Nye data for udviklingen i detailhandelsejendomme viser den største ledighed for butikker i 16 år. Bag tallene liggere en endnu mere dramatisk udvikling, fordi butiksdøden delvist bliver modsvaret af nye forretningstyper, eksempelvis spisesteder, cafeer og alternative aktiviteter.
Ifølge den seneste opgørelse fra Ejendomstorvet.dk er omfanget af tomme butikslokaler på vej op i hele landet. I hovedstadsområdet er niveauet med 158.000 tomme kvm., svarende til 4,8 procent, det højeste i 16 år. For hele landet er der nu 0,77 mio. kvm. tomme butikslokaler, svarende til 6,2 procent af det samlede antal butikskvadratmeter, og det er det højeste niveau i tre år.
Til sammenligning var ledighedsniveauerne før finanskrisen helt nede på 2 procent på landsplan og omkring 1 procent i hovedstaden. Men det var altså før onlinehandel for alvor fik tag i danskerne. De nye data dækker altså i virkeligheden over en endnu mere dramatisk udvikling.
Vækst i restauranter
Billedet understøttes af flere andre makroøkonomiske data fra Danmarks Statistik, blandt andet udviklingen i beskæftigelsen og udviklingen i detailsalget. I Økonomisk Ugebrev nr. 29/ 2018 bragte vi en analyse, der viser, at der har været stigende beskæftigelse på næsten alle områder, men altså med undtagelse af supermarkeder og varehuse. Detailhandel med beklædning og fodtøj havde en vækst på kun 0,2 procent det seneste år og samlet 0,9 procent over de seneste tre år, hvor opsvinget har trukket beskæftigelsen op de fleste andre steder. Men jobvæksten har inden for cafeéer og restauranter været på 3,8 procent og over tre år 17,5 procent.
Ifølge Peter Winther, partner og adm. direktør i Colliers International, udtrykker både beskæftigelsestallene og udviklingen bag de stigende antal ledige butikker en klar tendens væk fra traditionelt varekøb og over mod oplevelser og onlinehandel.
”Der er ingen tvivl om, at den stigende nethandel er en væsentlig del af forklaringen på, at der er mindre behov for butikslokaler. Mens vi ser nethandlen i højere grad rettet mod fysiske varer, så er det ikke fordi, mennesker ikke længere vil bevæge sig udenfor for. Nu er målet i højere grad oplevelser. Netop derfor ser vi en kraftig vækst inden for cafeer og restaurationer. De har det bedre end nogensinde,” siger Peter Winther.
”Der er heller ikke tvivl om, at der fremadrettet bliver behov for færre lokaler. Mens vi ser områder som hårde hvidevarer og tøj blive hårdt ramt, så er efterspørgslen efter oplevelsesting stigende. Vi ser, og vil i højere grad se ,butikscentre blive fyldt op med food & beverage, og det gælder også de gode strøggader. Men også de butikker, der formår at kombinere deres salg med oplevelser, kan klare sig,” fortsætter han.
Butikker understøtter nethandel
Managing partner Nicholas Thurø fra Cushman & Wakefield Red ser også en butikssektor under voldsom forandring. ”En række placeringer er udfordret, og jo mindre by, der er tale om, jo svære bliver det at opretholde et centermiljø,” siger han. Nicholas Thurø vurderer, at vi fortsat vil se en tendens til, at der skal være nogle fysiske butikker til at understøtte de samme virksomheders nethandel.
”I en række tilfælde vil det betyde, at behovet for kvadratmeter falder, fordi de ikke behøver det samme lager som en traditionel, fýsisk butik, og at vi derfor får efterspørgslen flyttet fra større butikker til mindre butikker. Kunderne ser på varerne, og kan måske endda afprøve dem, hvorefter de handler på nettet. Det bliver dermed reelt en understøtning af de digitale platforme. Vi er i en transformationsperiode, og de store udfordringer er nethandel og internationale kæder. I shoppingcentrene vil vi se en markant udskiftning af hvilke typer butikker, der er,” siger han.
Nogle få områder er efter hans vurdering e-handelsresistente. Det er restauranter & caféer, biografer, fitness, offentlige institutioner og apoteker. Dermed er der udsigt til, at f.eks. traditionelle tøjbutikker og hårde hvidevarebutikker forsvinder og erstattes af mere oplevelsesorientere butikker.
Nicholas Thurø er ligesom Peter Winther overbevist om, at vi vil komme til at se butikscentre, der helt lukker ned. ”Samtidig vil der nok være tendens til, at strøggader bliver kortere, og den periode, vi har set, hvor lejeniveauerne på de bedste strøggader er steget en del, tror jeg vil blive afløst af en udfladning,” siger han.
Ejlif Thomasen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her