Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Mærsks dilemma tydeligt: Ikke nok at være bedst

Morten Sørensen

søndag 14. august 2016 kl. 20:46

Halvårsmeddelelsen fra Mærsk understreger koncernens strategiske problem – og antyder en vej frem: At blive et endnu større containerrederi.

Koncernchef Søren Skou er kommet med en antydning af den vej, som konglomeratet kan vælge, når de strategiske overvejelser er slut senere på efteråret.

Først paradokset: Koncernens vigtigste virksomhed, Maersk Line, klarer sig som en af de bedste, måske den bedste, i sin branche. Og de øvrige virksomheder i A.P. Møller-Mærsk er også bedre end mange konkurrenter. Men det er ikke nok, viser det sig nu. Brancherne og markederne er så vanskelige, at indtjeningen alligevel kollapser. Andet kvartals resultat styrtdykkede fra 1069 mio. dollar i 2015 til 118 mio. dollar i 2016. Dermed har kvartsresultatet rejst spørgsmål til den hidtidige strategi, der bygger på at koncernen skal arbejde i et antal brancher og satse på at være blandt de bedste i hver af dem.

Mærsk løber fra rivaler
Hvis man dykker ned under regnskabet i kroner og ører, eller rettere i dollar og cents, og ser på koncernens såkaldte business drivers, så vil man opdage, at A.P. Møller-Mærsk faktisk har klaret sig fremragende i første halvår og andet kvartal af 2016.

Det gælder ikke mindst verdens største containerrederi Maersk Line, der står for 43 procent af koncernens omsætning. I Maersk Line er antallet af transporterede 40-fods containere i første halvår steget til 5.017.000 mod 4.691.000 i samme periode sidste år, eller med 6,9 procent, mens en konkurrent som tyske Hapag-Lloyd melder om et fald i antallet af transporterede containere på 0,4 procent i samme periode.

Væksten i antallet af transporterede containere med Maersk Line er sket i et år, hvor IHS Global Insightskønner, at antallet af transporterede containere globalt kun vil stige 2,2 procent. På den baggrund synes fremgangen i Maersk Lines fragtmængder imponerende. Maersk Lines halv-årsresultat på minus 114 mio. dollar netto er stærkt skuffende, men forholdsvis beskedent i forhold til det tab på 6-10 mia. dollar, som shipping-konsulentfirmaet Drewrys venter, at den globale containerbranche i alt kan tabe i 2016.

Maersk Terminal er fremgangen mindre klar, idet de i andet kvartal har ekspederet 9,4 mio. TEU-containere gennem 72 terminaler mod 9,2 mio. gennem 65 terminaler i andet kvartal 2015.

Men også datterselskabet Maersk Oil har øget sin produktion fra 306.000 tønder olieækvivalenter om dagen i andet kvartal 2015 til 331.000 tønder i samme periode i år, og Maersk Drilling har haft en “operational uptime” på 98 procent mod 97 procent i første halvår 2015.

Konglomeratets problem er først og fremmest, at den gennemsnitlige fragtrate er presset ned af rigelig kapacitet og for en 40-fods container er faldet til 1716 dollar i andet kvartal – fra 2261 dollar i samme periode sidste år. Det betyder, at fragtraten nu ligger under unit costs.

Konsolidering på bordet
Der er ingen oplagte strategiske veje ud af A.P. Møller-Mærsks afhængighed af volatile markeder, hvor koncernen trods sin størrelse kun har begrænset indflydelse på prisfastsættelsen. Det er ikke nemt, billigt eller uden betydelige risici at forsøge at købe sig ind i et betydeligt nyt forretningsområde, der er mindre volatilt.

Men man aner en anden vej: En i øvrigt fåmælt CEO Søren Skou har i forbindelse med halvårsrap – porten understreget behovet for konsolidering i containerbranchen. Men tanken om konsolidering er nu luftet, og måske er tidspunktet ikke så dumt endda. Branchen kan have nået bunden. Drewrys forudser , at containerraterne næste år kan stige otte procent.

Hvis Maersk skal købe containerrederier må koncernen formentlig samtidig trøste investorerne ved at fokusere virksomheden og i det mindste frasælge olie- og gasdivisionen. På den måde kan den rejse kapital, der dels kan finde vej til ejerne og dels bruges til konsolideringen. Dermed kan ledelsen også koncentrere sig om den svære opgave som en konsolidering vil blive i forhold til mulige overtagelseskandidater, investorer og myndigheder. Koncernen ventes i slutningen af september eller senere på efteråret at offentliggøre resultatet af de strategiske overvejelser, som den er gået i gang med.

læs hele udgivelsen her 

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank