Ny artikelserie. ”COVID-19. Den økonomiske genåbning af Danmark.” Aktuelle data for danskerne forbrug viser, at lukningen af samfundet ikke Ikke har været negativt i alle brancher. De allernyeste data fra den seneste uge viser også, at det går fremad for de hårdest ramte dele af privatforbruget. Danske bank-analytikere ser positivt på mulighederne for hurtig tilbagevenden til en næsten-normal forbrugerøkonomi.
Så kom de første næste realtime-data for danskernes privatforbrug i åbningsugen: Danske bank følger danskernes privatforbrug fordelt på sektorer i detailhandlen og andre brancher ved en næsten realtime opdatering af bankkundernes brug af betalingskort og mobilpay. De aktuelle data dækker danskerne forbrug frem til og med torsdag den 14. maj, altså for kun et par dage siden, og data omfatter derfor næsten hele åbningsugen. Før vi gennemgår tallene, skal vi lige høre, hvad senioranalytiker Louise Aggerstrøm Hansen siger til dem: ”Jeg er positivt overrasket over forbrugsudviklingen i åbningsugen. Vi ser nu flere forretningskategorier, som er næsten tilbage på det normale niveau, som har ligget meget underdrejet de seneste måneder. ”Og selvom en del af danskernes forbrug er rykket online, så har det langt fra været nok til at kompensere for det tabte i de fysiske butikker”
Eksempelvis viser de seneste data, at danskerne i stor stil er kommet tilbage til skotøjsforretninger, som virkelig har haft det svært. Den seneste uge er indeks for normalsalget steget fra omkring 50 til 80. Og tøjsalget, som gennem den seneste måneder har holdt sig omkring indeks 70, er den seneste uge steget til indeks 110-120, altså 10-20 pct. over normalen.
Om den overordnede udvikling i privatforbruget siger Louise Aggerstrøm Hansen: ”Ser man bort fra forbruget i supermarkeder, der stadig trækker op, er der også sket en mærkbar forbedring, og forbruget er nu kun 5-10 pct. under normalen. Det er rigtigt godt nyt for mange af de butikker, der har været lukket, at danskerne igen har mod på at gå ud og bruge penge, også selvom det langt fra er nok til at kompensere for de seneste måneders tabte omsætning.”
Tallene fra Danske Bank, som opdateres løbende, viser, at nedlukningen af det danske samfund i to måneder bestemt ikke har betydet, at danskerne som privatforbrugere har smækket pengepungen i. Faktisk har flere sektorer haft det mere end godt de seneste måneder. Danskernes indkøb af mad og drikke i detailhandlen har løbende ligget ca.
20 pct. over samme periode sidste år, og det er vel også naturligt, fordi der har været lukket på restauranter, grillbarer og andre spisesteder, i hvert med mulighed for spisning på stederne. Tallene viser dog også, at netop spisestederne faktisk har øget omsætningen løbende over de seneste måneder, og det er sket i forlængelse af, at flere og flere steder gik over til at levere mad ud af huset som take-away. Det er også påfaldende, at byggemarkeder, møbelbutikker og elektronikforretninger, har haft en umanerlig god forretning de seneste måneder.
De seneste data viser dog også, at den udegående aktivitet flere steder fortsat er underdrejet: Den ferievendte aktivitet, eksempelvis overnatning på hoteller, ligger fortsat på knap indeks 30, men det er betydeligt højere end de foregående måneders indeks 10-15. Så pilen peger
opad, og det kan hen ad vejen give en løft til de danske hoteller, at danskernes udlandsrejser fortsat står på hold. Aktiviteten i de danske byggemarkeder er fortsat tårnhøj, og det afspejler nok, at mange danskere fortsat arbejder hjemme eller er på lønkompensation eller arbejdsløse. Det samme gælder for indkøbet af elektronik. Til gengæld er den offentlige transport og taxakørsel fortsat meget underdrejet med indeks 45 let stigende i forhold til de tidligere uger. Billedet er noget bedre for forbruget på benzinstationer, hvor indeks senest er steget til godt 90, mod 70-80 de foregående uger og indeks 50-60 på lavpunktet. Tallene skal dog tolkes med stor forsigtighed, da indeks er i forhold til samme periode sidste år, hvor benzinpriserne var markant højere, og målingerne opgør forbruget i kroner.