Trods flere og klare advarsler fra Finanstilsynet fortsætter Danica og PFA med at give underskudsgivende rabatter på syge- og ulykkesforsikringerne. Forklaringen på den aggressive adfærd, før nye regler træder i kraft, kan være, at flere af de største selskaber står meget svagt på de vigtigste konkurrenceparametre, nemlig afkast og omkostninger. Fagredaktør Carsten Vitoft tegner et billede af situationen i denne analyse.
I disse uger udkæmpes et veritabelt slag mellem pensionsbranchens største aktører om fremtidens danske pensionsmarked og de største firmapensionskunder. På den ene side står Finanstilsynet, som har besluttet at sætte en stopper for omfordeling af pensionskroner, når pensionsselskaberne kaprer firmakunder på baggrund af billige syge- og sundhedsforsikringer. På den anden side står Danica og PFA, som begge fortsætter med at give rabatterne trods tilsynets udmeldinger.
Ved årsskiftet gør Finanstilsynet denne isoleret set underskudgivende prisdumping ulovlig. Alligevel fortsætter de to store selskaber nu i månederne op til de nye regler med at give rabatter langt ud i fremtiden.
Overvejer fremtidens priser
”Generelt er priserne uændrede eller lavere eller med lempeligere betingelser, selvom der også er eksempler på det modsatte. Det er stadig muligt at få flerårige prisgarantier. Det ses selv for ret små virksomheder. For større virksomheder viser de seneste udbud, at virksomhederne stadig kan få de meget attraktive forsikringspriser. Indtil videre har tilsynets greb åbenbart ikke gjort det store indtryk på markedet,” forklarer partner i BEDSTpension Gert Nielsen.
Bestseller har netop været i udbud med de ansatte pensioner, og her lykkedes det Danica at beholde kontrakten med fortsat store rabatter på de omstridte forsikringer. ”Det er mit indtryk, at priserne stadig er lave, og at selskaberne er i fuld gang med overvejelser omkring fremtidens priser, når den nye bekendtgørelse træder i kraft ved årsskiftet. Jeg kan selvfølgelig ikke kommentere på konkrete udbud, som jeg har fortroligt kendskab til. Men ja, jeg kender til udbud, hvor priserne ikke er sat op,” siger aktuar og uafhængig pensionsrådgiver Søren Andersen fra FPension.
På Finanstilsynets side i opgøret står AP Pension og Velliv, som begge har hævet deres priser, men så til gengæld heller ikke vinder mange af de nye udbud.
Umiddelbart er det ikke godt for danskernes pensioner, at Danica for tiden løber med firmakunderne. Hvis man ser på afkastene over de seneste fem år, ligger AP Pension helt i toppen, mens Velliv er på andenpladsen. Danica og PFA ligger derimod på en niende- og tiendeplads.
Hele situationen har altså to store konsekvenser for kunderne. Først og fremmest fortsætter den omfordeling mellem kunderne fra små til store virksomheder, som tilsynet vil stoppe. Men det er mindst lige så slemt, at det er de for tiden dårligst drevne pensionsselskaber, der vinder markedsandele.
Kamp i kulissen
Særligt Danica mener slet ikke, at tilsynet har ret til at blande sig i branchens priser. Det har man gjort klart over for tilsynet, erfarer Økonomisk Ugebrev.
”Vi kan bekræfte, at vi har haft en dialog med Finanstilsynet, men vi oplyser af princip ikke om det konkrete indhold i vores dialoger med Finanstilsynet. Helt overordnet kan vi sige, at for os er det afgørende, at evt. SUL-underskud ikke bliver finansieret af kundemidler,” lyder det fra Danica. SUL står for syge- og ulykkesforsikringer.
På den måde skulle man tro, at parterne var enige. Men Danica skal formelt fremover betale for forsikringsunderskuddene med sin egenkapital. Danica ønskede dog ikke at svare på spørgsmål i sidste uge grundet kvartalsregnskab.
PFA har netop indgået en ny rammeaftale omkring mindre firmapensioner, hvor rabatterne også fortsætter tre år frem i tiden – altså langt efter tilsynets nye indgreb. ”Det er korrekt, da kunderne efterspørger en sikkerhed for, hvad pensionsordningen skal koste i et rimeligt stykke tid fremadrettet. Vi kan ikke oplyse hvor længe,” lyder det fra PFA.
Det bliver spændende, om tilsynet vil sætte de to kamphaner på plads blot to måneder inden indgrebet. Eller om man vil sende signalet til hele branchen om, at det koster tab af kunder, hvis man lytter til venlige formaninger.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her