Formålet med Økonomisk Ugebrevs årlige C25 Peer Group Rating er at skrælle al støjen fra omkring aktiekursudviklingen, altså generelle branchetendenser, makroøkonomi og andre eksterne faktorer, der påvirker hele sektoren og det generelle aktiemarked. Tilbage står man med en sammenligning af selskabernes performance, hvor det stort set alene er en måling af præstationerne fra selskabet ledelse, altså direktion og bestyrelse, i forhold til konkurrenterne. For bankerne kåres Sydbank som årets vinder. Læs hele C25 Peer Group Rating i fredagens udgave af ØU Ledelse.
Sydbank vinder på en ny offensiv stil med lyst til mere vækst. CEO Karen Frøsig har over de seneste år formået at skabe et nyt positivt billede af udviklingen i Sydbank. Efter formandsopgøret, hvor den tidligere bestyrelsesformand var parat til at sælge Sydbank til Spar Nord, er der tydeligvis sket et mere offensivt stilskifte. Det startede med, at Sydbank overtog Alm. Brand Bank, og de massive synergier har uden tvivl spillet en vigtig rolle omkring årets markante kursstigning.
Sydbank-aktien er i år steget hele 70 pct., hvilket er markant mere end Nordea, Jyske Bank og Spar Nord, der ligger på ca. 50 pct.. Danske bank skraber fortsat bunden med et afkast i år på ca. 10 pct.. Det skal dog tilføjes, at Spar Nord på tre års sigt ligger i front, efterfulgt af de tre andre lige efter. Kun Danske Bank halter her bagefter, og endda meget alvorligt med et afkast på minus 20 pct..
Sydbank-aktien har lagt afstand til de andre danske bankaktier siden foråret, hvor der begyndte at opstå en stigende erkendelse af de betydelige synergier, der ligger i opkøbet af Alm. Brand bank, samt den nye offensive indstilling hos Sydbank-ledelsen til ekspansion. I et nyligt interview med Økonomisk Ugebrev fortalte CEO Karen Frøsig, at Sydbank fortsat har ambitioner om at tage markedsandele, og helst i de store byer og København. Vi bringer her et kort uddrag:
ØU: Du skriver i strategiplanen, at I gerne vil vokse. Men hvordan skal man opfatte ”vokse”? Betyder det, at I vil vokse i samme takt som det generelle bankmarked, eller er ambitionen at tage markedsandele? KF: ”Vores plan er, at vi skal vokse ved at tage markedsandele. Vi vil gerne slå markedet. Vi skal ikke vokse helt vildt, fordi det ville også betyde, at vi skulle flytte os på priser eller kreditrisiko. Og det er ikke planen. Vi har set mange gange gennem historien, hvor galt det kan gå, når en bank forsøger at vokse markant ved at øge kreditrisikoen. Så den vej skal vi ikke.”
Hvad skal så være den afgørende drivkraft, som driver væksten fremad? ”Første byggeklods i vores vækstplan er at bygge videre på, at godt nok er vi en stor dansk bank. Men vi er også blevet opmærksomme på, at vi mange steder i landet, ikke mindst de store byer, ikke er så kendte, som vi burde være. Nogle steder er vi overraskende ukendte på markedspladsen (…) på privatkunder og private banking skal vi selvfølgelig også skabe en mere klar profil der, hvor vi ikke er så kendte i dag. Vores plan er at tage markedsandele på hele paletten, men vores landsdækkende udgangspunkt er stærkest i SMV-universet. Især i hovedstaden er vi ikke særligt kendte, og der er jo et meget spændende potentiale.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her