Det er glædeligt, at regeringsgrundlaget arbejder videre med nogle af 2025 planens elementer om at styrke underskoven i erhvervslivet, hvor der er potentiale til at skabe tusindevis af nye arbejdspladser hvert år. Økonomisk Ugebrev har gennemgået regeringsgrundlaget.
Økonomisk Ugebrev har i årevis været stærkt kritisk over for den førte erhvervspolitik, som vi har kaldt visionsløs, overfladisk, præget af planøkonomisk søjletænkning og styret af de store erhvervsvirksomheder gennem de mest magtfulde erhvervsorganisationerne. I regeringens nylige 2025 plan nærmest skamroste vi oplægget til mere dynamiske og konkrete forslag, som for første gang i ti år søger at tage fat på det største problem i dansk erhvervsliv, nemlig total forsømmelse af underskoven af SMV virksomheder og iværksættere.
Rent ud sagt har der i årevis været et elendigt miljø for anskaffelse af risikovillig kapital, både egenkapital og lånekapital, grundet bankernes låste pengekasser og minimal kreditvillighed, et total tørlagt marked for notering af mindre virksomheder på børsen og en stivnet embedsmandsagtig tænkning omkring erhvervsfremme.
Aktiekultur og risikovillig kapital: Det er derfor glædeligt, at regeringsgrundlaget tilsyneladende arbejder videre med nogle af 2025 planens elementer om at styrke underskoven i erhvervslivet, herunder ”styrke aktiekulturen”, hvor der ligger potentiale til at skabe tusindevis af nye arbejdspladser hvert år, lempeligere skat til iværksættere og lettere adgang til risikovillig kapital. Men det er også på tide, at politikerne nu vender blikket mod SMV segmentet, altså der hvor arbejdspladserne skabes, i stedet for de store virksomheder, som allerede tjener masser af penge, og som næsten kun skaber nye arbejdspladser i udlandet.
Opgør med dyr og planøkonomisk erhvervsfremme: Det er også glædeligt, at der tilsyneladende er et opgør på vej med den enorme mængde offentlige erhvervsstøtteordninger, regionale væksthuse, Vækstkapital og Vækstfonden, som koster flere hundrede millioner i administration og papirnusseri, og hvor den samfundsmæssige gevinst ved bedre generelle rammevilkår til SMV segmentet sikkert ville være meget større.
Samlet kan der hentes milliarder på disse områder. I det hele taget er der brug for et opgør med tanken om, at staten via planøkonomiske initiativer og søjletænkning skal styre erhvervslivet ind på rette spor, og hvor man samtidig kan undgå en masse bureaukrati, utidssvarende kompetencer og forkerte embedsmandsbeslutninger for at ”hjælpe” erhvervslivet.
Opgør med fastlåste forsyningsstrukturer og mangel på konkurrence i erhvervslivet: Ifølge regeringsgrundlaget skal der nedsættes et ”Råd om gode konkurrencevilkår”, der skal ”følge og efterse erhvervsvilkårene for virksomheder i Danmark.” Umiddelbart synes fokus kun at være på skatter og afgifter. Men man aner også andre steder i regeringsgrundlaget, at der skal ske et opgør med den generelt svage konkurrence i Danmark.
I tidligere Konkurrenceredegørelser fra Konkurrencestyrelsen, som besynderligt nok ikke udarbejdes mere, fik Danmark år efter år dumpekarakter i en europæisk sammenligning.
Positivt er det derfor, at den nye regering vil åbne mere for deleøkonomi og liberalisere taxalovgivningen, så der bliver plads til Uber. Dele-økonomi bliver en central byggeklods i fremtidens erhvervsudvikling, så her bør alle bremser fjernes. En del af pakken er også, at regeringen vil effektivisere forsyningssektoren, som er præget af et hav af små selskaber, inden for drikkevandvand, spildevand, elforsyning og fjernvarme. Der er uden tvivl potentielle milliard gevinster at hente.
Endelig planlægges det også at rulle den offentlige afbureaukratisering ud over Danmarks Radio og TV2, så danskerne ikke længere bliver tvunget til at betale tvangslicens til letbenede underholdningsprogrammer, reality tv og bingo tv. Det oplyses i regeringsgrundlaget, at DR i højere grad skal målrette DR’s produktion mod mere grundlæggende public service TV, og TV2 skal privatiseres. Man må håbe at tvangslicensen til DR kan reduceres markant og helt fjernes til TV2.
Digitalt Vækstpanel skal fremme digital tænkning: Desværre er den nye regerings tænkning præget af tidligere tiders ønske om at blande sig på alle ledder og kanter i erhvervsudviklingen. Man kunne ønske sig, at regeringen koncentrerede sig om at skabe de rette rammevilkår, blandt andet ved at uddanne nok unge med digitale kompetencer. Så kommer resten helt sikkert af sig selv.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.