Brillekæden Synoptik er en af de danske detailhandelskæder, som har fundet billigere alternativer til betalingsservice gennem Nets.
De tusindvis af kunder med kontaktlinseabonnement søges overført fra Nets betalingsservice til en langt billigere løsning fra konkurrenten ePay. Det er blot et af de ”angreb” Nets store danske forretning bliver udsat for.
Store dele af erhvervslivet, som anvender Nets betalingsservice for sine kunder, kan være på vej over på billigere løsninger hos andre udbydere. Synoptik er blot et eksempel på en virksomhed med tusindvis af abonnementsbetalinger hver måned, der kan spare penge ved at indgå en aftale med det danske selskab ePay. Forskellen er blot, at pengene i stedet bliver trukket via Dankortet.
”Vi kan ikke forstå, at Nets vil have knap 5,70 kr. for hver transaktion via Betalingsservice. Den samme opgave koster kun en krone i Sverige. Altså en svensk krone,” siger Klaus Dybdahl, koncernregnskabschef i Synoptik til Økonomisk Ugebrev. For hver kunde hos Synoptik, der fremover vælger at betale via ePay, mister Nets altså 5,70 kr. hver måned eller knap 70 kr. om året per kunde. Med potentielt mange millioner mistede transaktioner, kan det løbe op i et betydeligt indtægtstab over de kommende år.
Netop Betalingsservice fra Nets blev i 2014 kraftigt kritiseret af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der konkluderede at ”Nets fortsat øger indtjeningen på tjenesten Betalingsservice, og at Nets er den helt centrale udbyder. 95 procent af de danske husstande betaler regninger gennem Betalingsservice. Nets har en overskudsgrad på områ-det, der er betydeligt højere end gennemsnittet for private byerhverv.” Meldingen kom samtidig med, at Nets egne omkostninger var faldet, konstaterede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Med den overnormale lønsomhed i et marked, som præges af nye billigere betalingsløsninger, er det ikke en overraskelse at Nets bliver udfordret. ePay med hjemsted i Ålborg har eksisteret i knap 15 år, og virksomheden er i dag en del af den svenske betalingskoncern Bambora. Selskabet er stadig en dværg i forhold til Nets, men ambitionerne er til gengæld tårnhøje. Og virksomheden er klar til at teste sit næste produkt allerede her i efteråret. Og går det efter planen er de klar til at kapre andre kunder fra Nets. Bambora har stærke kapitalejere bag sig, og selskabet har gennem de seneste år opkøbt en række mindre aktører inden for betalingsformidlingsområdet, og vækstambitionerne er store.
Konkurrencen kan blive skærpet yderligere med nye EU-regler: Reglerne betyder bl.a., at forbrugere med et Visa/Dankort, skal kunne vælge mellem Visa eller Dankort, når de betaler i en forretning. Men den danske direktør for Bambora har endnu ikke stødt på en eneste terminal fra Nets, hvor han kan vælge hvilket kort, han vil betale med i forretningen. ”Nets har tilsyneladende ikke travlt med at opdatere deres terminaler. Men i løbet af efteråret går vi i gang med at teste vores system, så kunderne får den valgmulighed. Og går alt efter planen, er det ude i de første forretninger til foråret i Danmark, beregnet til små og mellemstore virksomheder, fortæller Bjørn Smidt, Business Area Manager for Bambora i Danmark.
Skærpet konkurrence fra andre sider
Skærpet konkurrence kommer også fra andre sider: Nærmest på klokkeslæt med meddelelsen fra Nets torsdag oplyste Danske Bank, at MobilePay nu går i samarbejde med Verifone. MobilePay-brugere kan fremover betale mobilt på Verifone-betalingsterminaler, som er gjort klar til kontaktløs mobilbetaling. Verifone er Nordens største leverandør med omkring 400.000 installerede betalingsterminaler og en markedsandel på over 60 pct., oplyser Danske Bank.”Det er ikke noget, vi kommer til at tjene penge på. Men vi er med helt i front og styrer udviklingen af gode brugeroplevelser helt ude i terminal-leddet, hvor kunderne befinder sig, siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank. Dermed fortsætter Danske Bank sin succes med MobilPay. En udvikling, der er med til at true Nets. MobilePay er ganske vist knyttet op til et Dankort, så transaktionen går via Nets. Omkring en tredjedel af Mobilepays brugere er Danske Bank-kunder, og banken vurderer, at omkring 25 pct. af alle transaktioner nu foregår konto-til-konto, hvorved omkring fire mio. månedlige transaktioner helt forsvinder fra Nets. ”Vi er i forhandlinger med flere nordiske banker om et samarbejde, så vi kan overføre penge fra konto til konto mellem bankerne. Men vi melder ikke noget ud før vi har den første aftale på plads” siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.