg tænker blandt andet på omkostninger til dansk og tysk PR- og lobbyvirksomhed fra Femern A/S, reklamekampagner, hjemmesider, hoppeborgsturneer og tegnefilm.”

126.600 INDSIGELSER

Ifølge en statusrapport om projektet udarbejdet af Femern A/S, ansøgte man om en tysk godkendelse i oktober  2013. Et digert værk på 11.000 sider. Efterfølgende har der været tyske høringer, hvor der kom ikke færre end  12.600 såkaldte ”indsigelser” fra primært borgere, den tyske naturfredningsforening NABU og fra Scandlines.

Ifølge rapporten er 90 pct. af indsigelserne baseret på standardskabeloner fra forskellige hjemmesider. Og der har været mange i sving for at besvare dem. ”Velforberedt proces i Femern A/S sammen med McKinsey Stuttgart, hvor  150 medarbejdere og andre eksperter – flest tyskere – fordelt på 10 teams til at besvare de 12.600 indsigelser”, hedder det. Der er samarbejder med flere end 25 tyske advokater-, konsulent- og rådgivningsvirksomheder. Udgifterne til ydelserne bliver cirka 145 mio. kr. i år, oplyser Femern A/S. Udover, at rederidirektøren kalder Femern organisationen ”kluntet” og ”arrogant”, bliver der også trådt på et meget ømt punkt. De mangeårige indtægtsprognose fra biler og tog. Direktøren skriver: ”Du og ministeriet kender udmærket vores position: Vi sejler videre, hvilket vi har gjort opmærksom på i årevis. Vi vil være klart konkurrencedygtige over for den økonomi, som Femern-projektet hviler på og skal trækkes med i årtier.”

Lars Abild

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Udløber snart
Fonden Mariehjemmene søger en ny Økonomichef
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank