Få fri adgang til alle lukkede artikler på ugebrev.dk i 3 uger:
Tilmeld dig tre udgaver gratis af aktieanalysepublikationen ØU Formue, inden kampagnen udløber 31/8
De nye årsrapporter fra erhvervslivets egne forsikringsselskaber – eller captives – viser mange steder solide overskud. Mærsk og DSV har f.eks. haft så stor succes med at forsikre sig selv, at de nu driver fuldtonede forsikringsselskaber. Andre store erhvervsvirksomheder som Lundbeck, Bestseller og Danish Crown har givet op, fordi det er blevet for besværligt at leve op til stigende krav fra myndighederne, skriver fagredaktør Carsten Vitoft.
Efterhånden er det godt 20 år siden, de første danske erhvervsvirksomheder startede deres egne forsikringsselskaber, og i dag kan man drage følgende lære af erfaringerne: De rigtigt store globale erhvervsvirksomheder har haft stor succes. Mens de mindre og regionale virksomheder har givet op undervejs.
Disse forsikringsselskaber kaldes captives og er startet som modsvar til, at almindelige forsikringsselskaber som Tryg og Topdanmark er blevet ved med at hæve forsikringspræmierne de seneste mange år.
Eksperter vurderer, at store virksomheder kan spare omkring 30 pct. i præmieudgifter med eget captive. Netop som store virksomheder som Mærsk, DSV og Carlsberg har gjort det. De forsikrer sig selv, mens de henter millioner i overskud i deres egne forsikringsselskaber.
”Det er rigtigt, at vi har etableret et captive-selskab, som giver adgang til et bredt forsikringsmarked og fleksibilitet i forhold til deltagelse i risikoafdækning. Det er en langsigtet løsning, der skal kunne stå imod både hårde og bløde forsikringsmarkeder. Præmieudviklingen i captivet afspejler vores eksponering, skadeshistorik og markedsudviklingen generelt. I et marked med stigende præmier er det ofte mere omkostningseffektivt at bære risikoen selv – forudsat at risiciene er kendte og håndterbare,” oplyser Carlsberg til Ugebrevet.
I mange tilfælde går et captive nemt hen og bliver en bedre forretning end de almindelige forsikringsselskaber, hvor combined ratio ligger omkring 90. Det vil sige, man tjener ti kr., hver gang man får hundrede kr. ind i præmieindtægter. I erhvervslivet opnår de bedst drevne captives en combined ratio på mellem 70 til 80 pct. Så virksomheden beholder selv 20 til 30 kr. for hver hundrede kroner, man indbetaler til sit eget captive.
Store tal
Mærsk har f.eks. de seneste tre år haft et overskud over 800 mio. kr. og næsten en mia. kr. på bundlinjen på fem års sigt. Mærsk indbetaler præmier til forsikringsselskabet for godt en mia. kr. hvert år. DSV er endnu mere veldrevet, med lidt under 500 mio. kr. i årlige præmieindtægter og et stabilt overskud på hundrede mio. kr. hvert år.
Salling, Borealis, Dan Captive (GoCollect) og Meles (Dascher) er også eksempler på erhvervsvirksomheder, der driver succesfulde captives i herhjemme.
Men der er også mange eksempler på captives, som er lukket ned undervejs. Her nævnes typisk en stadigt stigende byrde af administrative regler fra EU med blandt Solvency 2-regler. ”Beslutningen om at afvikle vores captive blev taget efter grundige overvejelser, hvor konklusionen blev, at det udbytte, som vi havde af at have et captive, ikke længere stod mål med den indsats og de ressourcer, det krævede,” oplyser Danish Crown som årsagen til at deres captive er lukket ned.
Også Lundbeck, Bestseller og TDC har undervejs kastet håndklædet i ringen, men der er i dag ingen af dem, som ønsker at præcisere hvorfor.
Men captives er også meget specialiserede og dyre at drive. Hvis man samtidig får enkelte år med mange eller meget store skader, kan det skabe problemer. Det gjorde det for Danish Crown, og det er også netop sket for Carlsberg, hvor omfanget af skader og omkostninger sidste år var dobbelt så højt som præmieindbetalingerne.
”Administrationen af et captive kan være kompleks og kræver overholdelse af samme regulatoriske krav som et traditionelt forsikringsselskab. Det er en betydelig opgave, men vi vurderer fortsat, at det er den rette løsning for Carlsberg. Selv om 2024 var et år med flere mindre skader, som resulterede i et underskud for Carlsberg Captive Insurance Company, står vi fast på værdien af denne struktur. Captivet er en integreret del af vores risikostyring og bidrager til at sikre stabilitet og fleksibilitet i en verden præget af forandring,” oplyser Carlsberg.
I stedet for at kæmpe mod udviklingen tilbyder de almindelige forsikringsselskaber at hjælpe med at oprette og drive captives for erhvervslivet, men det er ikke et vækstmarked.
Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.