Strategisk set: Med udgangspunkt i COVID-19-krisen og overlegne kvartalstal skruer DSV Panalpina yderligere op for synergi- og effektiviseringsprocessen. Den blev sat i gang efter overtagelsen af schweiziske Panalpina i 2019. I alt vil CEO Jens Bjørn Andersen og CFO Jens Lund nu hente besparelser og effektiviseringer på 3,7 mia. kr. Trods krise står DSV nu relativt stærkere i det strategiske spil i transportbranchen, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Midt i COVID-19-krisen tager DSV Panalpina et ambitiøst initiativ, der yderligere kan styrke koncernen i forhold til de vigtigste konkurrenter.
Med et nyt spareprogram på 1,4 mia. kr. er det samlede synergi- og effektiviseringsprogram, der skal strømline koncernen efter det store opkøb af Panalpina i 2019, kommet op på 3,7 mia. kr. Først blev der introduceret et synergiprogram på 2,2 mia. kr., som så blev hævet til 2,3 mia. kr., og nu varsles altså – i den kvartalsmeddelelse, der kom i den forgangne uge – en ekstra omgang, der koster 3000 job i koncernen. Hele effektiviseringsprogrammet, der i sig selv skal løfte indtjeningen 3,7 mia. kr., skal være kørt ind i 2021. DSV Panalpina begrunder den nye milliardbesparelse med COVID-19-krisen. Men koncernens topchef Jens Bjørn Andersen lod samtidig under en analytikerpræsentation forstå, at milliardbesparelsen skal holde på lang sigt. DSV skal effektiviseres, så når markedet igen løfter sig, skal den slankede organisation kunne klare det.
DSV BEDST TIL EFFEKTIVISERING
Med det nye sparemål sender DSV et stærkt signal til den europæiske transportbranche. I den forgangne uge har DSV Panalpinas vigtigste konkurrent, schweiziske Kühne & Nagel, nemlig også udsendt kvartalstal. Og selv om det sammenlagte DSV Panalpina i første kvartal har tabt mere omsætning end Kühne & Nagel (et vist tab af kunder er ikke ualmindeligt efter en stor fusion af direkte konkurrenter), viser de nye tal, at det danske selskab langt bedre til at skabe indtjening.
Trods COVID-krise, integrationsarbejde og faldende omsætning har det sammenlagte DSV Panalpina i første kvartal kunnet løfte sin EBIT-margin med 0,2 point til 5,7 pct., (og hvis COVID-19 ikke havde skåret anslået 250 mio. kr. af EBIT, havde marginen endda været 6,6 pct.) Samtidig er Kühne & Nagels margin i første kvartal faldet 0,9 point til 3,7 pct.
Hvis DSV Panalpina nu kan løfte sin indtjening med yderligere et milliardbeløb, vil forspringet for alvor være cementeret. Nu er det selvfølgelig sandsynligt, at også Kühne & Nagel og branchens øvrige store spillere vil effektivisere. Men netop COVID-19-krisen har tilsyneladende demonstreret, at DSV Panalpinas asset light-model betyder, at det danske selskab lettere end sin schweiziske rival kan holde omkostningerne under kontrol: Selv om DSV Panalpina har en omsætning på cirka 80 pct. af Kühne & Nagels, er investeringerne i ejendomme og produktionsudstyr under halvdelen – 44 pct. – af Kühne & Nagels.
HØJ GOODWILL I DSV
Skulle det komme til en meget lang og dyb krise, står den schweiziske koncern dog stærkt. Den kunne ved udgangen af første kvartal opregne cash & cash equivalents svarende til 6,9 mia. kr., mod DSV Panalpinas 2 mia. kr. At DSV Panalpina kan opvise en soliditet på 48 pct., mod 25 pct. for Kühne & Nagel, skyldes primært, at DSV efter mange store opkøb har ophobet en goodwill på 50,3 mia. kr., mod Kühne & Nagels 8,2 mia. kr. I en alvorlig krise er netop værdien af goodwill ofte diskutabel. DSV Panalpina-aktien reagerede torsdag på kvartalstallene med en stigning på 1,8 pct. (i et stagnerende marked) til en markedsværdi på 162 mia. kr. Dermed har DSV en større markedsværdi end de to væsentlige peers Kühne & Nagel (118 mia. kr.) og A.P. Møller-Mærsk (138 mia. kr.)
DSV Panalpinas koncernchef Jens Bjørn Andersen understregede torsdag, at man nok ikke skulle regne med nye store opkøb foreløbig. Men udsigten til fortsat styrkelse af DSV Panalpinas indtjeningsevne og den høje markedsværdi viser, at DSV har stærke kort at spille ud mod sine likviditetsstærke rivaler, når konsolideringsspillet i transportsektoren igen kommer i gang.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her